-
Finalister i tävlingen Placebrander of the Year 2019
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2019.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Värnamo den 1 oktober. Läs om finalisterna nedan.
1. Jämtland Calling
I jakten på talanger tog eldsjälar i Östersund hjälp av magiska jämtländska vyer. De insåg att dagens kräsna målgrupper inte enbart söker jobb, utan en hel livsstil. Lösningen blev att erbjuda jobb- och livsstilssafari.
120 intresseanmälningar, 25 ansökningar och 12 antagna till det första safarit. Alla beskrev det som ett minne för livet och hittills har 8 personer flyttat till Jämtland som en effekt av insatsen.
2. Eskilstuna – the World Capital of Recycling
Med hållbarhet i sitt DNA har man sedan 2016 marknadsfört Eskilstuna som världens mest miljösmarta industristad. Målet är att generera fler invånare, besökare och investeringar.
Den första filmen som spreds via sociala medier har idag setts av 24 miljoner personer. Kronan på verket var när The Guardian utnämnde Eskilstuna till ”The World Capital of Recycling”.
3. Gastro Natur, Örebro
Råvaror från Hjälmarens vatten och omgivande skogar. Tre tillfälliga restauranger på oväntade platser, endast öppet en dag per plats och för 20 personer åt gången.
En varumärkesstärkande insats som syftar till att visa att platsen Örebro är innovativ, klimatsmart och emotionell. Besökarnas egna bilder tillsammans med eget material spred en spännande bild av Örebrotrakten.
4. Vi landsbyggare, Höga KustenLandsbyggarna är de drivna entreprenörerna och föreningarna på landsbygden som bygger landet. Kreativa och samarbetande personer som vill bidra till att öka platsens attraktivitet.
Detta har gjorts genom årliga landsbyggaredagar, kunskapsutveckling, inspirerande kommunikationskampanjer, föreläsningsturné och påverkansarbete. Resultatet är tydligt positivt och flera leaderområden vill kopiera konceptet.
Om priset Placebrander of the YearPriset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring.
Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.
Allmänheten får rösta fram den slutliga vinnaren. Men en erfaren jury gallrar ut finalisterna. Röstningen är stängd för i år och vinnaren utses den 1 oktober på Placebranders Day i Värnamo.
- Text: Placebrander
- Foto: Placebrander
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-