-
Göta kanals besökssiffror skjuter i höjden inför sommaren
Redan innan säsongsöppningen i maj har besökarna börjat strömma till Göta kanal. Mycket tyder på att det rådande coronaläget med hemmasemestrande svenskar öppnar för ännu en sommar med högt besökstryck.
”Redan i april har vi sett en ökning med ungefär 50 procent av antalet besökare jämfört med samma period i fjol. Långt fler än tidigare besöker även vår hemsida. När många nu funderar över en trygg men gärna också aktiv semester hemma i Sverige är det klart vi som 19 mil långt och öppet besöksmål har en stor attraktionskraft. Samtidigt arbetar vi förebyggande med att genom olika åtgärder öka tryggheten på våra mer välbesökta platser”. Säger Göta Kanalbolags VD, Roger Altsäter.
Fler svenskar överväger en hemester
Göta kanal är ett av Sveriges mest besökta turistmål med över tre miljoner besökare varje år. Efter flera år av renoveringsarbete, som pågått under vintertid då kanalen hålls stängd, är nu kanalen redo. Årets säsongsöppning skedde den 4 maj.
Trots coronavirusets utbrott finns få tecken på att Göta kanal kommer att uppleva någon väsentlig minskning av antalet besökare i år. Samtidigt som kryssningsfartygen får ta ombord färre passagerare i sommar, ligger bokningssiffrorna för fritidsbåtar på i stort sett samma höga nivå som ifjol. Eventuella tapp i utländska besökare ser ut att vägas upp av att fler svenskar överväger en hemester.
Cykling populärt längs kanalen
Göta kanal förknippas historiskt med båttrafik och slussning. På senare år har också cykling blivit ett allt mer populärt transportalternativ längs kanalen. Göta kanalbolag håller på att skicka in en ansökan om att sträckan längs kanalen ska klassas som nationell cykelled.
Nytt för i år är utökade möjligheter för besökare att ta sig fram på vattnet med paddelbrädor eller kajak. För den som vill hela vägen från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern.
”Göta kanal är viktigt som semestermål för väldigt många svenskar och kommer att spela en väldigt stor roll. Särskilt i ett läge när väldigt många svenskar redan innan krisen började titta på och kanske också i allt högre grad semestrade på hemmaplan. Men särskilt nu när vi har den här krisen.” Säger Näringslivsminister Ibrahim Baylan.
- Text: Göta Kanal AB
- Foto: Göta Kanal AB
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-