-
Eventbolag byter namn och satsar på fler evenemang
Stockholm Marathon Gruppen byter namn till Marathongruppen och startar under 2017 flera nya evenemang,
Utökad organisation
Bolaget anställer tre nya personer för att förbättra organisationen och skapa flera nya evenemang.- Fredrik Sjöberg, som varit nordisk ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef.
- David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef.
- Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.
”- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation. Genom våra grymma medarbetare, varav flera varit med nästan sedan starten, har vi en skyhög erfarenhet och trygghet och är redan idag en av världens bästa arrangörer av motionslopp. Fredrik, David och Rasmus adderar kompetens som vi till viss del saknat, som förhoppningsvis kommer få oss att växa ytterligare”, säger Daniel Almgren, Marathongruppen.
Nya evenemang
Ett nytt evenemang som man genomför i augusti 2017 är The Music Run. Evenemanget finns redan på ett tiotal platser runt om i världen och är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp. Fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten.Dessa är kunderna
Deltagarna i motionsloppen som Marathongruppen anordnar ökar för varje år och beräknas vara över 250.000 personer år 2017.Så bildades bolaget
År 1979 startades ett maratonlopp i Stockholm i samarbete mellan de ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Loppet blev en succé och under hela 1980-talet var det många som följde trenden och började springa och delta i loppen Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset, Stockholm marathon och Bellmanstafetten. Gruppen blev landets största arrangör av motionslopp.”- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige. Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer”, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.
Detta går intäkterna till
Efter betalda verksamhetskostnader går det ekonomiska överskottet tillbaka till föreningarnas idrottsverksamhet.Källa: Marathongruppen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Marathongruppen
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-