-
Få konkurser i turistbussbranschen 2020 men nu är alla reserver slut
Preliminära siffror från Sveriges Bussföretag visar att branschen 2020 drabbades av förhållandevis få konkurser trots Corona pandemins stora påverkan på branschen. Tio bussföretag har enligt preliminära siffror begärts i konkurs. Men nu väntar en tuff vår.
”Det är ändå förvånansvärt få konkurser i branschen 2020 med tanke på den oerhört tuffa tid bussföretagen liksom hela besöksnäringen gick igenom i fjol. Utan regeringens olika stödåtgärder, där vi tillsammans med Transportföretagen, Svenskt Näringsliv, SRF och många andra varit pådrivande och med fakta och vittnesmål från medlemsföretag kunnat visa på det förtvivlade läget i branschen, hade konkurserna sannolikt varit fler. Nu kämpar många företag för att överleva våren.
Att utbetalningarna för omställningsstöd under månaderna hösten 2020 kan sökas först i februari i år enligt regeringens besked gör att vi ser att många kommer få oerhört svårt att klara likviditeten. I Norge och Danmark till exempel utbetalas motsvarande stöd snabbare. På sikt kan det leda till att svenska bussföretag får en sämre konkurrenssituation gentemot kollegor i våra nordiska länder. Det kan leda till att vi får färre svenska bussföretag och ett ökat inslag av utländsk konkurrens i höst”. Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Riktade stöd kan bli aktuella längre fram
Sveriges Bussföretag har haft en tät dialog med regeringsföreträdare och Näringsdepartementet. Detta rörande det riktade stöd för avställda turistbussar som Sveriges Bussföretag tillsammans med Transportföretagen presenterade i april 2020.
”Jag uppfattar att regeringen vill hålla dialogen med oss öppen. Men jag tolkar de svar vi fått vid våra samtal att regeringens linje fortsatt är att man i första hand riktar in sig på breda, generella stöd. Samtidigt säger flera företrädare att riktade stöd till särskilt utsatta näringar, såsom turistbussnäringen, kan komma att bli aktuellt längre fram. Detta beroende på hur krisen fortlöper.” Säger Anna Grönlund.
Förlängda stödåtgärder behövs
Krisen har drabbat den svenska bussbranschen hårt. Många företag, framförallt de som kör turist- och beställningstrafik och kommersiell linjetrafik, kan verifiera en nedgång i sin verksamhet med över 90%. Bland de företagen har många tvingats säga upp personal eller sälja vad som kan säljas. Ta andra arbeten vid sidan av och även förhandla med banker och långivare.
I kombination med de stödåtgärder som regeringen lanserat har ändå många överlevt 2020 års stålbad.
”Nu behövs förlängda stödåtgärder och riktade åtgärder för att bussbranschen ska överleva första delen av 2021. Vi fortsätter att på olika sätt beskriva för regeringen att ett riktat stöd för avställda turistbussar är ett träffsäkert och klokt för att rädda kvar svensk persontransportkapacitet och svenska företag.” Säger Anna Grönlund.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Lena Engstrand/Transportföretagen
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-