-
Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2019
Göteborg är Europas huvudstad för smart turism 2020. Det blev klart vid en ceremoni i Helsingfors den 9 oktober. Tävlingen arrangeras av EU-kommissionen och staden var den enda nordiska stad i finalen.
”Titeln markerar starten på en ny era för Göteborg. Vi ska gå från smart till smartare och vi tänker fungera som en motor för hela EU.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Bedöms utifrån 4 kategorier
Genom tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” vill EU-kommissionen belöna städer som utmärker sig för smarta och innovativa lösningar inom turism. Detta främjar en turismutveckling som är hållbar och inkluderande
35 städer från 17 EU-länder deltog i årets upplaga av tävlingen där kandidater bedöms utifrån de fyra kategorierna: Hållbarhet, Tillgänglighet, Digitalisering och Kultur/Kreativitet. 10 städer gick vidare till slutpresentation i Helsingfors varav två skulle utses till vinnare.
Det blev Göteborg och Malaga som under 2020 kan kalla sig huvudstad för smart turism.
“För mig som kommunfullmäktiges ordförande är det väldigt givande att vara här i Helsingfors och diskutera Göteborg som smart destination. Vi är väldigt stolta över vår stad och vi arbetar hårt för att få ännu fler att välja att besöka oss.” Säger Anneli Rhedin, kommunfullmäktiges ordförande.
Göteborg toppar Global Destinations Sustainability Index
I sitt tävlingsbidrag fokuserade Göteborg på styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.
Staden har kommit långt, inte minst vad gäller digitalisering. Dessutom toppar destinationen det ansedda Global Destinations Sustainability Index vilket i korthet innebär att staden är världens mest hållbara destination.
“Det här är ett erkännande till alla våra lokala samarbetspartner som är med och gör Göteborg till en smart destination. Vi vet att det lönar sig att investera i hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kultur och kreativitet. Titeln kommer hjälpa oss att föra ut det här synsättet i världen.” Säger Peter Grönberg.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-