-
Golfklubb blev Årets turismföretag 2017
Lundsbrunns golfklubb har fått pris som Årets turismföretag 2017 i Läckö-Kinnekullebygden. Golfklubbar skapar reseanledningar
En del tycker att golfklubbar inte hör till besöksnäring. Men motiveringen till årets pris bevisar motsatsen.
” Årets turismföretag verkar i en bransch som ibland ej räknas till besöksnäringen men i högsta grad skapar reseanledningar såväl i Sverige som i världen. Svenska golfbanor har hög kvalité och borde vara en självklar del i marknadsföringen av Destination Sverige.
I Destination Läckö Kinnekulle har man flera aktörer som verkar för detta och vi vill i år särskilt uppmärksamma en som arbetat för ständig utveckling, brett samarbete med branschkollegor men framförallt för ett gott värdskap. Till skillnad från att jobba med värdskapet i ett företag med anställda är det de betalande medlemmarna som står bakom värdskapet på en golfbana. Det är de som gör att tillresta gäster trivs, vilket kräver hårt arbete med föreningens grundläggande värderingar och aktiviteter under hela året.
Trots stort tapp i gäster efter att det närliggande hotellet lagt ner sin verksamhet hade klubben under 2017 mer än 8000 betalande och spelande tillresta gäster. Många av dem utnyttjade också klubbens 24 ställplatser. Såväl spelare som andra besökare ser klubbens bistro som en stor tillgång.
Årets turismaktör är klubben med den personliga servicen – Lundsbrunns Golfklubb”.
Om priset
Priset ”Årets turismföretag” är ett stipendium som ges till ett företag inom besöksnäringen i Läckö-Kinnekullebygden, Götene-Lidköping. Priset delas varje år ut av Destination Läckö-Kinnekulle. Syftet med priset är att lyfta företagandet inom turismnäringen, synliggöra företag som bidragit till ökad besöksnäring samt för att inspirera fler till företagande inom turism.
Golfklubb ska vara förebild
Förutom äran och 5.000 kronor ska Lundsbrunns Golfklubb nu representera Läckö-Kinnekullebygdens kärnvärden, det vill säga attraktivitet, hållbarhet, samverkan, positiv anda och handlingskraft. Företaget ska vara öppet för samarbete, vara en förebild för andra, fortsätta arbeta med hållbarhet i verksamheten och ha en tydlig vision.
På bilden ovan: Eva Maria Friberg, styrelseledamot i Destination Läckö-Kinnekulle, Anette Knutsson från Lundsbrunns golfklubb och Anna Ohlin Ek Tf VD Destination Läckö-Kinnekulle.
Källa: Destination Läckö-Kinnekulle
- Text: Maria Lindqvist
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-