-
Utbudet av vegetariska rätter ökar på flygplatserna
Allteftersom larmen och diskussionerna om vår köttkonsumtion så har behovet av fler vegetariska matalternativ ökat. Nu skall flygplatserna få resenärerna att äta mer grönt.
Swedavia skall nu se till att utbudet av vegorätter ökar på restaurangerna på Swedavias flygplatser i Sverige. Detta efter att man har gjort en undersökning om svenskarnas intresse av att äta mer vegetariskt.
”- Vad vi kan se utifrån svaren i vår undersökning är att fler än hälften uppger att det främsta skälet till att välja vegetariskt är för att det är godare. Andra starka orsaker är hälsoskäl och för att man tror att det är bättre ur miljösynpunkt”, säger Nina Sandler, affärschef för Retail, Food & Beverage på Swedavia.
Över 90 vegetariska rätter
För att svara på den tilltagande efterfrågan har Swedavia tillsammans med restaurangerna på 7 av deras 10 flygplatser deltagit i ett gemensamt projekt. Man har utökat både utbudet och kommunikationen av vegoutbudet. På till exempel Arlanda handlar det om över 90 rätter, från helt vegetariska till lakto-ovo-vegetarisk. Rätterna serveras på flygplatsens femtio olika restauranger och caféer.
”- För oss handlar det om att tillsammans med restaurangerna på flygplatserna erbjuda resenärerna vad de efterfrågar. I det här projektet har vi arbetat med att utveckla och synliggöra utbudet, för att göra det enkelt för resenärer att ta del av det och välja något som passar dem oavsett vilken av våra flygplatser de reser från”, säger Nina Sandler.
Övriga flygplatser som erbjuder vegorätter är:
- Bromma Stockholm Airport
- Luleå Airport
- Umeå Airport
- Åre Östersund Airport
- Göteborg Landvetter Airport
- Malmö Airport
Vill du veta vad som händer på svenska destinationer? Klicka här!
Källa: Swedavia
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedavia
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-