Stockholm Marathon Gruppen byter namn till Marathongruppen och startar under 2017 flera nya evenemang,

Utökad organisation
Bolaget anställer tre nya personer för att förbättra organisationen och skapa flera nya evenemang.

  • Fredrik Sjöberg, som varit nordisk ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef.
  • David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef.
  • Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

”- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation. Genom våra grymma medarbetare, varav flera varit med nästan sedan starten, har vi en skyhög erfarenhet och trygghet och är redan idag en av världens bästa arrangörer av motionslopp. Fredrik, David och Rasmus adderar kompetens som vi till viss del saknat, som förhoppningsvis kommer få oss att växa ytterligare”, säger Daniel Almgren, Marathongruppen.

Nya evenemang
Ett nytt evenemang som man genomför i augusti 2017 är The Music Run. Evenemanget finns redan på ett tiotal platser runt om i världen och är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp. Fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten.

Dessa är kunderna
Deltagarna i motionsloppen som Marathongruppen anordnar ökar för varje år och beräknas vara över 250.000 personer år 2017.

Så bildades bolaget
År 1979 startades ett maratonlopp i Stockholm i samarbete mellan de ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Loppet blev en succé och under hela 1980-talet var det många som följde trenden och började springa och delta i loppen Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset, Stockholm marathon och Bellmanstafetten. Gruppen blev landets största arrangör av motionslopp.

”- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige. Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer”, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Detta går intäkterna till
Efter betalda verksamhetskostnader går det ekonomiska överskottet tillbaka till föreningarnas idrottsverksamhet.

 

Källa: Marathongruppen