-
Det är fortsatt ökad efterfrågan på SJ:s resor
Ett kraftigt ökat resande och en efterfrågan under 2022 gör att SJ efter två förlusttyngda pandemiår kan redovisa ett positivt rörelseresultat för helåret på 449 MSEK.
Fjärde kvartalet landade dock på ett negativt rörelseresultat. Främst på grund av avsättningar för framtida osäkerhet gällande avtal inom upphandlad trafik och nedskrivning av immateriella tillgångar.
Hade tydliga utmaningar under det fjärde kvartalet
Under helåret 2022 ökade resandet med 47 procent. Det fjärde kvartalet var ökningen 12 procent. Det visar att efterfrågan på SJ-resor är fortsatt stor.
SJ hade tydliga utmaningar under det fjärde kvartalet. Släppet av biljetter inför jul- och nyårshelgerna gjordes ovanligt sent på grund av sena besked från Trafikverket. Det exceptionella intresset för resorna medförde så hög belastning att försäljningskanalerna och prismotorn inte fungerade som avsett. Under kvartalet tvingades SJ även lägga stora resurser på att förbereda och hantera införandet av Trafikverkets nya planeringssystem MPK.
”Tack och lov blev den direkta påverkan på persontågstrafiken och våra kunder väldigt liten i samband med systemskiftet. Men bakom kulisserna har våra medarbetare fått jobba oerhört intensivt för att få allt att fungera. Det har dragit både pengar och arbetstimmar från annat viktigt utvecklingsarbete. Jag vill rikta ett stort tack till både SJ:s och Trafikverkets medarbetare som har arbetat väldigt hårt med att få trafiken att flyta så bra som den faktiskt gjort.” Säger SJ:s VD och koncernchef, Monica Lingegård.
Ingått omfattande investeringsåtaganden
Styrelsen för SJ AB föreslår att ingen utdelning (—) lämnas avseende räkenskapsåret 2022. Detta då negativa resultat sedan coronapandemins start har påverkat eget kapital kraftigt negativt och medfört en ökad nettoskuld. Samtidigt har SJ ingått omfattande investeringsåtaganden som behöver finansieras.
Läs hela SJ:s rapport för det fjärde kvartalet 2022 här.
- Text: SJ AB
- Foto: SJ AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-