-
Fortsatt stark passagerartillväxt på Skellefteå Airport
Passagerartillväxten fortsätter på Skellefteå Airport. Nu när maj månads passagerarstatistik presenterats visar den en fortsatt stark tillväxt.
Totalt reste 35 570 passagerare till eller från flygplatsen i norr under maj månad vilket är drygt 8 000 fler eller +29% jämfört med maj 2019 vilket var det senaste normalåret före coronapandemin.
En ökning som saknar motstycke inom svensk luftfart
Under maj månad reste 32 284 inrikesresenärer och 3 286 utrikesresenärer till eller från Skellefteå Airport. Vilket ger en total resenärsvolym på 35 570 (+29,2%) resenärer.
Från årets början har 137 741 resenärer trafikerat flygplatsen vilket ackumulerat är hela 18 700 fler än under samma period 2019.
”Vi ser just nu en trafik och passagerarökning i Skellefteå som saknar motstycke inom svensk luftfart. Skellefteåregionens pågående och accelererande tillväxt innebär ett ökat kommunikationsbehov, vilket därigenom påverkar resandet kraftfullt. Min bedömning är att trafikutbudet och därmed antalet passagerare kommer att stiga ytterligare.” Säger Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.
Läs mer om flygplatsen i Skellefteå på Turismnytt här.
- Text: Skellefteå Airport
- Foto: Skellefteå Airport
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-