-
Forskning skapar möten och gynnar besöksnäringsföretag
Att forskning skapar möten är nog alla överens om. Med just detta ämne stod Lund Convention Bureau, Malmö Convention Bureau och Event in Skåne som arrangör av en nätverksdag på Malmö Universitet.
Under dagen diskuterade man tre olika frågor:
- Hur kan forskning nyttja möten som verktyg för att ytterligare stärka våra lärosäten internationellt och hur samverkar vi?
- Hur kan akademin och forskningen samverka för att attrahera fler internationella kongresser till Skåne?
- Vad ger kongresser tillbaka till destinationen?
Forskning skapar möten
Nätverksträffen var en del i uppföljningen av en enkätundersökning som genomfördes av arrangörerna under hösten 2017. Undersökningen genomfördes på Lunds universitet, Malmö universitet och Skånes universitetssjukhus. Syftet var att kartlägga vilka institutioner och avdelningar som arrangerar och deltar i möten och kongresser.
Rektorn på Malmö universitet, Kerstin Tham, Vice Rektor på Lunds universitet Bo Ahrén och Forskningschef på SUS Ingemar Petersson diskuterade vikten av att samverka för att attrahera fler möten och kongresser till regionen. Både näringen och akademin var på plats och ställde frågor till panelen.
Näringslivsdirektörerna från kommunerna Lund och Malmö lyfte bland annat vikten av att kongresser betyder mycket för en destination. De förklarade att möten genererar turismekonomi till både staden och regionen.
En kongressdelegat spenderar 3.500 kronor per dygn
Enligt beräkningar som Swedish Network of Convention Bureaus genomfört så spenderar en nationell kongressdelegat 3.500 kr per dygn. En internationell kongressdelegat spenderar något mer. Många destinationer föredrar dock att prata om den kunskapsförflyttning och talangattraktion som kongresser bidrar med istället för att fokusera på turismekonomin. Genom att många av världens specialister inom det aktuella ämnet samlas på destinationen bidrar det starkt till att regionens styrkeområden och forskning lyfts fram.
Malmö-Lund regionen är ett ypperligt exempel på att samverkan verkligen bidrar till att öka möjligheterna att attrahera möten och kongresser. Lund, med sitt anrika universitet, och Malmö, med det nya universitetet, gemensamma forskningsområden på SUS, Max IV och ESS är viktiga grundstenar i detta arbete.
Försäljningschefen för Choice Hotels var på plats under dagen och diskuterade vad som sker och förväntas av en stad med många internationella kongresser och möten. Det som Choice lyfte fram som viktiga faktorer när de väljer att bygga en kongressanläggning är infrastrukturella förutsättningar, att det måste vara en attraktiv stad ur ett besöksperspektiv samt att det finns ett universitet och/eller universitetssjukhus i närområdet.
Moderator för dagen var Henrik von Arnold.
Personer på bilden överst: Ingemar Petersson, forskningschef på Skånes universitetssjukhus, Kerstin Tham, rektor vid Malmö universitet och Bo Ahrén, vicerektor vid Lunds universitet.
Källa: Lunds kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Business Region Skåne
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-