-
För dig som missade Almedalen
Nu är Almedalsveckan över för denna gång. Det var många från besöksnäringen som besökte Visby för en dag eller flera. Men det var ännu fler som inte hade möjlighet att åka till Gotland av olika skäl.
Om man hade fokus på besöksnäringsfrågor så var seminarierna många att välja bland.
En genomgående trend var hållbarhet.
Här nedan är några händelser i Almedalen:
Syftet med seminariet om veteranflyget
- att påverka så att veteranflyget räknas som kulturarv och därmed får samma lättnader som verksamheter inom till exempel järnväg.
- att ett civilt flygmuseum kan öppna
Matkulturen stärker varumärket i en region!
Bland annat Eskil Erlandsson, politikern som var en av de som stöttade grundadet av ”Matlandet!” och Johan Spendrup, VD Gotlands Bryggeri var överens om att maten kan bidra till tillväxt.
Diskussioner kring det rörliga kulturarvet, stärkt bevaranderätt, besöksnäring och kunskap
Arrangör var Transporthistoriskt Nätverk, Sveriges Ångbåtsförening m.fl.
Syftet med seminariet vara att försöka uppmärksamma hur man arbetar tillsammans för att:
- sprida information om hur transporthistoriska anläggningar är viktiga för besöksnäringen,
- man måste satsa på transporthistoria – det krävs kunskap och kunskapsöverföring för att bevara
- skydda kulturarvet genom lagar
Så skall Östersjöns öar lyckas med både mottagande av invandrare och hållbarheten inom turismen
Nätverket för vuxnas lärande, ett program som lyder under Nordiska ministerrådet, hade tagit initiativ till detta seminarium. Man diskuterade hur man kan rekrytera arbetskraft till öarna Åland, Bornholm och Gotland. Det finns möjligheter att skapa många arbetstillfällen inom turismen – ett sätt att integrera invandrare.
Turismen är beroende av mobiltäckning!
Mittuniversitetet höll ett seminarium för att uppmärksamma behovet av att turister vill vara uppkopplade på semestern.
Diskussioner kring hur man kan påverka för att få till en bättre infrastruktur genomfördes
Gör Sverige mer tillgängligt!
A Better Business World Wide hade tagit initiativ till ett seminarium om hur vi kan utvärdera besöksnäringen och göra vårt land tillgängliga för alla genom destinationsutveckling.
Dra nytt av andras erfarenheter!
Nosidas AB genomförde ett seminarium om vilka erfarenheter man kan dra av arbete med besöksnäringen på Gotland och Gran Canaria.
Utveckla våra städer mot hållbarhet!
Fastighetsägarna, Svensk Handel, Visita, Svenska Stadskärnor och Centrumutvecklare.se tog upp den viktiga frågan om hur vi kan utforma våra städer så att de lockar både invånare och besökare på ett hållbart sätt.
Ledorden var samspel, samsyn och samverkan staden.
Sjöfart – en potential inom besöksnäringen!
Arrangörer var Maritim Mötesplats, Sjöfartsforum, Föreningen Svensk Sjöfart, Svenska Hamnar, Sveriges Skeppsmäklarförening, Skärgårdsredarna, Svenskt Marintekniskt Forum Energigas Sverige och Kungliga Örlogsmannasällskapet.
Fler och fler turister kommer med kryssningsbåtar till Sverige. På seminariet var alla överens om att sjöfarten har en stor tillväxtpotential.
Utveckla transporterna till norra Sverige!
Ett problem när besöksnäringen växer är fungerande och god tillgång till infrastruktur.
Branschen behöver kvalité och tillgänglighet på god infrastruktur visar en undersökning som är gjord på destinationerna Kiruna och Åre. Den frågan diskuterades under seminariet.
Undersökningen var gjord av HUI Research, SLAO, STF och Transportföretagen.
Hur kan vi stödja de företag som vill växa?
Tillväxt Gotland ställde frågan hur företag som vill växa kan göra det med hjälp av andra entreprenörer och företag.
VD för Sweprod AB, ett Dagens Industri Gasell företag, talade om varför Gotland har lyckats med att stödja de.
Några av tipsen var:
- fokusera endast på ett fåtal branscher
- engagera hela näringslivet, små som stora
Museitågen – ger pengar till hela samhället!
På seminariet gav exempel på hur museitågen skapar intäkter på små orter runt om i Europa och blivit en del av kulturturismen.
Turismen bidrar till en bättre miljö!
Svenska Miljöinstitutet tog under sitt seminarium upp frågan om vem som skall betala för att sanera och restaurera förstörda miljöer.
Ja till fler kryssningsturister men på ett hållbart sätt
Havsmiljöinstitutet förde debatten om hur man kan ta emot fler kryssningsresenärer utan att förstöra Östersjön.
Under våren 2015 har media uppmärksammat hur fartygen dumpar vattenavfall i Östersjön trots att det finns möjligheter att bli av med det i hamnen. Varför är det så?
Sverige är det enda landet i världen som har försökt att få till ett förbud mot att dumpa vattenavfall rätt ut i hav. Men enligt det internationella regelverket MARPOL så är det ok att fortsätta släppa ut avfall 12 sjömil från alla kuster i världen.
Det finns tekniska lösningar som att till exempel installera smarta duschmunstycken, vaccumtoaletter, beräkna matåtgång bättre och till exempel skala potatis i land istället för ombord.
Ombord på de flesta fartyg finns idag tekniska lösningar med bland annat mekanisk behandling, biologisk eller kemisk nedbrytningsprocess och en sludge hantering (virus, bakterier). Dessutom finns oftast advanced water treatment systems.
Magnus Nilsson på Svensk Turism betonade att vi är bra i Sverige på att ta emot besökare. Värdskap är a och o för att locka fler turister.
Hälften av rederierna har svarat i en undersökning att de tar sitta ansvar vilket man hoppas skall öka framöver.
En nyhet under seminariet var den kryssningskaj i Visby som skall stå klar i april 2018. 30% av fartygen som anlöper Visby väljer idag att lämna avloppen. Tömningen ingår i hamnavgiften och kan ske tidseffektivt. En idé under seminariet var att man kanske kan ge en ekonomisk belöning för de som tömmer avfallet i hamnen istället för i havet.
Frågan är vad som händer om Sverige inför tuffare regler?
Panelen var överens om att man då måste vara tydlig med bra argument och försöka få med sig resenärerna så att de ställer krav på rederierna.Frågan om hur många kryssningsresenärer Sverige kan ta emot så var svaren:
- rätt upplagt och med ett bra miljöarbete – 10-15 milj oner resenärer per år
- först havsplanering – sen kan vi svara på det
- om 10 en fördubbling
Lyssna på seminariet här.
Låt event visa vägen mot regional utveckling!
Lyssna här.
Så kan vi ta hjälp av evenemangskompassen att mäta och utveckla evenemang
Utmaningar och hur man mäter effekter av evenemang diskuterades.
Lyssna här.
Hur vi får ungdomar att utbilda sig och ta jobb inom besöksnäringen
En debatt om hur man skall få ungdomar att intressera sig för utbildning och jobb inom besöksnäringen.
En av talarna var Pontus Fritiof som talade om att det inte hjälper om man har en fin miljö och god mat på restaurangen om man inte kan få ta på bra personal.
Höjda arbetsgivaravgifter är dåligt då det brukar leda till minskning, sade Maud Olofsson, ordförande för Visita.
En diskussion kring utbildning hölls och panelen var överens om att det behövs ett tätare samarbete mellan YH-utbildningarna och näringen och att fler utbildningar behövs.
Det är viktigt för ungdomar att få förebilder tyckte panelen.
Önskemål från Visita är att HRF skulle liera sig mer med organisationen så att oseriösa företag kan motarbetas.
Evenemang skapar engagemang och mersmak!
Panelen bestod av:
Eva Östling, Visita
Carl-Johan Ingeström, Visit Södra Dalarna
Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet
VM Falun 2015 blev en succé på alla sätt och vis berättade Carl-Johan Ingeström. Det har redan gett en effekt av att man vill ha fler evenemang till Dalarna.
Falun och Dalarna har fått mer know-how, fått stolta invånare och ett starkt stöd från hela näringslivet. Ett nätverk på 465 företag har skapats under VM och fortsätter att samarbeta mot nya evenemang.
Visit Södra Dalarna vill ha nytt VM och lyfta andra evenemang. Vill vara med på en OS-ansökan Stockholm/Åre/Dalarna.
Idrottsrörelsen och besöksnäringen samarbetar och båda kan ta initiativ. På senare år har medvetenheten av samarbete ökat.
Idrottsrörelsen arbetar med att förstå exportmogenhet.
En kanadensisk forskare, som har kontrakterats, tar med hjälp av en forsknings- och utvecklingsfond och skapar verktyg i hur man tar fram evenemang. Resultat kommer att presenteras 2016.
Man måste se små som stora resultat på destinationerna =destinationsutveckling.
Man måste dela på riskerna.
Fördelar i infrastruktur för befolkningen efteråt.
Prispolicy är under debatt t ex då priser chockhöjs under evenemang.
Digitaliseringen har slagit igenom
Digitaliseringen tog plats i Almedalen. Diskussionerna och seminarierna var många kring ämnet och bland de som deltog var det många entreprenörer.
Innovation
Fokus var på var innovationer skapas och hur de upphandlas.
Lite slutsatser på seminarierna var att:
- regionerna måste lita mer på modiga entreprenörer som har spetskompetens
- att SISPS roll att kvalitetssäkra som paraplyorganisation blir allt viktigare
- att det behövs fler mötesplatser, helst nära högskolenära
Platsens betydelse
Per Schlingmann, poängterade att platsens betydelse kommer att öka för varje år. Det är viktigt att skapa attraktiva regioner. Globalisering – digitalisering och urbanisering!
Samarbete – innovation – avlärande – mångfald.
Viktigt att fler kvinnor våga starta företag.
Fler yrkeshögskoleutbildningar!
Finansiering av Ostlänken: hur skall fördelningen se ut stat-kommun-privata.Nyköping / Oxelösund
Har stärkt sitt varumärke genom gemensam marknadsföring.
Stark flygplats, vacker natur.Möten och dess betydelse
Roger Kellerman, redaktör för tidningen Meetings International talade.
Möten och events är viktiga för samhällsutvecklingen. Event in Skåne AB arrangerade.
Attraktiv region, nya reseanledningar, arbetstillfällen, PR, tillväxt, stolthet.
Stor potential i Skåne.
Politikerna måste förstå!
Malmö Aviation efterlyser
Flygbolaget efterlyser en nationell flygstrategi.
Man vill ha ett centralt och hållbart flyg.
Utveckla turismen i skyddad natur!
Länsstyrelsen i Jämtland var arrangör och gav lite tips kring hyr man utveckla turismen i skyddad natur:
- utgå från lokala förhållanden, tillgänglighet, infrastruktur och nyttjande
- se skyddade områden som turistattraktioner
- skapa en förvaltning m turisten i fokus
- skaffa kunskap om besökarna
- se både kommersiell turism och friluftsperspektivet
- samarbeta med alla inblandade
Länsstyrelsen i Jämtland vill satsa på utveckling i länet. Större tillgänglighet och kunna styra och zonera aktiviteter. En ny typ av förvaltningsorganisationer skall ha till uppgift skydda – restriktivt men ta hand om turismens möjligheter.
Naturvårdsverket ser stora utvecklingsmöjligheter. Nya pengar i vårbudgeten märktes för naturreservat.
Källor: Almedalsveckan och arrangörer av seminarier
- Text: Maria Lindqvist
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-