torsdag 13 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
    • Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
    • Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-07-05 18:44

    För dig som missade Almedalen

    Nu är Almedalsveckan över för denna gång. Det var många från besöksnäringen som besökte Visby för en dag eller flera. Men det var ännu fler som inte hade möjlighet att åka till Gotland av olika skäl.

    Om man hade fokus på besöksnäringsfrågor så var seminarierna många att välja bland.

    En genomgående trend var hållbarhet.

    Här nedan är några händelser i Almedalen:

    Syftet med seminariet om veteranflyget

    • att påverka så att veteranflyget räknas som kulturarv och därmed får samma lättnader som verksamheter inom till exempel järnväg.
    • att ett civilt flygmuseum kan öppna

    Matkulturen stärker varumärket i en region!

    Bland annat Eskil Erlandsson, politikern som var en av de som stöttade grundadet av ”Matlandet!” och Johan Spendrup, VD Gotlands Bryggeri var överens om att maten kan bidra till tillväxt.

    Diskussioner kring det rörliga kulturarvet, stärkt bevaranderätt, besöksnäring och kunskap

    Arrangör var Transporthistoriskt Nätverk, Sveriges Ångbåtsförening m.fl.

    Syftet med seminariet vara att försöka uppmärksamma hur man arbetar tillsammans för att:

    • sprida information om hur transporthistoriska anläggningar är viktiga för besöksnäringen,
    • man måste satsa på transporthistoria – det krävs kunskap och kunskapsöverföring för att bevara
    • skydda kulturarvet genom lagar

    Så skall Östersjöns öar lyckas med både mottagande av invandrare och hållbarheten inom turismen

    Nätverket för vuxnas lärande, ett program som lyder under Nordiska ministerrådet, hade tagit initiativ till detta seminarium. Man diskuterade hur man kan rekrytera arbetskraft till öarna Åland, Bornholm och Gotland. Det finns möjligheter att skapa många arbetstillfällen inom turismen – ett sätt att integrera invandrare.

    Turismen är beroende av mobiltäckning!

    Mittuniversitetet höll ett seminarium för att uppmärksamma behovet av att turister vill vara uppkopplade på semestern.

    Diskussioner kring hur man kan påverka för att få till en bättre infrastruktur genomfördes

    Gör Sverige mer tillgängligt!

    A Better Business World Wide hade tagit initiativ till ett seminarium om hur vi kan utvärdera besöksnäringen och göra vårt land tillgängliga för alla genom destinationsutveckling.

    Dra nytt av andras erfarenheter!

    Nosidas AB genomförde ett seminarium om vilka erfarenheter man kan dra av arbete med besöksnäringen på Gotland och Gran Canaria.

    Utveckla våra städer mot hållbarhet!

    Fastighetsägarna, Svensk Handel, Visita, Svenska Stadskärnor och Centrumutvecklare.se tog upp den viktiga frågan om hur vi kan utforma våra städer så att de lockar både invånare och besökare på ett hållbart sätt.

    Ledorden var samspel, samsyn och samverkan staden.

    Sjöfart – en potential inom besöksnäringen!

    Arrangörer var Maritim Mötesplats, Sjöfartsforum, Föreningen Svensk Sjöfart, Svenska Hamnar, Sveriges Skeppsmäklarförening, Skärgårdsredarna, Svenskt Marintekniskt Forum Energigas Sverige och Kungliga Örlogsmannasällskapet.

    Fler och fler turister kommer med kryssningsbåtar till Sverige. På seminariet var alla överens om att sjöfarten har en stor tillväxtpotential.

    Utveckla transporterna till norra Sverige!

    Ett problem när besöksnäringen växer är fungerande och god tillgång till infrastruktur.

    Branschen behöver kvalité och tillgänglighet på god infrastruktur visar en undersökning som är gjord på destinationerna Kiruna och Åre. Den frågan diskuterades under seminariet.

    Undersökningen var gjord av HUI Research, SLAO, STF och Transportföretagen.

    Hur kan vi stödja de företag som vill växa?

    Tillväxt Gotland ställde frågan hur företag som vill växa kan göra det med hjälp av andra entreprenörer och företag.

    VD för Sweprod AB, ett Dagens Industri Gasell företag, talade om varför Gotland har lyckats med att stödja de.

    Några av tipsen var:

    • fokusera endast på ett fåtal branscher
    • engagera hela näringslivet, små som stora

    Museitågen – ger pengar till hela samhället!

    På seminariet gav exempel på hur museitågen skapar intäkter på små orter runt om i Europa och blivit en del av kulturturismen.

    Turismen bidrar till en bättre miljö!

    Svenska Miljöinstitutet tog under sitt seminarium upp frågan om vem som skall betala för att sanera och restaurera förstörda miljöer.

    Ja till fler kryssningsturister men på ett hållbart sätt

    Havsmiljöinstitutet förde debatten om hur man kan ta emot fler kryssningsresenärer utan att förstöra Östersjön.

    Under våren 2015 har media uppmärksammat hur fartygen dumpar vattenavfall i Östersjön trots att det finns möjligheter att bli av med det i hamnen. Varför är det så?

    Sverige är det enda landet i världen som har försökt att få till ett förbud mot att dumpa vattenavfall rätt ut i hav. Men enligt det internationella regelverket MARPOL så är det ok att fortsätta släppa ut avfall 12 sjömil från alla kuster i världen.

    Det finns tekniska lösningar som att till exempel installera smarta duschmunstycken, vaccumtoaletter, beräkna matåtgång bättre och till exempel skala potatis i land istället för ombord.

    Ombord på de flesta fartyg finns idag tekniska lösningar med bland annat mekanisk behandling, biologisk eller kemisk nedbrytningsprocess och en sludge hantering (virus, bakterier). Dessutom finns oftast advanced water treatment systems.

    Magnus Nilsson på Svensk Turism betonade att vi är bra i Sverige på att ta emot besökare. Värdskap är a och o för att locka fler turister.

    Hälften av rederierna har svarat i en undersökning att de tar sitta ansvar vilket man hoppas skall öka framöver.

    En nyhet under seminariet var den kryssningskaj i Visby som skall stå klar i april 2018. 30% av fartygen som anlöper Visby väljer idag att lämna avloppen. Tömningen ingår i hamnavgiften och kan ske tidseffektivt. En idé under seminariet var att man kanske kan ge en ekonomisk belöning för de som tömmer avfallet i hamnen istället för i havet.

    Frågan är vad som händer om Sverige inför tuffare regler?
    Panelen var överens om att man då måste vara tydlig med bra argument och försöka få med sig resenärerna så att de ställer krav på rederierna.

    Frågan om hur många kryssningsresenärer Sverige kan ta emot så var svaren:

    • rätt upplagt och med ett bra miljöarbete – 10-15 milj oner resenärer per år
    • först havsplanering – sen kan vi svara på det
    • om 10 en fördubbling

    Lyssna på seminariet här.

    Låt event visa vägen mot regional utveckling!

    Lyssna här.

    Så kan vi ta hjälp av evenemangskompassen att mäta och utveckla evenemang

    Utmaningar och hur man mäter effekter av evenemang diskuterades.

    Lyssna här.

     

    Hur vi får ungdomar att utbilda sig och ta jobb inom besöksnäringen

    En debatt om hur man skall få ungdomar att intressera sig för utbildning och jobb inom besöksnäringen.

    En av talarna var Pontus Fritiof som talade om att det inte hjälper om man har en fin miljö och god mat på restaurangen om man inte kan få ta på bra personal.

    Höjda arbetsgivaravgifter är dåligt då det brukar leda till minskning, sade Maud Olofsson, ordförande för Visita.

    En diskussion kring utbildning hölls och panelen var överens om att det behövs ett tätare samarbete mellan YH-utbildningarna och näringen och att fler utbildningar behövs.

    Det är viktigt för ungdomar att få förebilder tyckte panelen.

    Önskemål från Visita är att HRF skulle liera sig mer med organisationen så att oseriösa företag kan motarbetas.

    Evenemang skapar engagemang och mersmak!

    Panelen bestod av:

    Eva Östling, Visita

    Carl-Johan Ingeström, Visit Södra Dalarna

    Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet

    VM Falun 2015 blev en succé på alla sätt och vis berättade Carl-Johan Ingeström. Det har redan gett en effekt av att man vill ha fler evenemang till Dalarna.

    Falun och Dalarna har fått mer know-how, fått stolta invånare och ett starkt stöd från hela näringslivet. Ett nätverk på 465 företag har skapats under VM och fortsätter att samarbeta mot nya evenemang.

    Visit Södra Dalarna vill ha nytt VM och lyfta andra evenemang. Vill vara med på en OS-ansökan Stockholm/Åre/Dalarna.

    Idrottsrörelsen och besöksnäringen samarbetar och båda kan ta initiativ. På senare år har medvetenheten av samarbete ökat.

    Idrottsrörelsen arbetar med att förstå exportmogenhet.

    En kanadensisk forskare, som har kontrakterats, tar med hjälp av en forsknings- och utvecklingsfond och skapar verktyg i hur man tar fram evenemang. Resultat kommer att presenteras 2016.

    Man måste se små som stora resultat på destinationerna =destinationsutveckling.

    Man måste dela på riskerna.

    Fördelar i infrastruktur för befolkningen efteråt.

    Prispolicy är under debatt t ex då priser chockhöjs under evenemang.

    Digitaliseringen har slagit igenom

    Digitaliseringen tog plats i Almedalen. Diskussionerna och seminarierna var många kring ämnet och bland de som deltog var det många entreprenörer.

    Innovation

    Fokus var på var innovationer skapas och hur de upphandlas.

    Lite slutsatser på seminarierna var att:

    • regionerna måste lita mer på modiga entreprenörer som har spetskompetens
    • att SISPS roll att kvalitetssäkra som paraplyorganisation blir allt viktigare
    • att det behövs fler mötesplatser, helst nära högskolenära

    Platsens betydelse

    Per Schlingmann, poängterade att platsens betydelse kommer att öka för varje år. Det är viktigt att skapa attraktiva regioner. Globalisering – digitalisering och urbanisering!

    Samarbete – innovation – avlärande – mångfald.
    Viktigt att fler kvinnor våga starta företag.
    Fler yrkeshögskoleutbildningar!
    Finansiering av Ostlänken: hur skall fördelningen se ut stat-kommun-privata.

    Nyköping / Oxelösund

    Har stärkt sitt varumärke genom gemensam marknadsföring.
    Stark flygplats, vacker natur.

    Möten och dess betydelse

    Roger Kellerman, redaktör för tidningen Meetings International talade.

    Möten och events är viktiga för samhällsutvecklingen. Event in Skåne AB arrangerade.

    Attraktiv region, nya reseanledningar, arbetstillfällen, PR, tillväxt, stolthet.

    Stor potential i Skåne.

    Politikerna måste förstå!

    Malmö Aviation efterlyser

    Flygbolaget efterlyser en nationell flygstrategi.

    Man vill ha ett centralt och hållbart flyg.

    Utveckla turismen i skyddad natur!

    Länsstyrelsen i Jämtland var arrangör och gav lite tips kring hyr man utveckla turismen i skyddad natur:

    • utgå från lokala förhållanden, tillgänglighet, infrastruktur och nyttjande
    • se skyddade områden som turistattraktioner
    • skapa en förvaltning m turisten i fokus
    • skaffa kunskap om besökarna
    • se både kommersiell turism och friluftsperspektivet
    • samarbeta med alla inblandade

    Länsstyrelsen i Jämtland vill satsa på utveckling i länet. Större tillgänglighet och kunna styra och zonera aktiviteter. En ny typ av förvaltningsorganisationer skall ha till uppgift skydda – restriktivt men ta hand om turismens möjligheter.

    Naturvårdsverket ser stora utvecklingsmöjligheter. Nya pengar i vårbudgeten märktes för naturreservat.

     

    Källor: Almedalsveckan och arrangörer av seminarier

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-05 10:51

      Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

      I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...

    • 2025-11-05 17:34

      Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

      Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...

    • 2025-11-07 18:37

      1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

      Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...

    • 2025-11-06 23:54

      Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

      Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet