-
Göteborg leder EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet stöds av EU och ska utveckla en interaktiv plattform byggd på en digital tvilling av Göteborg. Syftet är att skapa en mer jämlik och tillgänglig stadsmiljö för alla oavsett ålder och funktionsvariation.
Visionen är att skapa en varm och inkluderande lösning
Projektet heter ”European Citiverses Uniting for Inclusiveness” och ligger inom EU:s program Digital Europa. Det leds från Göteborg och samlar ett tvärsektoriellt team från flera länder i Europa. Målet är att göra stadsrum, arenor, besöksmål och anläggningar mer tillgängliga för såväl invånare som besökare. Där inkludering sätts i första rummet.
”Vår vision är att skapa en varm och inkluderande lösning, berikad med AI, som välkomnar familjer och barn med särskilda behov. Genom att satsa på detta banbrytande projekt vill vi göra Göteborg till en kreativ, inspirerande och ännu mer inkluderande destination, där alla kan känna sig hemma och delaktiga.” Säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
En interaktiv digital tvilling av Göteborg gör besök enklare
En skräddarsydd, interaktiv digital tvilling av Göteborg integrerad med en AI-assistent gör att människor kan planera besöken hemifrån. Men även bekanta sig med utrymmen och uppleva staden via sin dator, smartphone eller surfplatta. Detta kan minska många fysiska och mentala hinder som förhindrar ett fullt deltagande i stadslivet.
”Föreställ dig att du redan vet hur det känns att åka spårvagn, höra stadens ljud eller hitta vägen till Scandinavium innan du ens klivit utanför dörren. Detta är vad vi strävar efter: att hjälpa människor att känna sig förberedda, självsäkra och verkligen välkomna i vår stad.” Säger Johan De Paoli som leder utvecklingsarbetet på Göteborg & Co.
Målet med projektet är att leverera en skalbar, replikerbar produkt som kan tillämpas på städer över hela Europa. Detta kommer sätta en ny standard för digital inkludering och hållbar stadsutveckling.
Markerar början på en två och ett halvt år lång resa
Projektets officiella start markerar början på en två och ett halvt år lång resa, med den första spännande milstolpen satt till första halvåret 2025. Då siktar teamet på att ha en prototyp av den tekniska plattformen som blir grunden för en digital tvilling som tillåter användare att utforska Göteborg virtuellt på ett nytt och spännande sätt.
Projektets leds av Lindholmen Science Park genom programmen Xperience Next och Visual Arena. Övriga projektpartners är Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Our Normal, RISE, Future Memories, Virtuell Design (samtliga Sverige), Younite (Finland), University of Twente (Nederländerna), The Point Labs (Rumänien), ICEBERG PLUS (Rumänien) och GATE Institute (Bulgarien). Följande partners är associerade till projektet: Kungsbacka kommun, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, YRGO och Digital Twin Cities Centre.
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-