-
Allt om framtidens smarta destinationer på årets hotellfastighetsdag
Förra veckan höll Fastighetsvärlden sin årliga seminariedag med Hotellfastighetsinriktning – Hotell & Fastigheter. Årets tema var ”Framtidens smarta destination”.
Megatrenderna som påverkar branschen
Först ut var Tord Carnlöf från Svensk destinationsutveckling som berättade om megatrenderna som påverkar branschen och inte minst hur teknologin driver branschen.
Han började med att måla upp ett scenario för 2050 där vi är tio miljarder människor på jorden, havsnivån har stigit 30 centimeter och där en av fem i västvärlden har skiljt sig. Efterfrågan på livsmedel kommer att ha ökat med 70 procent och hälften av jobben har ersatts av robotar. Antalet dödsfall orsakade av cancer kommer att vara nära noll bland dem som är under 80 år och 70% av världens befolkning lever i urbana zoner.
Utveckling som vi i viss mån ser redan nu och som definitivt kommer att finnas med är smarta material, nanoteknik, nanorobotar, flexibla skärmar, förarlösa taxidrönare (finns redan i drift i Dubai), självkörande bilar, flygande bilar. Tord Carnlöf nämnde också lens augmentation (alltså kontaktlinser som presenterar en skärmbild), smart damm (som mäter och indikerar), implantat av olika slag för kommunikation och olika funktioner, momentan språköversättning och Internet of things (IoT) som även det redan är en del av vår verklighet om än i ganska begränsad skala men snart är Internet of everything.
Hur kommer vi att transportera oss i framtiden
Hur kommer vi då att transportera oss till de smarta destinationerna? Tord lyfte fram att mellan 2030 och 2040 kommer elektrifierade flygplan för runt hundra passagerare för korta till medellånga flygningar (max 160 mil) vara i drift. Mindre elflygplan (max 20 passagerare) för kortare flygningar i drift 2025 förutsade han men som vi skrivit om tidigare …. här på Turismnytt kan det bli ännu tidigare. 2030 skall allt svenskt inrikesflyg ha noll CO2-utsläpp och 2050 allt flyg (som startar) i Sverige (2045 enligt Fossilfritt Sverige red. anm.). Klart är att flyget kommer att öka, vara billigare, mer tillgängligt och väsentligt mer miljövänligt.
Andra transportmedel som kommer är Elon Musks tågliknande projekt Hyperloop och olika förarlösa kollektiva transportmedel. Urbaniseringen kommer att driva på utvecklingen av hållbara transporter.
Artificiell Intelligens (AI) och andra digitaliseringstender kommer att göra att nya affärsmodeller skapas och nya företag etableras i besöksnäringen (något vi ser redan nu). Det kommer att påverka hela branschen och leda till ökad produktivitet och förstärkta upplevelser.
Även nanotekniken kommer också den att påverka besöksnäringen genom bland annat smarta material.Robotisering, delningsekonomi och stadsutveckling
Robotiseringen kommer vi också se göra sitt intåg även de första robotiserade hotellen tydligen inte blev helt lyckade. Dock kommer de förr eller senare ta över monotona och ”enkla” uppgifter och på sätt bidra till bättre arbetsmiljö. Vid OS i Tokyo 2020 kommer det att finnas 200 robotar som hjälper till!
Den förväntade utveckling som kanske kommer att utmana besöksnäringen mest är delningsekonomin eftersom den förändrar värdekedjan radikalt. Nya värden etableras och styrs mer av konsumenten, till och med i sådan grad att ordet värde får ett ytt innehåll.
Vi kommer också att se migrerande branscher eller kanske snarare suddigare gränser mellan dem. Nya helhetskoncept växer fram där hotell och restauranger integreras i utvecklingen av hela kvarter. Plötsligt är besöksnäringen en del av stadsutvecklingen. På det sättet bidrar också branschen till att driva värdet på fastigheter. Detta skulle det komma att pratas mer om under dagen.
Pop House toppdestinationen på Djurgården
Näste man på scen var Mattias Tengblad, VD för Pop House Sweden som berättade om den nya toppdestinationen på Djurgården som de håller på att skapa. Man ser sig som en destination i destinationen och är nu inte bara ett museum och ett hotell. Sedan man köpte Cirkus förra året och tidigare i år tog över driften av Hasselbacken börjar man bli en komplett nöjesdestination.
Hans fem spaningar kring besöksnäringsutveckling var:
- Global ekonomisk utveckling – Ställer krav på betalningslösningar och applikationer anpassade för nya besöksgrupper. Ökar kraven på utbud av attraktioner och aktiviteter. 365 dagar om året.
- Från museum och restaurang till experience center – Upplevelser i form av interaktiva utställningar, Virtual Reality, Augmented Reality och Avatar Hologram blir standard.
Besökare efterfrågar paketerade totalupplevelser. Ett exempel på det är Mama Mia The Party som är en helhetsupplevelse med mat och uppträdande och även delaktighet. Nu har den flyttat till London och nästa anhalt är Las Vegas. - Krav på högre innovationstakt – Ständig förnyelse och utveckling av attraktionsutbudet är nödvändigt för att kunna klara av att fortsätta attrahera besökare i en global konkurrens.
- Kluster av aktiviteter boende och service – Korta och intensiva besök ställer krav på effektiva och bra kommunikationer. Att klustra aktiviteter,boende och service skapar effektivitet och möjliggör paketering av totalupplevelser.
- Mattrenden är fortsatt stark och växande – Besökarna ställer allt högre krav på restaurangernas och matens kvalitet.
Djurgårdens möjligheter
Mattias Tengblad fortsatte sedan med att prata om Djurgården och Djurgårdens möjligheter. Tre av de sex mest populära besöksmålen i Stockholm ligger på Djurgården. Han pekade på Djurgårdens utvecklingsbehov som kan delas in i tre delar.
- Förnyelse och ökat utbud – Få helt nya attraktioner har tillkommit på Djurgården sedan 1990-talet och besöksnäringens utveckling behöver avspeglas i utvecklingsplanerna för Djurgården. Dagens utbud av attraktioner behöver utvecklas och utökas för att möta framtida besökares krav.
- Inomhusattraktioner – Sommaren är kort och det finns stor potential i att skapa en levande besöksmiljö 365 dagar om året. Potentialen i ett jämnare flöde av besökare under hela året kräver att inomhusattraktionerna utvecklas och blir fler.
- Fler restauranger och hotellrum – Det finns relativt få restauranger och spannet mellan enklast och finast är litet. Fler hotellrum innebär i sin tur bättre underlag för restauranger.
Vad gör Pop House
Hur bidrar då Pop House till Djurgårdens utveckling? Jo, man vill skapa en Pop House Experience som innefattar sex grundpelare – Restauranger, event, hotell, barer, musikscen och Abba the museum. Man vill helt enkelt bidra till göra Djurgården till en av världens främsta destinationer för musik, kultur och matupplevelser men då måste man också höja kvaliteten på maten där.
Pop house’s VD poängterade också hur mycket det betyder att ha solida ägare med ett stort hjärta – Björn Ulvaeus, Conny Jonsson och Universal Music. Nästa steg i utvecklingen är att i den grannfastighet som man nu har köpt, skapa ett Innovation center. Man vill också öka andelen svenska besökare, inte minst stockholmare, på museet där de internationella nu är i majoritet.
Hotellens roll i utvecklingen av stadsrummet
Efter detta fick vi höra Johnnie Pettersson, grundare av och koncern-vd i Archus beskriva morgondagens hotell. Det är unikt, välkomnande och personligt. Digitaliseringen till trots kvarstår det faktum att livet är analogt. Affärer bygger på möten och relationer och då behöver vi mötesplatser. Han tog upp att det växer upp nya centra och i de befintliga förflyttas tyngdpunkten. I nya kluster blir hotellen ofta signaturbärare och kopplas ihop med kontor. Hotellen bidrar som utvecklare av stadsrummet. De blir destinationer i sig, som Steam Hotel i Västerås, som innehåller eller kopplas ihop med andra verksamheter. Det kan vara bad, museum och upplevelser som där och bli ett landmärke för en ny stadsdel. Dagens kvarter och fastighetskomplex delas av flera olika verksamheter och då blir hotellen en slags centalpunkt som binder ihop de olika verksamheterna och förstärker dem. Fastighetsägarna blir då en slags specialiserade generalister.
De här förändringarna gör också att det kommer att krävas förändrade detaljplaner eftersom gränserna mellan olika verksamheter blir otydligare.Avslutningsvis poängterade Johnnie Pettersson också hur viktigt läget är och han menade att operatörer bör söka upp fastighetsägare med bra lägen.
Flytande gränser mellan jobb, möten och boende
Nästa punkt på programmet var en panel bestående av Yvonne Sörensen Björud, VD för United Minds (och tidigare VD på Berns); Jacob Dahlberg, hotelldirektör på Scandics Downtown Camper och Michael Màtern, kontorschef på ÅWL arkitekter. Trevligt modererade av dagens moderator Jan Wifstrand pratade man om hur jobb, boende och hotell flyter ihop. Yvonne berättade om nyttan med coworking och hur man på United Spaces och liknande kontor förtätar lokalerna så att fler kan jobba på mindre yta.
Jacob berättade att man mer och mer utformar hotellens lobby så att det uppmuntrar till och fungerar att jobba och mötas i. Man vill ha puls och liv i en lobby.
Tyvärr hänger inte juridik och regelverk med. Det skapar problem för dessa nya sätt att bo och verka när Skatteverket betraktar boende som hotellverksamhet de fyra första månaderna. Därefter betraktas det plötsligt som permanent och är momsbefriat. Med den ökade flexibilitet i sättet att bo som vi börjar se krävs behöver sådant ändras.
Så satsar Elite Hotels för framtiden
Sist ut före lunch var David Halldén, VD för Elite Hotels som berättade för moderatorn om hotellkedjans satsningar för framtiden. Han blev rekryterad till tjänsten för mindre än ett år sedan och har inte jobbat i branschen tidigare utan har en bakgrund som entreprenör och ledarskapskonsult. Hans uppdrag är att se allt med nya ögon när han nu fortsätter att utveckla kedjan. Dock menar han att ska man vara bäst är det nödvändigt att ha de bästa människorna och ha dem med sig. Generellt menade David att hotellnäringen är bra på kultur men usel på struktur.
Om hur kedjans ägare tänker berättade han att Bicky inte vill vara störst, han vill vara bäst och lönsam. På frågan om huruvida det är viktigt att äga sin hotellfastighet svarade han att ja, men inte om man vill växa snabbt. Däremot om man som Elite vill ha stabilitet och möjlighet att utveckla.
Elite jobbar långsiktigt
Elites två stora projekt nu är i Skellefteå där man bygger Europas högsta trähotell i anslutning till kulturhuset som blir ett utpräglat destinationshotell och är klart i mars 2021. Det andra är i Södertälje där man bygger ett likaledes destinationshotell i Astras tidigare huvudkontor för 350-400 miljoner.
Det som lockade David med jobbet på Elite var Bickys långsiktighet, att kunna jobba med långt perspektiv. På frågan från moderatorn om hur det är att jobba med Bicky svarade David att det är spännande varje dag. När han avslutningsvis fick frågan om vilken som hans bästa hotellupplevelse svarade han, kanske något överraskande, Ösjönäs i Tiveden. Det var också hans senaste. Där bor man bokstavligt talat nära vildmarken där det finns både varg och björn.
Ny budgethotellkedja etablerar sig i Sverige
Efter lunch valde vi spåret Hotelltrender där Peter Haaber, VD för Zleep Hotels berättade hur man som ny aktör vill växa snabbt i Sverige. Den danska kedjan med budgethotell som han startade 2003 och har som vision att alltid erbjuda hög kvalitet, service och design till ett bra pris för alla. De siktar på att ha 20 hotell redan nästan år och 40 hotell 2025. Nyligen öppnades det första hotellet i Sverige med 154 rum i Upplands Väsby. Eftersom man anser att man nått taket för den här delen av marknaden i Danmark med sina elva hotell och de tre som är planerade har man nu fokus på Sverige. Här anser man att det finns marknad för 40-50 hotell av denna typ. Man tittar på ett stort antal orter men ett grundkrav är att man hittar perfekta lägen. Man vill bygga nytt eller konvertera befintliga fastigheter men helst inte äga. Man vill hyra.
Digitalisering och nya affärsmodeller må vara starka trender, men hållbarhet är essentiellt
Nu var det dags för nästa panel. Den här gången var det Erika Charbonnel från Kairos Future, Caroline Strindmar från Visita och Christoffer Börjesson från Fastighetsägarna Stockholm som pratade om hållbarhet, digitalisering och andra trender som förändrar hotellen.
En trend är att vi vill ha upplevelser utanför hemmet, så till vida att gränsen mellan hemma och ute suddas ut. Exempel på detta är att kvartersrestaurangen eller krogen blir som et andra vardagsrum eller kök. På hotellen luckras gränsen mellan boende och besökare upp på motsvarande sätt. Med globaliseringen luckra också länders gränser upp. Man ser också att besökare vill ta del av det lokala och vi ser också helt nya affärsmodeller. Digitaliseringen leder också till att kundresan förändras och det faktum att så mycket sker digitalt gör att man ställer högre krav på service när man väl träffar en människa. När det gäller hållbarhet ä det bara att konstatera att det närmast är en hygienfaktor idag. Här är branschen duktig och ligger före (dock inte alla för näringen är väldigt fragmenterad och en del ligger långt efter) men lagstiftningen hinner inte med. Det är dock bara att inse att hållbarhet är essentiellt – punkt!Sverige är bra på ”de stora penseldragen” men vi är dåliga på att kommunicera det
Christoffer tyckte att ett bra sätt se det är att styra mot mål, fyrar, och att tydliggöra och ha ett modernt ledarskap. Vi måste förändras i takt med omvärlden och gärna ligga lite före. Sverige är bra på ”de stora penseldragen” men vi är dåliga på att kommunicera det. När man kommer till Sverige ska man inte behöva fundera på vilka val som är bra – det skall redan vara gjort. Det ska vara ”default”.
Erika avslutade med att konstatera att det har hänt massor senaste året och att ”det brinner i alla knutar”. Dock så brister storytellingen lite.Sverige är bra på ”de stora penseldragen” men vi är dåliga på att kommunicera det
När det var dags för moderatorn att ha ett litet samtal med Björn Edlund, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg (och tidigare VD för Junibacken), och Karolina Keyser, VD OKK+Friends (och tidigare stadsarkitekt i Stockholm handlade det om stadsutveckling. Björn konstaterade att hotellen har blivit en viktig och aktiv del i besöksnäringen. Inte minst för närturismen (svenskarna). Junibacken till exempl samarbetade mycket med hotellen när det gällde paketering. Stadsutveckling är också beroende av hotell eftersom de skapar liv. Det är viktigt att hotellen öppnar upp och visar att man fyller ett behov. Då blir man omtyckt och det öppnar för samverkan och skapar möjligheter.
Privatgästerna blir allt viktigare
Efter kaffet var det dags för Björn Arnek, chefsekonom på Annordia, att med utgångspunkt i statistiken konstatera att privatgästerna blir allt viktigare. Han menade att man kan se ett strukturellt skifte där tillväxten drivs allt mer av privatmarknaden. Resvaneundersökningar ute i Europa visar att mer än 80 procent av övernattningarna (ej enbart hotell) är privata. Från 2012 har privatgästerna ökat med 80 procent i Sverige. Ökningen av privatgäster ger flera positiva effekter. Dels är affärsresenärerna oftast ensamma och privatgästerna minst två. Dels stannar de oftast fler nätter. Fler privatgäster har också visat sig ha en koppling till högre beläggning. Dessutom spenderar privatgästerna mer tid på hotellet och därmed pengar (på restauranger, spa med mera). Det har också visat sig att högre andel privatgäster minskar konjunkturkänsligheten.
Fler privatgäster innebär dock också en del utmaningar som att de är mer priskänsliga och mer personalkrävande. OTAer pressar också lönsamheten och det blir även det tydligare på privatsidan.
Hur kryddar man hotellupplevelsen – Jo, med mat, konst och musik
När det var dags för sista panelen handlade det om mat, konst och musik och hur det kan krydda hotellupplevelsen. Panelisterna den här gången var Michael Elmenbeck, creative director på CF Hill (konsulter inom konst), Jessica Norgren, hotelldirektör Haymarket by Scandic och Frida Ronge, kock och kulinarisk chef på TAK och UNN. CF Hill har hjälpt Bank Hotel att skapa en konstutställning i det gamla bankvalvet vilket har skapat stor uppmärksamhet och blivit en framgångsfaktor. Att hotellet gjorde detta grundades på en strategisk bedömning att det skulle attrahera det segment av konstintresserade gäster som man ville nå.
Frida tryckte på att det är viktigt att hålla sig till sitt matkoncept. Även hon konstaterade att hållbarhet är absolut primärt numera. Nu visar man KRAV-, MSC- och ASC-loggor först, inte längst ned i ett hörn.- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-