-
Genomfartsresenärer och evenemang gav resultat
Det faktum att man lyckas med att få genomfartsresenärer med bil att stanna en natt i staden och att man arrangerat flera stora event börjar nu synas i gästnattsstatistiken i Jönköping.
Jönköping har haft 466.000 gästnätter mellan januari och juli 2016 – en ökning med 3,2%.
”- Trenden håller i sig, allt fler vill av olika anledningar besöka Jönköpings kommun”, säger Patrik Olderius, VD Destination Jönköping. Han konstaterar att kommande statistik från SCB (Statistiska centralbyrån), där också augusti ingår, väntas förstärka bilden.
”- Resultatet för hela sommaren kommer första veckan i oktober, men de siffror vi har fram t o m juli månad visar på en tydlig positiv trend. Flera besöksmål och anläggningar konstaterar att även augusti varit bra så det blir intressant när vi får med månaden i mätningarna”, fortsätter han.
Event och genomresande störst
Bakom ökningen kan man se att fler genomfartsresenärer har stannat och övernattat i staden och att de stora idrottsevenemangen som man har arrangerat lockat mycket folk.
”- Evenemangen har satt oss på kartan och vi har nått marknader vi aldrig tidigare fått tillgång till. Nu bygger vi turism genom att använda staden, naturen och vattnet som en arena”, säger Patrik Olderius.
Jönköping har fördelen att ligga bra geografiskt vid en punkt där många passerar när de är på väg till stora turistmål som till exempel Liseberg och Kolmården.
Så bor turisternaMånga av turisterna väljer att bo på hotell men den största ökningen står övernattningar i husbilar för. En trend man ser är att husbilsgästen väljer bort campingar och väljer hellre att bo över på ställplatser och att fricampa.Fakta gästnätter i Jönköping
Januari-juli 2016 (Hotell, stugby, vandrarhem och camping)- Totalt 466.000 gästnätter i Jönköpings kommun +3,2% (Jönköpings län +2,4%. Riket +0,4%)
- Belagda hotellrum +8,5% (Riket +4,8%)
- Jönköpings kommun är den 5:e största hotellkommunen i Sverige i antal rum (Stockholm, Göteborg, Malmö och Sigtuna/Arlanda)
Källa: Destination Jönköping- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Peter Appelin
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-