-
Företagssamarbeten skapar en året-runt destination
Kittelfjäll är främst känd som en vinterdestination men nu vill näringslivet ändra på det. Det är tretton företag i Kittelfjäll som har skapat företagssamarbeten för att få orten till att bli en året-runt destination.
Representerade verksamheter i samverkansprojektet är: Gulo adventure, Gränssjöarna, Kittelfjäll Värdshus, Sista Utposten, Helinord, Kittelfjällsliftarna, Grönfjälls fritidsby, Forsknäckarna, Kittelfjäll Skilodge, Toppstugan, Hotell Kittelfjäll, Hotell Granen och Kittelfjäll Utveckling.
De senaste åren har besökarna ökat och det finns ett stort intresse att utveckla Kittelfjäll bland företagarna. Tillsammans har man suttit ned och arbetat med sina idéer, paketering, prissättning och distribution av både upplevelse och boendeprodukter.
”- Ett fungerande resmål bygger på hörnstenarna – bo, äta och göra, och det är den helheten som vi behöver paketera och sälja tillsammans för att lyckas skapa en hållbar utveckling av vår lokala destination, säger Jenny Berg, nytillträdd destinationsutvecklare på Kittelfjäll Utveckling AB.
Hon fortsätter:
”- Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vill bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygds natur och kultur – såväl sommar som vinter”.
”- Området har stor potential med unika förutsättningar för att paketera upplevelser som lockar nya gäster till området under olika säsonger. Det är en härlig grupp av entreprenörer som visar på en riktigt bra samverkanskultur. Det är grunden för att kunna utveckla resmålet”, säger Graeme Richardson, tidigare marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board och nu konsult inom besöksnäringen.
På sikt ser man också att man kan samarbeta med andra destinationer.
Om Kittelfjäll
Kittelfjäll är en känt som den lilla skidorten belägen i Lappland. Här finns det gott om snö på vintern och möjligheterna till skidåkning för alla är goda. Bland avancerade åkare är offpist-åkningen vida känd. Säsongspremiär för vintersäsongen 2017/2018 sker den 24 november.
Källa: Västerbottenskuriren
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Västerbotten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-