-
Sanna Seppänen, Kulturutvecklare Leksands kommun
Sanna Seppänen
Kulturutvecklare, Leksands kommunHej Sanna, ni har just avslutat ett kulturprojekt för besöksmålet Hildasholm. Vad är det ni har gjort?
Jag har drivit ett nyskapande kulturprojekt som inhyrd konsult i samarbete med Leksands Kulturavdelning och Stiftelsen Hildasholm.
Projektet handlar om att vi vill lyfta fram Hildasholm i Leksand som ett attraktivt kulturellt och levande besöksmål, både som en kulturträdgård men även inom det konstnärliga. Och som innehåller två delar, en interaktiv upplevelse runda, ”Se Hildasholm med barnaögon” och en Skulpturpark.Principen är det samma som när man spelar minigolf, i stället för att hyra en golfklubbar får man en pensel, golfbollen byts ut mot färg och en palett och akvarellpapper och sedan är man redo att gå ut i parken och leta efter de utplacerade ”ramarna” med tanken om att det man ser i dem kan man måla av och en Skulpturpark skapas med verk av deltagare som tillverkade sina alster i stengodslera och rostig stål tillsammans med mig som projektledare och konstnärlig ledare Sanna Seppänen.
Hur har ni uppmärksammat projektet?
Vi höll ett vernissage den 17 juli 2017 med öppningstal av Leksands kulturchef Pär Ohlson som stöttade projektet. Därefter startades barnteaterveckan och även fanns det mycket aktiviteter för barn.
Vem är Sanna Seppänen?
Sanna Seppänen är projektledaren som ”älskar konst men brinner för att kulturen skall få blomma” och jag är verksam i mellan Sverige och bor i Leksands kommun. Mitt driv är att skapa och arbeta med utvecklingsfrågor inom kultur, turism, konst men är även utövande konstnär med ett pedagogisk tänk. Mina idéer är oftast planerade men ibland även spontana och lekfulla som tex hennes förra projekt, ”Guerilla-Path- skogens palett” som kom till av en tillfällighet då skogens försvann, och som har nu blitt ett besöksmål i Siljansnäs i Leksands kommun.
Berätta mer om Munthes Hildasholm!
Munthes Hildasholm är ett populärt besöksmål i Leksand. Här har familjen Munthe bott. Det består av en huvudbyggnad med inventarier, ett café och trädgårdar. Alla är öppna för allmänheten.
Här kan besökaren gå en guidad visning och/eller på egen hand i trädgårdarna. Huset visas endast vid de guidade visningarna.
Trädgården är indelade i olika ”rum” med många vardagliga blommor.För de som vill engagera sig lite extra så kan man som privatperson eller företag bli ambassadör för Hildasholm genom medlemskap i Hildas vänner.
Vilka var familjen Munthe?
Familjen Munthe bestod av läkaren och författaren Axel Munthe, frun Hilda Pennington Mellor. Under deras bröllopsresa reste de vid Siljan och blev båda förälskade av trakten. Detta resulterade i att de köpte mark och byggde ett hus, ”Stengården” vid stranden i Leksand år 1910. Stengården är uppfört i en svensk vasarenässans.Året därpå stod också ett hus med flygelbyggnader färdigt. Arkitekten hette Torben Grat, han har också ritat Solliden på Öland och Stockholms stadion. Vid samma tidpunkt föddes sönerna Viking och Malcolm.
Trädgårdarna som uppfördes ritades av frun Hilda. Hon tog inspiration från engelska, franska och italienska trädgårdar men även från den engelska Arts and Crafts-rörelsen.
Hur drivs Hildasholm?
Hildasholm ägs och drivs av en stiftelse. I stiftelsen sitter representanter från Leksands kommun, Leksands församling, donatorfamiljen, Muntheska släktföreningen samt någon med museikompetens (företrädesvis intendenten för Zornsamlingarna).Hur togs projektet emot av besökarna?
Intresset kring den nya skulpturparken på Hildasholm har varit stort. Besökarna har fått en positiv upplevelse.
Har du några tips till andra som vill planera och genomföra ett kulturprojekt?
Att skapa ett projekt tar tid, mer tid än man tror och med tillkommer kostnader. Bra då att det finns fler aktörer med i projektet och som kan ”stötta” upp det ekonomiska. Så mitt tips är att vara ute i god tid, leta efter intressenter, projekt medel att söka och försöka ”tänka” utanför trygghetsboxen när man skapar och utvecklar verksamhet.
Mina tankar går nu vidare till nästa år, då att skapa även en mindre ”skulpturpark ” för barn & unga på Hildasholm.- Text: Maria Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-