-
Filmturismkonferensen Mixed Reality är tillbaka i Ystad
Den 13–14 november är det dags för Mixed Reality Scandinavia, en unik konferens om filmturism och destinationsutveckling. Konferensen arrangeras på nyöppnade Ystad Studios Visitor Center i Ystad. Den riktar sig till dem som knyta kontakter och träffa representanter inom kommun, besöksnäring, filmbransch och innovativ media.
Efter tre år på turné till Malmö, Karlskrona och London så är Mixed Reality tillbaka i Ystad på hemmaplan. Ystad kommun och Film i Skåne arrangerar konferensen tillsammans och sedan 2009 har den varit banbrytande för intresserade inom filmturism och destinationsutveckling.
”Det är verkligen roligt att än en gång arrangera konferensen på hemmaplan och dessutom visa upp Ystad Studios Visitor Center för både föreläsare och deltagare. Vi är stolta över att välkomna tillbaka våra favoriter samtidigt som vi får nya perspektiv som kan bidra till god stämning och dialog. Filmturism är fortfarande ett ämne som intresserar många och det finns oändliga utvecklingsmöjligheter.” Säger Petra Rundqvist, filmstrateg i Ystads kommun.
Hur kan en destination dra nytta av fiktionsturismen?
På konferensen presenteras några av de bästa exemplen inom filmturism och föreläsarna är några av de skickligaste inom området.
Möt till exempelvis Martin Cuff som är specialist inom kreativa branscher och expert på marknadsföring och affärsutveckling. Eller ställ en fråga till Stefan Roesch som är expert på hur man kan implementera en filmturismstrategi i en destinations marknadsplan.
Hur kunde tv-serien Game of Thrones omsätta nästan nästan 150 miljoner pund inom lokalt näringsliv sedan produktionen startade 2010? Hur kan moderna filmfestivaler samverka på ett hållbart sätt med kulturarv? Ja, hur kan en destination växa och dra nytta av fiktionsturismen?
Det och mycket mer kommer Mixed Reality Scandinavia konferensen att svara på 13-14 november.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Ystad Studios Visitor Center
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-