-
Eskilstuna kommun och Klövern tecknar ett samarbetsavtal
Nu tas nästa steg i arbetet att utveckla Eskilstuna som kultur- och mötesstad. Eskilstuna kommun och Klövern föreslås gemensamt utreda om det går att bygga ett kongress- och kulturhus med tillhörande hotell i centrala Eskilstuna.
Beslutet fattades av kommunfullmäktige den 17 juni, men inget svar har presenterats än.
Skulle utveckla Eskilstuna som kulturstad
Frågan om ett kongress- och kulturhus har varit aktuell under många år i Eskilstuna och flera olika utredningar har genomförts. Kommunfullmäktige beslutade i oktober förra året att kommunen skulle träffa en överenskommelse med en medaktör för att undersöka möjligheten att bygga ett kongress- och kulturhus med hotell.
I en förstudie hade några olika områden pekats ut som möjliga. Men nu föreslås Eskilstuna kommun och bolaget Klövern AB gemensamt utreda ett av förslagen, på fastigheterna Vestalen och Våghalsen som i dag omfattar gallerian Cityhuset, parkeringarna längs Rademachergatan och området runt bibliotekshuset.
”Ett kongress- och kulturhus skulle bidra både till fler arbetstillfällen inom besöksnäringen och till att utveckla Eskilstuna som kulturstad. En placering i centrala Eskilstuna skulle vara ett värdefullt tillskott för att utveckla innerstaden vidare.” Säger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Verksamheter som stärker centrumFörstudien pekade på stora samhällsekonomiska effekter; totalt cirka 40 arbetstillfällen under en 10-årsperiod samt turistekonomiska effekter motsvarande drygt 40 miljoner kronor per år.
Utgångspunkten är att kommunen ska ansvara för kulturhuset medan kongress och hotell ska drivas av näringslivet. Kulturhuset kan komma att inrymma kulturskola och bibliotek samt scener och större möteslokaler.
Kongressdelen omfattar ca 8000 kvadratmeter med stora och små möteslokaler, restaurang och tillhörande hotell. Genom att kommun och näringsliv bygger anläggningen tillsammans kan scener, möteslokaler och andra ytor användas gemensamt för ideella och kommersiella ändamål.
”Vi tycker det är intressant att jobba gemensamt med kommunen för en bra utveckling av Eskilstuna centrum. Det är viktigt med olika verksamheter som stärker centrum.” Säger Patrik Mellgren som är projektutvecklingschef Sverige/Skandinavien Klövern.
- Text: Eskilstuna kommun
- Foto: Eskilstuna kommun
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-