-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse som lyfter fram anläggningar med enastående upplevelser och service. Med en historia som sträcker sig över 149 år kombinerar Hagabadet tidlös spakunskap med moderna metoder för att skapa en unik och holistisk wellnessupplevelse.
”Den här utmärkelsen betyder enormt mycket för oss och är ett fint bevis på det engagemang som vårt team lägger ner varje dag. På Hagabadet har vi alltid velat skapa något mer än bara ett vanligt spabesök – en upplevelse som tar hand om både kropp och sinne. Att bli utsedda till ett av världens 100 främsta spa visar att vår mix av historia, wellness-expertis och genuin omtanke verkligen når fram till våra gäster. Det ger oss ännu mer motivation att fortsätta utvecklas. Utan att tappa det som gör oss unika.” Säger Pelle Johansson, VD på Hagabadet.
Sedan 1876 har Hagabadet varit en källa till hälsa och livskvalitet i Göteborg. Det som en gång byggdes för att stärka folkhälsan är idag en modern oas, där träning, återhämtning och välmående står i fokus.
En modern syn på lyx och välmående
Synen på lyx har förändrats. Idag handlar det inte längre om överflöd, utan om meningsfulla premium upplevelser som främjar hälsa och livskvalitet.
”Lyx idag handlar om att kunna koppla bort vardagens krav och ge sig själv tid för återhämtning. En harmonisk miljö, omtänksam service och ett genuint kundfokus är det som skapar en riktigt lyxig upplevelse.” Fortsätter Pelle.
Hagabadet sticker ut genom sin förmåga att balansera historisk tradition med moderna behandlingsmetoder. Kryoterapi, rödljusbehandling och lymfterapi är några av de tekniker som integreras i verksamheten. Metoder som har funnits länge, men som nu har förfinats och anpassats för att ge optimala resultat.
”Innovation går före historia. Vi har ett arv att förvalta, men samtidigt utvecklas wellnessvärlden ständigt. Det handlar om att hitta balansen mellan att bevara en 149-årig byggnad med århundraden av mindfulness, yoga och behandlingar och att samtidigt erbjuda de mest effektiva moderna metoderna.” Förklarar Pelle.
Vägen framåt – långsiktig hälsa och VitalityLab
Hagabadet arbetar utifrån en filosofi där vetenskap och wellness samverkar för att skapa långsiktiga hälsoeffekter.
”Vi tror att wellness är på väg att bli healthness. Vetenskapen visar att både vår biokemi och vår hjärna kan förändras positivt genom rätt förutsättningar. Premium spa kan vara en del av den resan, och vår mission är att vara en källa till ett längre och mer vitalt liv.” Säger Pelle.
För att ytterligare stärka sitt erbjudande har Hagabadet nyligen lanserat VitalityLab. Det är en satsning på återhämtningsmetoder såsom kryoterapi, rödljusbehandling, rollmassage och kompressionsbehandling. Samtidigt pågår förberedelser inför Hagabadets 150-årsjubileum och en expansion inom hotellbranschen. Där wellnessmetoder integreras för att skapa en helt ny typ av hotellupplevelse.
Här kan ni läsa mer om Hagabadet på Turismnytt.
- Text: Hagabadet
- Foto: Hagabadet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-