lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Erik Svedin
    2019-03-31 15:28

    Erik Svedin – Berättar om Cykelturveckan i sommar

    Vi har träffat Erik Svedin som är Cykelfrämjandets projektledare för Cykelturveckan i Kristianstad.

    Varför är cykelturism viktig för Sveriges besöksnäring? 

    Med cykel rör vi oss långsammare än de flesta andra färdmedel och det ger oss chansen att upptäcka mer av en region och en plats. Med gäster som cyklar har vi som arbetar inom besöksnäringen en möjlighet att erbjuda upplevelser som finns utanför stadskärnorna och mellan huvudattraktionerna. Vid varje möjligt stopp finns en chans till kunskap, glass eller något annat lockande och vi kan sälja våra produkter och tjänster. Många företag får ta del av cykelturisternas plånböcker när de rör sig framåt i en hastighet av 15 km/h och behöver äta och dricka längs vägen. På kvällen när de är framme vid hotellet har de bara transporterat sig 15-80 kilometer och kortaste fågelvägen kanske det är mycket kortare än så.

    Du föreläser ibland och håller workshops för företag och destinationer, vad brukar du berätta? 

    Genom att känna glädje för cykling i alla former har jag fått andra att cykla. Jag vill att de som lyssnar på mig, själva skall minnas vad cykling är för dem, så jag brukar börja med att be deltagarna berätta om ett cykelminne. Många föräldrar brukar då berätta om när barnen lärde sig att cykla vilket ofta blir känslosamt, inte minst för mig som också är förälder. Det är otroligt att se dem susa iväg på egen hand för första gången, innan det övergår i oro för att det går så fort i alla fall. Väldigt många berättar om ett sommarminne, kanske med knastrande grus under cykeldäcken, vind i håret, smultron på ett grässtrå och glädje från barndomen. Det är positiva cykelminnen som vi skall ta med oss när vi säljer upplevelser.

    Nu jobbar du på cykelfrämjandet. På vilket sätt passar det med besöksnäring? 

    Cykelturism har alltid varit en stor del av vår verksamhet och ett intresseområde för våra medlemmar. Vi har skyltat cykelvägar, tryckt kartor och arbetat med att lyfta säkerhet för cyklister både i städer och på landsbygden.

    Hur du började arbeta med cykelturism? 

    Det började med mitt intresse för landsvägscykling och genom ett jobberbjudande under en semestervecka på Madeira 2007 fick jag erbjudande om att arbeta som cykelguide i bergen. Vi tackade ja och min dåvarande sambo och vår son spenderade 7 månader på ön. Jag lärde mig cykla i berg  av mina Schweiziska gäster när de instruerade mig om att släppa bromsarna och följa efter. Många lärdomar blev det.

    Vad gjorde du när du återvände hem till Stockholm?

    Jag ville fortsätta arbeta med turism och cykel när jag kom hem så jag startade då Bike Sweden. Vi jobbade alltid med cykling men inom lite olika områden som Guidning, Resor, Event och Uthyrning. Jag ägde bolaget i 9 år och när jag sålde bolaget till Österrikiska Eurofun omsatte vi 6 miljoner på cykelturism och paketerade resor längs Kattegattleden och i Stockholm utöver våra dagliga cykelguidningar i Stockholm och uthyrningen med 200 cyklar. Det var en kul och lärorik resa och jag fick verkligen chansen att prova otroligt många olika upplägg från Stockholmskortet och Cykelguidning med Säpo till barnfamiljer som behövde cyklar för en tältsemester  eller studieresor med branschkollegor i Österrike.
     

    Vad är Cykelturveckan?

    Cykelturveckan är en upplevelsefylld semestervecka som flyttar till en ny ort varje år för att deltagarna skall få uppleva nya platser. Med hjälp av lokal kunskap och ett nära samarbete med näringslivet, kommunerna och andra organisationer samlar vi all kompetens när vi tar fram de attraktivaste cykelrundorna.
    Vi har 3 rundor med olika längd varje dag. 30km, 60km och 90km som deltagarna väljer mellan. Vi erbjuder aktiviteter längs vägen, både bokningsbara och öppna aktiviteter. Beroende på vilken upplevelse det handlar om och mervärdet för våra besökare hittar vi det bästa sättet för oss att jobba på.

    Ni ställde ut på cykelmässan i Göteborg i mitten av mars, hur var den?

    Vi hade ansvar för mässans barnmonter och barnen grävde fossiler, fiskade fiskdamm, drack äppelmust, cyklade och plockade på sig presenter. Intresset för våra upplevelser har varit fantastiskt och det är precis detta Cykelturveckan handlar om. Upplevelser längs vägen!

    Vad händer framöver?

    Vi arbetar med våra blivande sponsorer för att hitta bästa sättet för oss att arbeta på. Eftersom det är nytt i den här formen så tar vi oss tid att formera det så att vi alla får en bra utväxling på det. Intresset är väldigt stort i Kristianstad men jag tror också att det finns andra vi borde prata med. Tillsammans kan vi växla upp cykling och besöksnäring!
    Om ni är är intresserade av att samarbeta med Cykelturveckan tycker vi att ni skall kontakta Erik – [email protected]
    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Erik Svedin
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet