-
Glädjeyra när Liseberg äntligen öppnade efter 520 dagar
Glada gäster, glädjefull musik och stora känslor satte tonen för Lisebergs första öppetdag på 520 dagar. Äntligen var det dags för premiär för nöjesparken, den nya åkattraktionen och storsatsningen Underlandet och flera nya restauranger.
“Det är klart det blev känsloladdat, både för oss lisebergare och våra gäster.” Säger Andreas Andersen, VD för Liseberg.
En glad stämning bland alla
När Liseberg öppnade grindarna och släppte in besökarna i parken den 3 juni var det glada miner. Både bland personal och gäster!
Att det var begränsat antal gäster i parken, avståndsmarkeringar och smittspridningsåtgärder var inget som påverkade stämningen. Det dröjde inte länge innan glädjetjut hördes både från berg- och dalbanor och barn i Kaninlandet. Alla var så glada över att parken äntligen kunnat öppna på ett tryggt sätt.
Satsning på barn – Kaninlandets nyheter
I barnområdet Kaninlandet fick äntligen den nya åkattraktionen Underlandet chans att öppna. Attraktionen är en så kallad ”dark ride”, en inomhusattraktion som ersätter den tidigare älskade Sagoslottet.
I Underlandet, som är specialgjord för Liseberg, är det Lisebergskaninerna som är i fokus. I en vagn på räls tas besökarna runt i Lisebergskaninernas värld under jord. Allt förstärks av animationer, ljud och ljus, mekaniska figurer och specialeffekter.
Utöver Underlandet öppnar flera nyheter i Kaninlandet; en ny kaninscen för teater och lek, en ny åktur Morotsresan – en rofylld resa på vatten bland kaninernas egna grönsaksland och en helt kanintematiserad restaurang för barn, Bergs Bistro.
”Vi investerar närmare 200 mkr i våra viktigaste gäster, barnen.” Säger Andreas Andersen. ”Detta är Lisebergs största satsning på barnfamiljer sedan Kaninlandet byggdes 2013.”
Historia och växtbaserad hållbarhet
I år öppnar även två ytterligare restaurangnyheter på Liseberg.
Den nya restaurangen 1923 blickar tillbaka till Lisebergs snart 100 år långa historia. På menyn finns klassiska rätter i modern tappning. Uteserveringen i två våningar bjuder på en storslagen utsikt mot Stora Scenen när det i framtiden blir konsert.
På nya The Green Room serveras det 100% växtbaserad mat, med råvaran och hantverket i fokus. Restaurangen har även som målbild att ha noll matsvinn och därför finns ”härproducerade” egna inläggningar att smaka.
Liseberg har vidtagit flera åtgärder för att kunna säkerställa en trygg öppning. Läs mer om dem här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/Quarry Fold Studio
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-