lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2017-08-21 08:00

    Sanna Seppänen, Kulturutvecklare Leksands kommun

     

    Sanna Seppänen
    Kulturutvecklare, Leksands kommun

    Hej Sanna, ni har just avslutat ett kulturprojekt för besöksmålet Hildasholm. Vad är det ni har gjort?

    Jag har drivit ett nyskapande kulturprojekt som inhyrd konsult i samarbete med Leksands Kulturavdelning och Stiftelsen Hildasholm.
    Projektet handlar om att vi vill lyfta fram Hildasholm i Leksand som ett attraktivt kulturellt och levande besöksmål, både som en kulturträdgård men även inom det konstnärliga. Och som innehåller två delar, en interaktiv upplevelse runda, ”Se Hildasholm med barnaögon” och en Skulpturpark.

    Principen är det samma som när man spelar minigolf, i stället för att hyra en golfklubbar får man en pensel, golfbollen byts ut mot färg och en palett och akvarellpapper och sedan är man redo att gå ut i parken och leta efter de utplacerade ”ramarna” med tanken om att det man ser i dem kan man måla av och en Skulpturpark skapas med verk av deltagare som tillverkade sina alster i stengodslera och rostig stål tillsammans med mig som projektledare och konstnärlig ledare Sanna Seppänen.

    Hur har ni uppmärksammat projektet?

    Vi höll ett vernissage den 17 juli 2017 med öppningstal av Leksands kulturchef Pär Ohlson som stöttade projektet. Därefter startades barnteaterveckan och även fanns det mycket aktiviteter för barn.

    Vem är Sanna Seppänen?

    Sanna Seppänen  är projektledaren som ”älskar konst men brinner för att kulturen skall få blomma” och jag är verksam i mellan Sverige och bor i Leksands kommun. Mitt driv är att skapa och arbeta med utvecklingsfrågor inom kultur, turism, konst men är även utövande konstnär med ett pedagogisk tänk. Mina idéer är oftast planerade men ibland även spontana och lekfulla som tex hennes förra projekt, ”Guerilla-Path- skogens palett” som kom till av en tillfällighet då skogens försvann, och som har nu blitt ett besöksmål i Siljansnäs i Leksands kommun.

    Berätta mer om Munthes Hildasholm!

    Munthes Hildasholm är ett populärt besöksmål i Leksand.  Här har familjen Munthe bott. Det består av en huvudbyggnad med inventarier, ett café och trädgårdar. Alla  är öppna för allmänheten.
    Här kan besökaren gå en guidad visning och/eller på egen hand i trädgårdarna. Huset visas endast vid de guidade visningarna.
    Trädgården är indelade i olika ”rum” med många vardagliga blommor.

    För de som vill engagera sig lite extra så kan man som privatperson eller företag bli ambassadör för Hildasholm genom medlemskap i Hildas vänner.

    Vilka var familjen Munthe?
    Familjen Munthe bestod av läkaren och författaren Axel Munthe, frun Hilda Pennington Mellor. Under deras bröllopsresa reste de vid Siljan och blev båda förälskade av trakten. Detta resulterade i att de köpte mark och byggde ett hus, ”Stengården” vid stranden i Leksand år 1910.  Stengården är uppfört i en svensk vasarenässans.

    Året därpå stod också ett hus med flygelbyggnader färdigt. Arkitekten hette Torben Grat, han har också ritat Solliden på Öland och Stockholms stadion. Vid samma tidpunkt föddes sönerna Viking och Malcolm.

    Trädgårdarna som uppfördes ritades av frun Hilda. Hon tog inspiration från engelska, franska och italienska trädgårdar men även från den engelska Arts and Crafts-rörelsen.

    Hur drivs Hildasholm?
    Hildasholm ägs och drivs av en stiftelse. I stiftelsen sitter representanter från Leksands kommun, Leksands församling, donatorfamiljen, Muntheska släktföreningen samt någon med museikompetens (företrädesvis intendenten för Zornsamlingarna).

    Hur togs projektet emot av besökarna?

    Intresset kring den nya skulpturparken på Hildasholm har varit stort. Besökarna har fått en positiv upplevelse.

    Har du några tips till andra som vill planera och genomföra ett kulturprojekt?

    Att skapa ett projekt tar tid, mer tid än man tror och med tillkommer kostnader. Bra då att det finns fler aktörer med i projektet och som kan ”stötta” upp det ekonomiska. Så mitt tips är att vara ute i god tid, leta efter intressenter, projekt medel att söka och försöka ”tänka” utanför trygghetsboxen när man skapar och utvecklar verksamhet.
    Mina tankar går nu vidare till nästa år, då att skapa även en mindre ”skulpturpark ” för barn & unga på Hildasholm.

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet