-
Företagssamarbeten skapar en året-runt destination
Kittelfjäll är främst känd som en vinterdestination men nu vill näringslivet ändra på det. Det är tretton företag i Kittelfjäll som har skapat företagssamarbeten för att få orten till att bli en året-runt destination.
Representerade verksamheter i samverkansprojektet är: Gulo adventure, Gränssjöarna, Kittelfjäll Värdshus, Sista Utposten, Helinord, Kittelfjällsliftarna, Grönfjälls fritidsby, Forsknäckarna, Kittelfjäll Skilodge, Toppstugan, Hotell Kittelfjäll, Hotell Granen och Kittelfjäll Utveckling.
De senaste åren har besökarna ökat och det finns ett stort intresse att utveckla Kittelfjäll bland företagarna. Tillsammans har man suttit ned och arbetat med sina idéer, paketering, prissättning och distribution av både upplevelse och boendeprodukter.
”- Ett fungerande resmål bygger på hörnstenarna – bo, äta och göra, och det är den helheten som vi behöver paketera och sälja tillsammans för att lyckas skapa en hållbar utveckling av vår lokala destination, säger Jenny Berg, nytillträdd destinationsutvecklare på Kittelfjäll Utveckling AB.
Hon fortsätter:
”- Varumärket Kittelfjäll är starkt, men mest förknippat med en unik naturlig skidåkning. Här vill vill bredda oss och inkludera vår unika och genuina fjällbygds natur och kultur – såväl sommar som vinter”.
”- Området har stor potential med unika förutsättningar för att paketera upplevelser som lockar nya gäster till området under olika säsonger. Det är en härlig grupp av entreprenörer som visar på en riktigt bra samverkanskultur. Det är grunden för att kunna utveckla resmålet”, säger Graeme Richardson, tidigare marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board och nu konsult inom besöksnäringen.
På sikt ser man också att man kan samarbeta med andra destinationer.
Om Kittelfjäll
Kittelfjäll är en känt som den lilla skidorten belägen i Lappland. Här finns det gott om snö på vintern och möjligheterna till skidåkning för alla är goda. Bland avancerade åkare är offpist-åkningen vida känd. Säsongspremiär för vintersäsongen 2017/2018 sker den 24 november.
Källa: Västerbottenskuriren
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Västerbotten
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-