-
För dig som missade Almedalen
Nu är Almedalsveckan över för denna gång. Det var många från besöksnäringen som besökte Visby för en dag eller flera. Men det var ännu fler som inte hade möjlighet att åka till Gotland av olika skäl.
Om man hade fokus på besöksnäringsfrågor så var seminarierna många att välja bland.
En genomgående trend var hållbarhet.
Här nedan är några händelser i Almedalen:
Syftet med seminariet om veteranflyget
- att påverka så att veteranflyget räknas som kulturarv och därmed får samma lättnader som verksamheter inom till exempel järnväg.
- att ett civilt flygmuseum kan öppna
Matkulturen stärker varumärket i en region!
Bland annat Eskil Erlandsson, politikern som var en av de som stöttade grundadet av ”Matlandet!” och Johan Spendrup, VD Gotlands Bryggeri var överens om att maten kan bidra till tillväxt.
Diskussioner kring det rörliga kulturarvet, stärkt bevaranderätt, besöksnäring och kunskap
Arrangör var Transporthistoriskt Nätverk, Sveriges Ångbåtsförening m.fl.
Syftet med seminariet vara att försöka uppmärksamma hur man arbetar tillsammans för att:
- sprida information om hur transporthistoriska anläggningar är viktiga för besöksnäringen,
- man måste satsa på transporthistoria – det krävs kunskap och kunskapsöverföring för att bevara
- skydda kulturarvet genom lagar
Så skall Östersjöns öar lyckas med både mottagande av invandrare och hållbarheten inom turismen
Nätverket för vuxnas lärande, ett program som lyder under Nordiska ministerrådet, hade tagit initiativ till detta seminarium. Man diskuterade hur man kan rekrytera arbetskraft till öarna Åland, Bornholm och Gotland. Det finns möjligheter att skapa många arbetstillfällen inom turismen – ett sätt att integrera invandrare.
Turismen är beroende av mobiltäckning!
Mittuniversitetet höll ett seminarium för att uppmärksamma behovet av att turister vill vara uppkopplade på semestern.
Diskussioner kring hur man kan påverka för att få till en bättre infrastruktur genomfördes
Gör Sverige mer tillgängligt!
A Better Business World Wide hade tagit initiativ till ett seminarium om hur vi kan utvärdera besöksnäringen och göra vårt land tillgängliga för alla genom destinationsutveckling.
Dra nytt av andras erfarenheter!
Nosidas AB genomförde ett seminarium om vilka erfarenheter man kan dra av arbete med besöksnäringen på Gotland och Gran Canaria.
Utveckla våra städer mot hållbarhet!
Fastighetsägarna, Svensk Handel, Visita, Svenska Stadskärnor och Centrumutvecklare.se tog upp den viktiga frågan om hur vi kan utforma våra städer så att de lockar både invånare och besökare på ett hållbart sätt.
Ledorden var samspel, samsyn och samverkan staden.
Sjöfart – en potential inom besöksnäringen!
Arrangörer var Maritim Mötesplats, Sjöfartsforum, Föreningen Svensk Sjöfart, Svenska Hamnar, Sveriges Skeppsmäklarförening, Skärgårdsredarna, Svenskt Marintekniskt Forum Energigas Sverige och Kungliga Örlogsmannasällskapet.
Fler och fler turister kommer med kryssningsbåtar till Sverige. På seminariet var alla överens om att sjöfarten har en stor tillväxtpotential.
Utveckla transporterna till norra Sverige!
Ett problem när besöksnäringen växer är fungerande och god tillgång till infrastruktur.
Branschen behöver kvalité och tillgänglighet på god infrastruktur visar en undersökning som är gjord på destinationerna Kiruna och Åre. Den frågan diskuterades under seminariet.
Undersökningen var gjord av HUI Research, SLAO, STF och Transportföretagen.
Hur kan vi stödja de företag som vill växa?
Tillväxt Gotland ställde frågan hur företag som vill växa kan göra det med hjälp av andra entreprenörer och företag.
VD för Sweprod AB, ett Dagens Industri Gasell företag, talade om varför Gotland har lyckats med att stödja de.
Några av tipsen var:
- fokusera endast på ett fåtal branscher
- engagera hela näringslivet, små som stora
Museitågen – ger pengar till hela samhället!
På seminariet gav exempel på hur museitågen skapar intäkter på små orter runt om i Europa och blivit en del av kulturturismen.
Turismen bidrar till en bättre miljö!
Svenska Miljöinstitutet tog under sitt seminarium upp frågan om vem som skall betala för att sanera och restaurera förstörda miljöer.
Ja till fler kryssningsturister men på ett hållbart sätt
Havsmiljöinstitutet förde debatten om hur man kan ta emot fler kryssningsresenärer utan att förstöra Östersjön.
Under våren 2015 har media uppmärksammat hur fartygen dumpar vattenavfall i Östersjön trots att det finns möjligheter att bli av med det i hamnen. Varför är det så?
Sverige är det enda landet i världen som har försökt att få till ett förbud mot att dumpa vattenavfall rätt ut i hav. Men enligt det internationella regelverket MARPOL så är det ok att fortsätta släppa ut avfall 12 sjömil från alla kuster i världen.
Det finns tekniska lösningar som att till exempel installera smarta duschmunstycken, vaccumtoaletter, beräkna matåtgång bättre och till exempel skala potatis i land istället för ombord.
Ombord på de flesta fartyg finns idag tekniska lösningar med bland annat mekanisk behandling, biologisk eller kemisk nedbrytningsprocess och en sludge hantering (virus, bakterier). Dessutom finns oftast advanced water treatment systems.
Magnus Nilsson på Svensk Turism betonade att vi är bra i Sverige på att ta emot besökare. Värdskap är a och o för att locka fler turister.
Hälften av rederierna har svarat i en undersökning att de tar sitta ansvar vilket man hoppas skall öka framöver.
En nyhet under seminariet var den kryssningskaj i Visby som skall stå klar i april 2018. 30% av fartygen som anlöper Visby väljer idag att lämna avloppen. Tömningen ingår i hamnavgiften och kan ske tidseffektivt. En idé under seminariet var att man kanske kan ge en ekonomisk belöning för de som tömmer avfallet i hamnen istället för i havet.
Frågan är vad som händer om Sverige inför tuffare regler?
Panelen var överens om att man då måste vara tydlig med bra argument och försöka få med sig resenärerna så att de ställer krav på rederierna.Frågan om hur många kryssningsresenärer Sverige kan ta emot så var svaren:
- rätt upplagt och med ett bra miljöarbete – 10-15 milj oner resenärer per år
- först havsplanering – sen kan vi svara på det
- om 10 en fördubbling
Lyssna på seminariet här.
Låt event visa vägen mot regional utveckling!
Lyssna här.
Så kan vi ta hjälp av evenemangskompassen att mäta och utveckla evenemang
Utmaningar och hur man mäter effekter av evenemang diskuterades.
Lyssna här.
Hur vi får ungdomar att utbilda sig och ta jobb inom besöksnäringen
En debatt om hur man skall få ungdomar att intressera sig för utbildning och jobb inom besöksnäringen.
En av talarna var Pontus Fritiof som talade om att det inte hjälper om man har en fin miljö och god mat på restaurangen om man inte kan få ta på bra personal.
Höjda arbetsgivaravgifter är dåligt då det brukar leda till minskning, sade Maud Olofsson, ordförande för Visita.
En diskussion kring utbildning hölls och panelen var överens om att det behövs ett tätare samarbete mellan YH-utbildningarna och näringen och att fler utbildningar behövs.
Det är viktigt för ungdomar att få förebilder tyckte panelen.
Önskemål från Visita är att HRF skulle liera sig mer med organisationen så att oseriösa företag kan motarbetas.
Evenemang skapar engagemang och mersmak!
Panelen bestod av:
Eva Östling, Visita
Carl-Johan Ingeström, Visit Södra Dalarna
Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet
VM Falun 2015 blev en succé på alla sätt och vis berättade Carl-Johan Ingeström. Det har redan gett en effekt av att man vill ha fler evenemang till Dalarna.
Falun och Dalarna har fått mer know-how, fått stolta invånare och ett starkt stöd från hela näringslivet. Ett nätverk på 465 företag har skapats under VM och fortsätter att samarbeta mot nya evenemang.
Visit Södra Dalarna vill ha nytt VM och lyfta andra evenemang. Vill vara med på en OS-ansökan Stockholm/Åre/Dalarna.
Idrottsrörelsen och besöksnäringen samarbetar och båda kan ta initiativ. På senare år har medvetenheten av samarbete ökat.
Idrottsrörelsen arbetar med att förstå exportmogenhet.
En kanadensisk forskare, som har kontrakterats, tar med hjälp av en forsknings- och utvecklingsfond och skapar verktyg i hur man tar fram evenemang. Resultat kommer att presenteras 2016.
Man måste se små som stora resultat på destinationerna =destinationsutveckling.
Man måste dela på riskerna.
Fördelar i infrastruktur för befolkningen efteråt.
Prispolicy är under debatt t ex då priser chockhöjs under evenemang.
Digitaliseringen har slagit igenom
Digitaliseringen tog plats i Almedalen. Diskussionerna och seminarierna var många kring ämnet och bland de som deltog var det många entreprenörer.
Innovation
Fokus var på var innovationer skapas och hur de upphandlas.
Lite slutsatser på seminarierna var att:
- regionerna måste lita mer på modiga entreprenörer som har spetskompetens
- att SISPS roll att kvalitetssäkra som paraplyorganisation blir allt viktigare
- att det behövs fler mötesplatser, helst nära högskolenära
Platsens betydelse
Per Schlingmann, poängterade att platsens betydelse kommer att öka för varje år. Det är viktigt att skapa attraktiva regioner. Globalisering – digitalisering och urbanisering!
Samarbete – innovation – avlärande – mångfald.
Viktigt att fler kvinnor våga starta företag.
Fler yrkeshögskoleutbildningar!
Finansiering av Ostlänken: hur skall fördelningen se ut stat-kommun-privata.Nyköping / Oxelösund
Har stärkt sitt varumärke genom gemensam marknadsföring.
Stark flygplats, vacker natur.Möten och dess betydelse
Roger Kellerman, redaktör för tidningen Meetings International talade.
Möten och events är viktiga för samhällsutvecklingen. Event in Skåne AB arrangerade.
Attraktiv region, nya reseanledningar, arbetstillfällen, PR, tillväxt, stolthet.
Stor potential i Skåne.
Politikerna måste förstå!
Malmö Aviation efterlyser
Flygbolaget efterlyser en nationell flygstrategi.
Man vill ha ett centralt och hållbart flyg.
Utveckla turismen i skyddad natur!
Länsstyrelsen i Jämtland var arrangör och gav lite tips kring hyr man utveckla turismen i skyddad natur:
- utgå från lokala förhållanden, tillgänglighet, infrastruktur och nyttjande
- se skyddade områden som turistattraktioner
- skapa en förvaltning m turisten i fokus
- skaffa kunskap om besökarna
- se både kommersiell turism och friluftsperspektivet
- samarbeta med alla inblandade
Länsstyrelsen i Jämtland vill satsa på utveckling i länet. Större tillgänglighet och kunna styra och zonera aktiviteter. En ny typ av förvaltningsorganisationer skall ha till uppgift skydda – restriktivt men ta hand om turismens möjligheter.
Naturvårdsverket ser stora utvecklingsmöjligheter. Nya pengar i vårbudgeten märktes för naturreservat.
Källor: Almedalsveckan och arrangörer av seminarier
- Text: Maria Lindqvist
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-