tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • seminarium
    2016-09-04 10:27

    Framtidens mötesplatser ställer krav på samarbete mellan branscher

    Under fredagen träffades besöksnäring, forskare och andra intresserade på Handelsrådet i Stockholm för att lyssna på flera inspiratörer som talade om framtidens mötesplatser.

     

    Framtidens mötesplatser ställer krav på samarbete mellan branscher

     

     

    Alla skall göra det de är bäst på
    Den första talaren var Charlotte Skott, Scandinavian Mountains. Charlotte arbetar som VD för Destination Fjällen men leder också arbetet med att skapa en ny flygplats utanför Sälen. I projektet med flygplatsen så är det 435 näringslivsbolag och 4 kommuner från både Sverige och Norge som tillsammans skall samarbeta vilket ställer stora krav på Charlottes ledarförmåga. Det är det enda projektet i världen som är gränsöverskridande och det betyder att man inte har en lagstiftning att ta hänsyn till utan två!

    Charlotte berättade att det senaste som har hänt i projektet är att en gränshandelskommitté kom igång med sitt planeringsarbete den 1 september.

    ”-Det viktigaste i ett projekt är att alla får göra det som de är bäst på”, säger Charlotte. Hon fortsätter: ”- För en ledare gäller det att lyssna in behov, vara ett bollplank, hitta eldsjälar och få till samverkan”.

     

    Framtidens mötesplatser ställer krav på samarbete mellan branscher

    Om inte stadsutvecklarna lyckas så lyckas inte företagarna heller

    Den andre talaren var Claes-Göran Sylvén. Claes-Göran har drivit livsmedelsaffärer i 33 år. Bland annat är det han som driver ICA Flygfyren som är en stor och populär butik i Norrtälje. Han är också styrelseordförande för ICA-koncernen och sitter i en rad styrelser med anknytning till handel.

    Claes-Göran har ingen högre utbildning och påtalade att man kan bli framgångsrik ändå.

    ”- För att lyckas i framtiden så krävs det att man gör en noggrann utredning av sin målgrupp, tar reda på influenser, har ett långsiktigt tänk och frågar sig varför man gör det här”, säger Claes-Göran. Han fortsätter ”- Man måste våga satsa på sina befintliga kunder och göra dem till ambassadörer”. ”- Just nu är det lokalt producerade, det emotionella och relationsskapande populärt men det kan fort ändras”, säger Claes-Göran.

    ”- Man talar om de två T:na – Tillgänglighet och Tydlighet, om man inte tar hänsyn till dessa så kommer man inte heller att lyckas med sin verksamhet”, säger Claes-Göran.

    Som avslutning talade han om hur viktigt det är med infrastruktur och att högre krav borde ställas på kommunens tjänstemän. ”- Om inte stadsplanerarna/-utvecklarna lyckas så kan inte företagarna lyckas heller”.

    Framtidens mötesplatser ställer krav på samarbete mellan branscher

    Man märker av den stora bristen på kvinnliga kockar i Sverige

    Ricard Constantinou,  är en entreprenör som bland annat grundat Panini.

    ”- Vi måste se hur mat, dryck, kultur och natur kan samverka”, säger Ricard.

    I köpcentrumet Ringen, som ligger på Södermalm i Stockholm, har han lyckats skapa en ny mötesplats som skall bidra till att området Skanstull blir mer attraktivt.

    Från att ha varit ett ganska trist köpcentrum med ett litet kundflöde är Ringen idag en pulserande mötesplats där Teatern är mittpunkten. Köpcentrumet har idag en ny målgrupp.

    Teatern är en plats mitt i köpcentrumen där nio kända kockar har varsitt kök. Köken är skräddarsydda för varje kock. Runtom köken finns det 250 sittplats för gäster. Ur köken är tanken att det skall serveras vällagad mat till bra priser.

    Vid premiären uppmärksammade massmedia det nya projektet enormt, centrumets omsättning steg från 20 till 80 mkr, en besöksökning med 12% kunde ses första året. Bara Teatern hade 1 miljon gäster under det första året.

    Men allt har inte varit lätt i projektet. ”- Man märker av den stora bristen på kvinnliga kockar i Sverige”, säger Ricard. Först nu har han lyckats locka till sig en kvinnlig kock, Malin Söderström.

    Den som har kompetens kommer att ha en konkurrensfördel
    Idag förflyttar sig folk ständigt och då gäller det för kommunerna att vara förberedda på det. ”- Här vore det en lösning att de tar till sig all den information som besöksnäringen och handeln sitter på. Idag sker inte detta”, säger Claes-Göran Sylvén. Han fortsätter: ”- Sen är det viktigt att komma ihåg att utbildning kanske inte är det viktigaste utan det är förmågan att genomföra saker”.

    Hela kompetensdelen tycks ligga efter. Kompetens kommer att vara något som avgör vilka som lyckas eller inte i framtiden. Som exempel lyfter Ricardo upp kockbristen som han tror beror på att statusen är för låg för yrket. ”-Många föräldrar avråder sina barn att arbeta inom restaurang då de inte ser möjligheterna”, säger Ricardo. Han fortsätter: ”- Det är inte ”bara” att stå i ett kök, det finns så mycket annat också man kan bli restaurangägare till exempel”. ”- Detta kanske forskarna kan hjälpa vår bransch med – att se mönster i varför ryktet är så dåligt”.

    Man borde jämföra olika branscher mer än man gör?!

    Utlysning av forskningsmedel 2016
    Huvudanledningen till seminariet Framtidens mötesplatser var att utlysa forskningsmedel 2016.

    Utlysningen görs med syfte att få fram konkret och framåtblickande kunskap till kombinerad nytta för både besöks- och handelsnäring. Forskningen skall bidra till att höja båda sektorernas kompetens och attraktionskraft som arbetsmarknad.

    Projekten som de söker skall ha utgångspunkt i frågor kring kunderna, koncepten, de anställda, företagen och handelns och besöksnäringens roll i samhället.

    Utlysningen är viktig eftersom det finns gott om material på akademierna som aldrig når företagen.
    Det gäller att hitta integrationen och samtidigt ge utrymme åt forskarna så att de kan utreda. Om forskarna får utreda kan informationen ges till företagen som kan paketera den och se till att den når marknaden.

    Utlysningen öppnade den 1 september 2016 och stänger den 15 november klockan 14.00. Det är Handelsrådet tillsammans med BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, som står bakom utlysningen. Beslut om vilka 3-4 projekt inom besöksnäring och handel som får stöd tas i mars 2017. Projekten skall sedan startas i juni 2017. Det som är unikt med utlysningen är att att projekten kommer att följas upp under projekttiden och inte bara efter det att projekten slutförts.

    Åhörarnas åsikter

    Åhörarna fick tillfälle att ställa frågor och uttrycka sin åsikt om utlysningen.

    Alla verkade positiva till utlysningen men många frågeställningar och idéer dök upp under frågestunden.

    • Borde vi inte ta reda på alla flyktingars bakgrund? Här finns det säkert många som har erfarenhet inom besöksnäring och handel. Vem kartlägger detta i dagsläget?
    • En annan idé är att ta in doktorander i utredningsarbetet.

     

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet