tisdag 1 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
    • SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
    • Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Grand Travel Award 2020
    2020-02-23 13:34

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    Förra veckan var det dags för vår kollega Travel News att hålla sin årliga Grand Travel Award på Grand Hotel i Stockholm. Dagen bjöd inte bara gala och utmärkelser utan även seminarier och föredrag.

    The Perfect Storm – Turbulent för pressade digitala aktörer

    Först på talarlistan var Johan Elwin, kommersiell chef på Etraveli. Han berättade att de är Europas största digitala resebyrå och har tusen anställda, en omsättning på 40 miljarder kronor och en vinst på 800 miljoner. Den värld de verkar i är just nu väldigt turbulent, med flera krafter som pressar de traditionella onlinresebyråerna. Det är flygbolagen som förändrar och försämrar villkoren samtidigt som man ser en koncentration och konsolidering bland metasöktjänsterna och GDS-erna letar efter sin roll. Dessutom ger sig stora aktörer som Google och Amazon in i resebranschen och aktörer på boendesidan som Airbnb och Bookings vill bli mer heltäckande och sneglar på flyg och andra transporter. Samtidigt ser vi ”superappar” som WeChat påverka konsumenterna i nya riktningar. Till råga på allt har vi ett Coronavirus som, åtminstone på kort sikt kan ställa till det. Allt detta förstärks dessutom av en redan svag marknad, mycket på grund av ökad klimatmedvetenhet. Detta kulminerar enligt Johan Elwin till en ”Perfect Storm”.

    I detta ser Etraveli självklart utmaningar men också möjligheter. I tider som dessa är storlek viktigt och de är stora. De är också vana att ”göra skitjobbet” och huvuddelen av verksamheten är bakomliggande system där tekniken är möjliggöraren, men vägen framåt är samarbeten och det jobbar man väldigt fokuserat med.

    SAS genomgår en stor omvandling

    Därefter fick vi höra Viggo Cavling ställa några frågor till Theres Briger, försäljningschef på SAS. Vi fick bland annat veta att SAS genomgår en stor omvandling med utbyte av flygplansflottan vilket kommer att resultera i ytterligare minskad bränsleförbrukning vilket i sin tur innebär minskade utsläpp, men även bullernivåerna kommer att sjunka radikalt tack vare motorutvecklingen. SAS ser också en fortsatt minskning av flygandet inrikes samtidigt som priserna pressas uppåt då konkurrensen minskar på vissa destinationer.

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    Näringsministern ser besöksnäringen som en bransch på uppåtgående

    Eftermiddagens huvudnummer var dock näringsminister Ibrahim Baylan som, vilket vi har hört tidigare, ser besöksnäringen som en bransch på uppåtgående. Det finns ett växande intresse för Sverige, inte bara utomlands utan även i Sverige. Det är också en bransch som ger alltfler sysselsättning och det ger många lokala jobb. Han menade också att om vi ska lyckas långsiktigt måste det vara hållbart och lokalt. När det gäller transporter lyfte han fram att Sverige har kommit längst, vilket är något som kan komma att vara till vår fördel. Han menade också att besöksnäringen behöver utvecklas men – Vad är målet? och Vem ska göra jobbet? Kanske får vi svar på det i den besöksnäringsstrategi som är på gång.

    När det gäller flyget så kommer vi behöva det framöver också och där pågår en effektivisering (av själva flygplanen vilket leder till minskad bränsleförbrukning) samt utveckling av biodrivmedel och även elflyg. Han poängterade också att om vi skulle lägga ned flyget här skulle effekten på klimatet bli minimal. Viggo frågade om det var dags för staten att sälja SAS och på det svarade ministern att man har mandat att göra det men det skall ske när det är bra för staten OCH bolaget. När det gällde frågan om Arlanda fick vi inga egentliga svar.
    Lite provokativt frågade Viggo Cavling näringsministern varför regeringen ska höja flygskatten för att betala höjda RUT-avdrag. Vore det inte schysstare att låta pengarna gå tillbaka till omställningen av flyget? På det svarade Baylan att det var ett utredningsförslag och inte ett regeringsförslag… Han sa också att stålindustrin har lyckats ta fram kolfritt stål helt utan statligt stöd, därför borde flyget också kunna göra sin omställning på egen hand. Vad han nu menade med det.

    Viggo frågade också Ibrahim Baylan om vad som händer med Visit Sweden? På det svarade han att arbetet med att marknadsföra Sverige utomlands måste förändras, det krävs en strukturförändring och det behöver digitaliseras. Man behöver ”vässa” Visit Sweden, men när Viggo frågade om det kunde vara en lösning att slå ihop det med andra statliga organ som jobbar med liknande saker blev svaret nej.

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    Vi går mot en ny vår enligt Kairos Future

    Erika Charbonnel från Kairos Future berättade lite kort om vad vi kan förvänta oss av framtiden och framför allt vad vi kan göra för att rusta oss på bästa sätt för det som kommer. Vad man kan konstatera om nutiden är att allt är komplext och det går fort (raplext är ett ord som sammanfattar det) och det fortsätter i den riktningen. När man tittar framåt måste man också ta med alla de osäkerhetsfaktorer som finnas så som världen ser ut idag. Erika visade också det årshjul som Kairos Future använder för att illustrera det cykliska i samhällets utveckling. Här går vi precis in i den tjugoåriga ”årstid” som motsvarar den ”vår” som var under 40- och 50-talen och vilka är då ”vårbyggarna”? Svaret är Gen Z och i de generationsstudier Kairos Future gör ser man att de är en medveten och ångestfylld generation som är oroliga och moraliska. De ökar sitt sparande och  de rankar beteenden som att vara otrogen mot sin partner, att låta sina barn bete sig som de vill och att marknadsföra onyttigheter, som högre som mest oacceptabelt än tidigare generationer. De tar också större hänsyn till etik och moral än genomsnittssvensken vid sina konsumtionsval.
    Erika tipsade om att de har ett branschmingel den 9 mars som man kan anmäla sig till om man vill ”känna på” dem och vad de gör. Läs mer om det här

    Viking Line går från köttresor till vindkraft och biogas

    Efter Erika fick vi höra Niklas Zhovnartsuk från Viking Line berätta lite om rederiets historia, från 70-talets ”köttresor” (svenskar som åkte till Åbo för att köpa billigt kött, inget annat) via 80-talets kapprustning till dagens fokus på hållbarhet. Man jobbar nu mot matsvinn, testar vindkraftverk på själva fartyget för att minska bränsleförbrukningen och framöver kommer man att ersätta den flytande naturgas som driver de nyaste fartygen med biogas.

    Allt viktigare att sin kund och sina kunddata

    Per Christiansen, marknadschef på Kayak som bland annat äger Momondo, berättade att de har ett starkt fokus på hållbarhet. Eftersom de bara jobbar som metasöktjänster och prisjämförelsesajter kan de dock inte direkt påverka innehållet men istället kan de hjälpa kunderna genom att erbjuda information och redskap för att göra hållbara val. Ett exempel är att de nu erbjuder möjlighet att jämföra flyg och tåg.
    Han nämnde också att det kommer att bli allt viktigare att själv ”äga” sina kunder och framför allt data om dem eftersom cookies kommer att försvinna vilket ”ritar om kartan”.

    Innan den avslutande punkten fick vi höra Johan Bergqvist och Pontus Larsson från Schibsted berätta lite om hur det stora mediahuset jobbar, vilka produkter och styrkor de har. Det enda som var lite av allmänt intresse där var att fokus nu går från pris till produkt vilket ju låter positivt.

    Avslutade seminariepasset gjorde Viggo Cavling med en intressant intervju med Magnus Wikner, VD för Ving. Vi fick bland annat höra lite godbitar från de dramatiska dagarna då Ving återuppstod som en Fågel Fenix ur spillrorna efter Thomas Cook-kraschen, men också att det finns en helt ny energi i bolaget nu och man har fullt fokus framåt för att fortsätta leverera ”förväntningar, upplevelser och minnen” men även utveckla nya produkter.

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    De ”svenska” vinnarna

    Efter detta tog galakvällen vid där höjdpunkterna bland utmärkelserna för svenskt vidkommande var att Ekoturismspriset gick till Treehotel i Harads, att Clarion Hotel Sign tog hem hållbarhetspriset, att bästa konferensanläggning med övernattning blev Clarion Hotel Post och Hertz blev bästa biluthyrare. Kategorin bästa transportör inrikes vanns av SJ, bästa hotellkedja Sverige blev Nordic Choice Hotels och bästa rederi blev Birka Cruises.

    Här kan ni se alla vinnare

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Publik under en tävling på SM-veckan i Norrköping 2025. Evenemanget har blivit Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
    2025-06-26 23:59

    SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

    Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-23 05:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...

    • 2025-06-22 17:11

      Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

      Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

    • 2025-06-24 22:27

      Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

      Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet