-
Grand Travel Award – inte bara gala, även seminarier och inspiration
Förra veckan var det dags för vår kollega Travel News att hålla sin årliga Grand Travel Award på Grand Hotel i Stockholm. Dagen bjöd inte bara gala och utmärkelser utan även seminarier och föredrag.
The Perfect Storm – Turbulent för pressade digitala aktörer
Först på talarlistan var Johan Elwin, kommersiell chef på Etraveli. Han berättade att de är Europas största digitala resebyrå och har tusen anställda, en omsättning på 40 miljarder kronor och en vinst på 800 miljoner. Den värld de verkar i är just nu väldigt turbulent, med flera krafter som pressar de traditionella onlinresebyråerna. Det är flygbolagen som förändrar och försämrar villkoren samtidigt som man ser en koncentration och konsolidering bland metasöktjänsterna och GDS-erna letar efter sin roll. Dessutom ger sig stora aktörer som Google och Amazon in i resebranschen och aktörer på boendesidan som Airbnb och Bookings vill bli mer heltäckande och sneglar på flyg och andra transporter. Samtidigt ser vi ”superappar” som WeChat påverka konsumenterna i nya riktningar. Till råga på allt har vi ett Coronavirus som, åtminstone på kort sikt kan ställa till det. Allt detta förstärks dessutom av en redan svag marknad, mycket på grund av ökad klimatmedvetenhet. Detta kulminerar enligt Johan Elwin till en ”Perfect Storm”.
I detta ser Etraveli självklart utmaningar men också möjligheter. I tider som dessa är storlek viktigt och de är stora. De är också vana att ”göra skitjobbet” och huvuddelen av verksamheten är bakomliggande system där tekniken är möjliggöraren, men vägen framåt är samarbeten och det jobbar man väldigt fokuserat med.
SAS genomgår en stor omvandling
Därefter fick vi höra Viggo Cavling ställa några frågor till Theres Briger, försäljningschef på SAS. Vi fick bland annat veta att SAS genomgår en stor omvandling med utbyte av flygplansflottan vilket kommer att resultera i ytterligare minskad bränsleförbrukning vilket i sin tur innebär minskade utsläpp, men även bullernivåerna kommer att sjunka radikalt tack vare motorutvecklingen. SAS ser också en fortsatt minskning av flygandet inrikes samtidigt som priserna pressas uppåt då konkurrensen minskar på vissa destinationer.
Näringsministern ser besöksnäringen som en bransch på uppåtgående
Eftermiddagens huvudnummer var dock näringsminister Ibrahim Baylan som, vilket vi har hört tidigare, ser besöksnäringen som en bransch på uppåtgående. Det finns ett växande intresse för Sverige, inte bara utomlands utan även i Sverige. Det är också en bransch som ger alltfler sysselsättning och det ger många lokala jobb. Han menade också att om vi ska lyckas långsiktigt måste det vara hållbart och lokalt. När det gäller transporter lyfte han fram att Sverige har kommit längst, vilket är något som kan komma att vara till vår fördel. Han menade också att besöksnäringen behöver utvecklas men – Vad är målet? och Vem ska göra jobbet? Kanske får vi svar på det i den besöksnäringsstrategi som är på gång.
När det gäller flyget så kommer vi behöva det framöver också och där pågår en effektivisering (av själva flygplanen vilket leder till minskad bränsleförbrukning) samt utveckling av biodrivmedel och även elflyg. Han poängterade också att om vi skulle lägga ned flyget här skulle effekten på klimatet bli minimal. Viggo frågade om det var dags för staten att sälja SAS och på det svarade ministern att man har mandat att göra det men det skall ske när det är bra för staten OCH bolaget. När det gällde frågan om Arlanda fick vi inga egentliga svar.
Lite provokativt frågade Viggo Cavling näringsministern varför regeringen ska höja flygskatten för att betala höjda RUT-avdrag. Vore det inte schysstare att låta pengarna gå tillbaka till omställningen av flyget? På det svarade Baylan att det var ett utredningsförslag och inte ett regeringsförslag… Han sa också att stålindustrin har lyckats ta fram kolfritt stål helt utan statligt stöd, därför borde flyget också kunna göra sin omställning på egen hand. Vad han nu menade med det.Viggo frågade också Ibrahim Baylan om vad som händer med Visit Sweden? På det svarade han att arbetet med att marknadsföra Sverige utomlands måste förändras, det krävs en strukturförändring och det behöver digitaliseras. Man behöver ”vässa” Visit Sweden, men när Viggo frågade om det kunde vara en lösning att slå ihop det med andra statliga organ som jobbar med liknande saker blev svaret nej.
Vi går mot en ny vår enligt Kairos Future
Erika Charbonnel från Kairos Future berättade lite kort om vad vi kan förvänta oss av framtiden och framför allt vad vi kan göra för att rusta oss på bästa sätt för det som kommer. Vad man kan konstatera om nutiden är att allt är komplext och det går fort (raplext är ett ord som sammanfattar det) och det fortsätter i den riktningen. När man tittar framåt måste man också ta med alla de osäkerhetsfaktorer som finnas så som världen ser ut idag. Erika visade också det årshjul som Kairos Future använder för att illustrera det cykliska i samhällets utveckling. Här går vi precis in i den tjugoåriga ”årstid” som motsvarar den ”vår” som var under 40- och 50-talen och vilka är då ”vårbyggarna”? Svaret är Gen Z och i de generationsstudier Kairos Future gör ser man att de är en medveten och ångestfylld generation som är oroliga och moraliska. De ökar sitt sparande och de rankar beteenden som att vara otrogen mot sin partner, att låta sina barn bete sig som de vill och att marknadsföra onyttigheter, som högre som mest oacceptabelt än tidigare generationer. De tar också större hänsyn till etik och moral än genomsnittssvensken vid sina konsumtionsval.
Erika tipsade om att de har ett branschmingel den 9 mars som man kan anmäla sig till om man vill ”känna på” dem och vad de gör. Läs mer om det härViking Line går från köttresor till vindkraft och biogas
Efter Erika fick vi höra Niklas Zhovnartsuk från Viking Line berätta lite om rederiets historia, från 70-talets ”köttresor” (svenskar som åkte till Åbo för att köpa billigt kött, inget annat) via 80-talets kapprustning till dagens fokus på hållbarhet. Man jobbar nu mot matsvinn, testar vindkraftverk på själva fartyget för att minska bränsleförbrukningen och framöver kommer man att ersätta den flytande naturgas som driver de nyaste fartygen med biogas.
Allt viktigare att sin kund och sina kunddata
Per Christiansen, marknadschef på Kayak som bland annat äger Momondo, berättade att de har ett starkt fokus på hållbarhet. Eftersom de bara jobbar som metasöktjänster och prisjämförelsesajter kan de dock inte direkt påverka innehållet men istället kan de hjälpa kunderna genom att erbjuda information och redskap för att göra hållbara val. Ett exempel är att de nu erbjuder möjlighet att jämföra flyg och tåg.
Han nämnde också att det kommer att bli allt viktigare att själv ”äga” sina kunder och framför allt data om dem eftersom cookies kommer att försvinna vilket ”ritar om kartan”.Innan den avslutande punkten fick vi höra Johan Bergqvist och Pontus Larsson från Schibsted berätta lite om hur det stora mediahuset jobbar, vilka produkter och styrkor de har. Det enda som var lite av allmänt intresse där var att fokus nu går från pris till produkt vilket ju låter positivt.
Avslutade seminariepasset gjorde Viggo Cavling med en intressant intervju med Magnus Wikner, VD för Ving. Vi fick bland annat höra lite godbitar från de dramatiska dagarna då Ving återuppstod som en Fågel Fenix ur spillrorna efter Thomas Cook-kraschen, men också att det finns en helt ny energi i bolaget nu och man har fullt fokus framåt för att fortsätta leverera ”förväntningar, upplevelser och minnen” men även utveckla nya produkter.
De ”svenska” vinnarna
Efter detta tog galakvällen vid där höjdpunkterna bland utmärkelserna för svenskt vidkommande var att Ekoturismspriset gick till Treehotel i Harads, att Clarion Hotel Sign tog hem hållbarhetspriset, att bästa konferensanläggning med övernattning blev Clarion Hotel Post och Hertz blev bästa biluthyrare. Kategorin bästa transportör inrikes vanns av SJ, bästa hotellkedja Sverige blev Nordic Choice Hotels och bästa rederi blev Birka Cruises.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-