-
Företagssamarbeten skapar en året-runt destination
Kittelfjäll är främst känd som en vinterdestination men nu vill näringslivet ändra på det. Det är tretton företag i Kittelfjäll som har skapat företagssamarbeten för att få orten till att bli en året-runt destination.
Representerade verksamheter i samverkansprojektet är: Gulo adventure, Gränssjöarna, Kittelfjäll Värdshus, Sista Utposten, Helinord, Kittelfjällsliftarna, Grönfjälls fritidsby, Forsknäckarna, Kittelfjäll Skilodge, Toppstugan, Hotell Kittelfjäll, Hotell Granen och Kittelfjäll Utveckling.
De senaste åren har besökarna ökat och det finns ett stort intresse att utveckla Kittelfjäll bland företagarna. Tillsammans har man suttit ned och arbetat med sina idéer, paketering, prissättning och distribution av både upplevelse och boendeprodukter.
”- Ett fungerande resmål bygger på hörnstenarna – bo, äta och göra, och det är den helheten som vi behöver paketera och sälja tillsammans för att lyckas skapa en hållbar utveckling av vår lokala destination, säger Jenny Berg, nytillträdd destinationsutvecklare på Kittelfjäll Utveckling AB.
Hon fortsätter:
”- Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vill bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygds natur och kultur – såväl sommar som vinter”.
”- Området har stor potential med unika förutsättningar för att paketera upplevelser som lockar nya gäster till området under olika säsonger. Det är en härlig grupp av entreprenörer som visar på en riktigt bra samverkanskultur. Det är grunden för att kunna utveckla resmålet”, säger Graeme Richardson, tidigare marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board och nu konsult inom besöksnäringen.
På sikt ser man också att man kan samarbeta med andra destinationer.
Om Kittelfjäll
Kittelfjäll är en känt som den lilla skidorten belägen i Lappland. Här finns det gott om snö på vintern och möjligheterna till skidåkning för alla är goda. Bland avancerade åkare är offpist-åkningen vida känd. Säsongspremiär för vintersäsongen 2017/2018 sker den 24 november.
Källa: Västerbottenskuriren
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Västerbotten
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-