-
Destinationerna som är fjällresenärernas favoriter
Vilken destination tycker de svenska fjällresenärerna bäst om och vilka faktorer spelar in när de väljer destination? Detta och mycket mer kan man läsa i en undersökning som analysföretaget Nordic Bench har tagit fram.
Det är 2.800 svenskar som besökt den svenska fjällen under de senaste två åren som har fått tycka till om sina favoritdestinationer i den svenska fjällvärlden.
De mest populära fjälldestinationerna är Tänndalen och Funäsdalen som får dela en första plats. På andra plats tätt efter kommer Ramundberget. Åre kommer på fjärdeplats.
Den destination i Sverige som sammantaget har flest besökare är Sälen men då Sälen består av flera skidområden har en uppdelning gjorts i undersökningen. Bäst ut av Sälens områden kommer Tandådalen som får ett NPS på 43 följt av Lindvallen på 35. Vad besökarna till Tandådalen framförallt trycker på är att man upplever skidområdet som barnvänligt.
Representanter från både Tänndalen och Funäsdalen välkomnar resultatet:
”- Det här är ett tydligt bevis på att vi har lyckats i vår ambition att erbjuda ett brett men ändå personligt utbud till våra besökare oavsett om de vill åka utför, på längden eller om de t ex reser med barn”, säger Peter Jonasson, Anläggningschef Tänndalen.
”-Vart man åker på sin fjällsemester verkar ligga svenskar varmt om hjärtat. I studien får fjälldestinationerna genomgående väldigt starka NPS-resultat vilket indikerar att vi också gärna vill förmedla våra positiva upplevelser från fjällresan till vänner och bekanta”, säger Jan Ogner, VD Nordic Bench.
För dem som driver fjällverksamheter är destinationens rykte, hur besökaren upplever att man blir behandlad samt möjligheterna till både utförsåkning och längdskidåkning avgörande för om man kan ta marknadsandelar.
Det är också viktigt att kontinuerligt följa upp hur man ligger till i jämförelse med andra orter/anläggningar.I undersökningen har man tagit fram Net Promoter Score – som är ett sorts lojalitetsmått där man kan avläsa hur många ambassadörer respektive kritiker fjällorten har. Detta kan man som företagare använda för att nå rätt målgrupp i sin marknadsföring.
”- Det har varit mycket roligt och intressant att göra denna undersökning”, säger Jan Ogert VD Nordic Bench. Han fortsätter: ”- Intresset för fjällen har ökat och utvecklingen i fjällen går fort fram just nu och det är många som vill dela på kakan”.
Rapporten har tagits fram av Nordic Bench och är oberoende.
Fjälldestinationer som finns med i rapporten
Branäs
Hemavan/Tärnaby
Idre
Orsa/Grönklitt
Ramundberget
Romme Alpin
Sälen-Hundfjället
Sälen-Lindvallen
Sälen-Tandådalen
Trysil
Tänndalen/Funäsdalen
Vemdalen
Åre (inkl. Björnen)För att ta del av rapporten klicka här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-