-
Destinationerna som är fjällresenärernas favoriter
Vilken destination tycker de svenska fjällresenärerna bäst om och vilka faktorer spelar in när de väljer destination? Detta och mycket mer kan man läsa i en undersökning som analysföretaget Nordic Bench har tagit fram.
Det är 2.800 svenskar som besökt den svenska fjällen under de senaste två åren som har fått tycka till om sina favoritdestinationer i den svenska fjällvärlden.
De mest populära fjälldestinationerna är Tänndalen och Funäsdalen som får dela en första plats. På andra plats tätt efter kommer Ramundberget. Åre kommer på fjärdeplats.
Den destination i Sverige som sammantaget har flest besökare är Sälen men då Sälen består av flera skidområden har en uppdelning gjorts i undersökningen. Bäst ut av Sälens områden kommer Tandådalen som får ett NPS på 43 följt av Lindvallen på 35. Vad besökarna till Tandådalen framförallt trycker på är att man upplever skidområdet som barnvänligt.
Representanter från både Tänndalen och Funäsdalen välkomnar resultatet:
”- Det här är ett tydligt bevis på att vi har lyckats i vår ambition att erbjuda ett brett men ändå personligt utbud till våra besökare oavsett om de vill åka utför, på längden eller om de t ex reser med barn”, säger Peter Jonasson, Anläggningschef Tänndalen.
”-Vart man åker på sin fjällsemester verkar ligga svenskar varmt om hjärtat. I studien får fjälldestinationerna genomgående väldigt starka NPS-resultat vilket indikerar att vi också gärna vill förmedla våra positiva upplevelser från fjällresan till vänner och bekanta”, säger Jan Ogner, VD Nordic Bench.
För dem som driver fjällverksamheter är destinationens rykte, hur besökaren upplever att man blir behandlad samt möjligheterna till både utförsåkning och längdskidåkning avgörande för om man kan ta marknadsandelar.
Det är också viktigt att kontinuerligt följa upp hur man ligger till i jämförelse med andra orter/anläggningar.I undersökningen har man tagit fram Net Promoter Score – som är ett sorts lojalitetsmått där man kan avläsa hur många ambassadörer respektive kritiker fjällorten har. Detta kan man som företagare använda för att nå rätt målgrupp i sin marknadsföring.
”- Det har varit mycket roligt och intressant att göra denna undersökning”, säger Jan Ogert VD Nordic Bench. Han fortsätter: ”- Intresset för fjällen har ökat och utvecklingen i fjällen går fort fram just nu och det är många som vill dela på kakan”.
Rapporten har tagits fram av Nordic Bench och är oberoende.
Fjälldestinationer som finns med i rapporten
Branäs
Hemavan/Tärnaby
Idre
Orsa/Grönklitt
Ramundberget
Romme Alpin
Sälen-Hundfjället
Sälen-Lindvallen
Sälen-Tandådalen
Trysil
Tänndalen/Funäsdalen
Vemdalen
Åre (inkl. Björnen)För att ta del av rapporten klicka här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-