-
Flygrevolution som startar nu
Det pågår en revolution inom flyget. Inte i det tysta direkt men undrar om alla har förstått vidden av de här första stegen till helt fossilfria flygplan. Att kunna flyg jorden runt utan bränsle över huvud taget har länge varit en utopi men när nu Solar Impuls 2 landade i Honolulu så är det utan tvekan ett trendbrott för ny teknik. Förvissa var det etapp 8 på resan runt klotet men det var den längsta och driften kom enbart från solcellsdrivna batterier som laddades upp fyra gånger över Stilla havet. Nästa resa kommer att vara resterande sträcka till USA och landa i Phoenix. Det finns idag dock ingen möjlighet att detta går att överföra till kommersiell luftfart men det de bevisar är att tekniken nu är mogen att faktiskt testa den och därmed driva på en fantastisk utveckling vidare. Följ äventyret på www.solarimpulse.com
Men det finns utveckling som är betydligt närmare en kommersiell utveckling för mindre och helt fossilfria flygplan. Den 10 juli görs den först överflygningen av Engelska kanalen av ett flygplan med enbart elektrisk kraft. Airbus vill med flygningen mellan Lydd, på engelska sydkusten, och Calais demonstrera hur långt företaget är gånget för helt fossilfria farkoster. Det år att följa Airbus E-fan live på www.airbusgroup.com/int/en/innovation-environment/airbus-e-fan-the-future-of-electric-aircraft/Cross-channel-flight.html
Nasa har en helt egen variant som de döpt LEAPTech X-plane och drivs med hjälp av hela 18!!! motorer och extra små vingar! Helt ny teknik där motorer och vingar harmoniserar och skapa lyftkraft och fart. Starkt nytänkande och med en målbild att kommersiell luftfart ska kunna vara helt fossilfri
spectrum.ieee.org/tech-talk/aerospace/aviation/nasas-newest-xplane-will-fly-with-18-electric-motorsBåde Airbus och Nasa har idag eller jobbar med prototyper för fossilfria flygplan med 1 pilot och 3 passagerare. Steget till långdistansjets med 300 passagerare eller mer är stort och kommer ta lång tid att utveckla. Däremot är stegen snart inte långt borta till kommersiella flygplan för små marknader och kortare sträckor. Flygplan med kanske först 10-15 passagerare och i nästa steg 30-50 passagerare. Detta är oerhört spännande för länder som Sverige med stora avstånd och gles befolkning där flyg också är enda alternativet till nationell och internationell tillgänglighet.
Idag utgör bränsle mellan en fjärdedel och en tredjedel av ett flygbolags kostnader. På svenska inrikes linjer till regionala flygplatser är sannolikt bränsle en högra andel av kostnaderna än så. I synnerhet beräknat på per passagerare eftersom driftsekonomin är klart sämre för den typen av flygplan jämför med stora flygplan samt att nyttjandegraden (cabinfaktorn) är lägre på små linjer med små flygplan. I Sverige är dessutom en stor del av dessa linjer till och från Stockholm upphandlade och subventionerade av staten. Det finns därmed ett eget intresse för Sverige och staten att vara i framkant och driva dessa frågor.
Det finns en framtid för fossilfritt flyg, Sverige kan vara bland de som har störst nytta av den utvecklingen och vi har företag som är leverantörer till den industrin. Vägen till ett fossilfritt flyg kommer vara lång och i första hand utveckla befintlig teknik mot biobränsle men nästa steg kräver innovationer och förhoppningsvis ett engagemang från Sverige. Det vore fantastiskt att skriva in i en nationell strategi för flyget. Ska bli spännande att följa både den internationella teknikutvecklingen och regeringens tankar kring flygets möjligheter i sommar och höst.
l
Under tiden reser vi mer än någonsin.
www.linkedin.com/in/razorbjorn
twitter.com/RazorBjorn
www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com
070-5941930- Text: Maria Lindqvist
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-