-
Finalister i tävlingen Placebrander of the Year 2019
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2019.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Värnamo den 1 oktober. Läs om finalisterna nedan.
1. Jämtland Calling
I jakten på talanger tog eldsjälar i Östersund hjälp av magiska jämtländska vyer. De insåg att dagens kräsna målgrupper inte enbart söker jobb, utan en hel livsstil. Lösningen blev att erbjuda jobb- och livsstilssafari.
120 intresseanmälningar, 25 ansökningar och 12 antagna till det första safarit. Alla beskrev det som ett minne för livet och hittills har 8 personer flyttat till Jämtland som en effekt av insatsen.
2. Eskilstuna – the World Capital of Recycling
Med hållbarhet i sitt DNA har man sedan 2016 marknadsfört Eskilstuna som världens mest miljösmarta industristad. Målet är att generera fler invånare, besökare och investeringar.
Den första filmen som spreds via sociala medier har idag setts av 24 miljoner personer. Kronan på verket var när The Guardian utnämnde Eskilstuna till ”The World Capital of Recycling”.
3. Gastro Natur, Örebro
Råvaror från Hjälmarens vatten och omgivande skogar. Tre tillfälliga restauranger på oväntade platser, endast öppet en dag per plats och för 20 personer åt gången.
En varumärkesstärkande insats som syftar till att visa att platsen Örebro är innovativ, klimatsmart och emotionell. Besökarnas egna bilder tillsammans med eget material spred en spännande bild av Örebrotrakten.
4. Vi landsbyggare, Höga KustenLandsbyggarna är de drivna entreprenörerna och föreningarna på landsbygden som bygger landet. Kreativa och samarbetande personer som vill bidra till att öka platsens attraktivitet.
Detta har gjorts genom årliga landsbyggaredagar, kunskapsutveckling, inspirerande kommunikationskampanjer, föreläsningsturné och påverkansarbete. Resultatet är tydligt positivt och flera leaderområden vill kopiera konceptet.
Om priset Placebrander of the YearPriset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring.
Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.
Allmänheten får rösta fram den slutliga vinnaren. Men en erfaren jury gallrar ut finalisterna. Röstningen är stängd för i år och vinnaren utses den 1 oktober på Placebranders Day i Värnamo.
- Text: Placebrander
- Foto: Placebrander
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-