-
Forum för naturturism 2022 – Tillit och tålamod för att möta behov och utmaningar
I mitten på november hölls den sjunde upplagan av Forum för naturturism, branschträffen för natur-, ekoturismföretagare och intressenter. 130 deltagare samlades, på plats i Lycksele och digitalt, kring temat ”Social hållbarhet på landsbygden”.
Dieter Müller, turistforskare vid Umeå universitet berättar om klimatförändringar och dess påverkan på naturturismföretagare. Sammanfattningsvis konstaterar han att det innebär stora utmaningar där det krävs arbete för att lindra effekterna och också göra anpassningar.
Dagarna varvades med föreläsningar, gruppdiskussioner och mingelsamtal kring ämnen med social hållbarhet i landsbygd som gemensam nämnare. Det handlade om mikroorganisationer och kluster, kvalitetssäkring som en plattform för samarbete, hur klimatförändringar påverkar branschen, tillgänglighet och ekonomisk hållbarhet.
Camilla Jönsson, verksamhetsansvarig på Naturturismföretagen sammanfattar dagarna med två ord, tillit och tålamod.
– Som företagare behöver vi ha tålamod. Branschen är så oerhört småskalig och tiden att arbeta med företagsutveckling och att växa hållbart upplevs sällan räcka till. Vi ser också att tillit är viktigt, tillit till varandra inom branschen och även till oss själva som naturturismföretagare, säger hon.Torbjörn Backlund, Ramsviks stugby & camping, berättade om hur samarbeten och outdooraktiviteter gynnar ekonomin både för det egna företaget och dess partners. ”Ju bättre alla är inom en destination, desto bättre blir destinationen”, säger han och syftar till att samarbeten blir ett lyft för alla i konkurrensen om gästen.
Utmaningar och potential
Småskaligheten är den främsta utmaningen hon ser i branschen, men i det finns också potentialen för tillväxt.
– Vi vet att redan idag bidrar naturturismföretag till tillväxt och social hållbarhet på landsbygden, där majoriteten av företagen är verksamma, genom till exempel att många samarbetar med andra aktörer i sin närhet och gör lokala inköp. Och jag ser stor potential för tillväxt eftersom allt fler turister efterfrågar hållbara besöksmål och aktiviteter som tar hänsyn till platsen och naturen.
Uppskattningsvis finns det någonstans mellan 1 500 och 5000 naturturismföretagare i Sverige. Knappt hälften av dem omsätter mindre än 500 000 kronor per år.
– En gissning är att drygt 50 procent av dessa vill växa. Kanske är det någonstans kring 1 500 av dessa riktigt små företag som vill bli helårsaktörer. Om de kan växa till två anställda innebär det upp mot 3 000 nya arbetstillfällen på landsbygden. Det hade gett en väldig utväxling som verkligen kan boosta svensk landsbygdsutveckling, säger Camilla Jönsson
Ulrika Stenberg, som driver företaget Experitur, samtalar med Kersti Beck Larsson, certifierad naturguide, företagare samt projektledare på Naturturismföretagen.
En motor för landsbygdsutveckling
Joakim Hermanson är verksam naturturismföretagare i Bohuslän sedan 30 år tillbaka och aktiv i Naturturismföretagen i många år, sedan 2018 är han föreningens generalsekreterare.
– När jag startade mitt företag var det ganska glest med naturturismföretag i Sverige. Då var det inte heller direkt någon som begrep potentialen. Att tillmäta besökarna som dessa företag lockade till sig någon slags turistiskt betydelse fanns inte på världskartan, säger han.
Men nu ser det helt annorlunda ut.
– Det har blivit tydligt för många att det naturturism är viktigt, både ur ett inhemskt och ett internationellt perspektiv, och att det är något som ska tas på allvar. Nu är alla överens om att naturturism är en USP (Uniqe Selling Point eller på svenska unik konkurrensfördel) för Sverige att ta vara på och en motor för landsbygdsutveckling, den insikten fanns inte för 10-15 år sedan. Så nu bygger vi vidare på det genom att arbeta vidare med hur den fortsatta utvecklingen ska ske, säger Joakim Hermanson.
Kristin Godtman Kling, Mittuniversitetet, talade om inkluderade och tillgänglig naturturism. Tre tips från henne är: att ge rätt information men bilder och filmer som visar naturturområdet/aktiviteten, samverka mer för att ökat kunskapsutbyte samt att se besökarens resa ur ett helhetsperspektiv – från planering till hemkomst.
Behov av fler naturturismföretag
Branschträffen arrangeras av Naturturismföretagen i samarbete med Tillväxtverket, och värddestinationen Region Västerbotten.
– Genom möten med andra företag i samma bransch får man möjlighet att utbyta erfarenheter och skapa nätverk för framtiden. Årets tema ”Social hållbarhet på landsbygden” är många gånger det som näringen i vårt område handlar om. Besöksnäringen är en del av samhällsutvecklingen och bidrar till att stärka lokala ekonomier och den samhälleliga infrastrukturen i form av till exempel affärer och sjukvård, något som vi tydligt ser här i Västerbotten, säger Sirpa Kärki, strateg i hållbar turism på Region Västerbotten.
Många av företagen verksamma inom besöksnäringen inom regionen har naturen som bas.
– Men vi, som många andra regioner, har behov av fler naturturismföretag. Forum för naturturism är en bra mötesplats där nya idéer hos befintliga företag kan slå rot och förhoppningsvis leda till fler reseanledningar till regionen. Vårt arbete i regionen är att förse företagen med verktyg för att utvecklas på ett hållbart sätt. Detta gör vi via vårt samlade initiativ för hållbar besöksnäring i praktiken – Västerbotten Experience, säger Sirpa Kärki.
Lisa Spathon, Tillväxtverket, berättade om insatser för att stärka svensk naturturturism.
Stora bilden:
Camilla Jönsson, verksamhetsansvarig Naturturismföretagen, Joakim Hermanson, generalsekreterare Naturturismföretagen, och Sirpa Kärki, strateg i hållbar turism på Region Västerbotten.Läs mer om naturturism på Turismnytt
Forum för naturturism är ett samarbete mellan Naturturismföretagen och Region Västerbotten med stöd av Tillväxtverket.
Forum är också en viktig kontaktyta för företag, främjarorganisationer, destination- och visitorganisationer som en del i Naturturismföretagens kraftsamling som samordnande nav kring hållbar naturturism i svensk besöksnäring. Utvecklingsprojektet nationellt nav för hållbar turism i svensk natur finansieras av Jordbruksverket och europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.
- Text: Ulrica Dahlqvist
- Foto: Andreas Jakobsson, 3dFabriken (samtliga foton)
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
-
Gästbloggare
-