-
Golfklubb blev Årets turismföretag 2017
Lundsbrunns golfklubb har fått pris som Årets turismföretag 2017 i Läckö-Kinnekullebygden. Golfklubbar skapar reseanledningar
En del tycker att golfklubbar inte hör till besöksnäring. Men motiveringen till årets pris bevisar motsatsen.
” Årets turismföretag verkar i en bransch som ibland ej räknas till besöksnäringen men i högsta grad skapar reseanledningar såväl i Sverige som i världen. Svenska golfbanor har hög kvalité och borde vara en självklar del i marknadsföringen av Destination Sverige.
I Destination Läckö Kinnekulle har man flera aktörer som verkar för detta och vi vill i år särskilt uppmärksamma en som arbetat för ständig utveckling, brett samarbete med branschkollegor men framförallt för ett gott värdskap. Till skillnad från att jobba med värdskapet i ett företag med anställda är det de betalande medlemmarna som står bakom värdskapet på en golfbana. Det är de som gör att tillresta gäster trivs, vilket kräver hårt arbete med föreningens grundläggande värderingar och aktiviteter under hela året.
Trots stort tapp i gäster efter att det närliggande hotellet lagt ner sin verksamhet hade klubben under 2017 mer än 8000 betalande och spelande tillresta gäster. Många av dem utnyttjade också klubbens 24 ställplatser. Såväl spelare som andra besökare ser klubbens bistro som en stor tillgång.
Årets turismaktör är klubben med den personliga servicen – Lundsbrunns Golfklubb”.
Om priset
Priset ”Årets turismföretag” är ett stipendium som ges till ett företag inom besöksnäringen i Läckö-Kinnekullebygden, Götene-Lidköping. Priset delas varje år ut av Destination Läckö-Kinnekulle. Syftet med priset är att lyfta företagandet inom turismnäringen, synliggöra företag som bidragit till ökad besöksnäring samt för att inspirera fler till företagande inom turism.
Golfklubb ska vara förebild
Förutom äran och 5.000 kronor ska Lundsbrunns Golfklubb nu representera Läckö-Kinnekullebygdens kärnvärden, det vill säga attraktivitet, hållbarhet, samverkan, positiv anda och handlingskraft. Företaget ska vara öppet för samarbete, vara en förebild för andra, fortsätta arbeta med hållbarhet i verksamheten och ha en tydlig vision.
På bilden ovan: Eva Maria Friberg, styrelseledamot i Destination Läckö-Kinnekulle, Anette Knutsson från Lundsbrunns golfklubb och Anna Ohlin Ek Tf VD Destination Läckö-Kinnekulle.
Källa: Destination Läckö-Kinnekulle
- Text: Maria Lindqvist
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-