-
H22 City Expo samlade besökare från hela världen i Helsingborg
H22 City Expo är officiellt över. Det blev 35 dagar av fantastiska upplevelser, spännande möten och färgsprakande underhållning. Eventet har varit en stor framgång och Helsingborgs status som en av Europas mest innovativa städer har stärkts.
“Vi vill verkligen tacka medarbetare, partners, olika aktörer och alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser, kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar.” Säger projektchefen för H22 City Expo, Soraya Axelsson.
Stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus
Mellan 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av framåtblickande branschfolk, nyfikna invånare, lösningsorienterade förändringsledare, eldsjälar och turister. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.
H22 City Expo har kokat av exempelvis kungligheter, astronauter, nordiska kockeliten, politiker och forskare. Under Expon har European Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden.
Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och gått en tur i visningslägenheter på till exempel Drottninghög.
Helsingborg är en språngbräda för framtiden
Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla staden och visa upp lösningar som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.
“Städer över hela världen brottas just nu med utmaningen hur vi ska skapa en hållbar stad med välfärd för alla. H22 City Expo har satt fokus på det nödvändiga innovationsarbetet som pågår på olika håll runt om i världen och gett oss som stad möjlighet att lära och inspireras av andra. Helsingborg har kommit långt, men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi inspirera och utmana varandra över gränserna.” Säger Jan Björklund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.
”Jag är stolt och överväldigad över det engagemang som medarbetare och invånare visat under de här 35 dagarna. H22 har skapat och stärkt relationer för Helsingborgs fortsatta arbete tack vare samarbete med näringsliv, föreningsliv, civilsamhälle och akademi. Vi har haft både FN, EU, internationella städer och universitet på plats vilket bevisar att Helsingborg är en språngbräda för framtiden. Nu tar vi sikte mot ett klimatneutralt Helsingborg 2030.” Säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande.
Mängder med nya erfarenheter av eventet
Till exempel partnern IKEA har fått mängder med nya erfarenheter av eventet. Något de tänker ta med sig ut i världen för att försöka göra livet hemma lite bättre för många människor.
“H55 och H99 har på olika vis varit viktiga för utvecklingen av IKEA, nu kan vi lägga till H22 till den fina traditionen. Att få visa hur vi på IKEA har en envist positiv syn på vår framtid och hur vi tillsammans kan verka för att göra den bättre är viktigt. H22 har givit oss den möjligheten. Att vi har haft riktigt kul tillsammans samtidigt med konserter, föredrag, podcasts, live gaming på Twitch och massor av nya lokala mat- och dryckesupplevelser gör inte saken sämre. Under hela expon har vi haft hundratusentals besökare vilket vi ser som en stor framgång. Det handlar trots allt om att nyfiket lära sig mer genom möten med människor.” Säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
H22 City Expo i siffror:
Siffror från Telia Insight visar att expons huvudområden sammantaget har haft runt en miljon besök mellan 30 maj och 3 juli.
Uppgifterna är preliminära och under hösten samlas ytterligare data in för att kunna presentera slutgiltiga siffror.
Enskilda mätningar (ett urval)
♦ 1000 programpunkter under 35 dagar.
♦ 100 H22-partners.
♦ Deltagare från 45 olika länder.
♦ 150 kommuner på besök.
♦ 300 konferenser och möten.Fördelning av besök i huvudområdena:
♦ 300 000 besök i Oceanhamnen.
♦ 600 000 besök i City och Slottshagen.
♦ 125 000 besök på Drottninghög.
♦ 120 000 besök på Ikeas satsning Magasin 405.
♦ 30 000 besök på Havoteket.
♦ 14 000 besök på Helsingborgsrummet.
♦ 12 000 besök 1972-lägenheten på H22.
♦ 8000 besök på The Sounds i Slottshagen.H22 hela sommaren för barn och vuxna: Under sommaren finns en rad möjligheter för den som inte hunnit med allt. All information om förlängda öppettider för H22 Höjdpunkter samlas här.
Om Telia Crowd Insights:
Telia Crowd Insights används vanligen i stads- och samhällsplanering för att mäta flöden. Den personliga integriteten är skyddad och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Tjänsten är väl beprövad och har använts av flera kommuner i turist- och evenemangsmätningar. Samma tjänst använde Folkhälsomyndigheten under pandemin för att mäta rörelser och aktivet.
Samtliga besökssiffror från Telia Insights exkluderar de som uppfattas arbeta eller bo i mätområdet även om boende högst troligt även varit besökare på Expon.
- Text: Helsingborgs stad
- Foto: Helsingborgs stad
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-