-
Hållbar besöksnäring – Rapport från konferens i ett aktuellt ämne
Förra veckan besökte Turismnytt premiären för konferensen Hållbar besöksnäring som arrangeras av Aktuell hållbarhet.
Först ut att ge sin syn på ämnet var Doug Lansky, turismföreläsaren som turnerar världen runt (och just nu dyker upp allt som oftast på olika konferenser här i Sverige) med sina spaningar inom just turism ur olika perspektiv.
Doug tog upp, inte bara turismens påverkan på miljön och klimatet, utan framför allt trycket på de populära turistorterna som får dem att nästan gå under. Eller som i vissa fall får en opinion mot turismen att växa fram bland dem som bor där, som i Barcelona, Grekland och på Mallorca bland annat. Det blir en slags destruktiv ångvältseffekt eftersom marknaden ofta styr den stora massan turister – När belastningen blir för stor på en destination når den en punkt när det blir för fullpackat, skräpigt, slitet och stereotypt och då minskar dess attraktionskraft snabbt och turisterna ”flyttar vidare” till andra resmål. I vissa fall kan också en ”turistinvasion” komma väldigt snabbt och överraskande. Det finns exempel på hur ett tv-inslag om destinationen har lett till att det kommit tusentals besökare redan nästa dag!
Målet måste vara balanserad turism där mängden besökare motsvaras av befintlig infrastruktur och förmåga att ta hand om besökarna på ett bra sätt. Här ifrågasatte Lansky målet i den svenska besöksnäringsstrategin att man skulle fördubbla omsättningen på tio år. Istället bör man fokusera på vinsten, alltså inte antal besökare, revenue eller volymer. Se till att få de som kommer att spendera mer och bli mer lönsamma och därmed också minska påfrestningar och slitage. Han visade på några sätt att nå dit:- Ökad ”advance spending”. Bland annat Disney har varit framgångsrika i att få besökarna att betala så mycket det bara går vid bokning och innan man är på plats. Dels för att man på det viset ”säkrar” en stor del av intäkten men också för att besökaren ändå spenderar mycket på plats.
- Frikoppla spenderingen från pengar/kontanter.
- Förläng öppettiderna. Ju fler timmar besökaren har på sig att handla desto mer spenderar de. Enkel matematik, ja, men det innebär också fler tillfällen att handla, tillgodoser fler olika gruppers shoppingvanor och möjliggör att gå tillbaka till den där butiken efter middagen och köpa varan man tvekade att köpa tidigare på dagen.
- Fräscha toaletter. Kan låta banalt, självklart eller oviktigt men om toalettbesöket är en positiv upplevelse som fungerar smidigt får man både tid, humör och förmåga att spendera lite till.
Avslutningsvis tryckte han på vikten av att alltid överleverera och aldrig göra besökaren besviken.
Branschens utmaningar
Nästa punkt på programmet var en paneldiskussion med Erica Kronhöfer SJ, Jan Peter Bergqvist hållbarhetsrådgivare, Erik Lundberg Göteborgs Universitet, Christina Rådelius Tillväxtverket och Anna Hegethorn Smålands Turism på scenen.
Panelen fick frågan om vilka utmaningar branschen har när det gäller att bli mer hållbar. Bättre statistikunderlag samt mer kunskap och information var en sak som framhävdes. Även det som nämndes tidigare att målet att ”fördubbla” är problematiskt i sammanhanget, för hur ska vi kunna göra det på ett hållbart sätt? Här menade panelen att Sverige kan bli ett föregångsland men då måste förutsättningar skapas för att man ska få växa på rätt sätt. Anna från Småland såg en stor potential i deras befintliga marknad, främst Tyskland, och ser ingen anledning att satsa på Asien. När det blev dags för en avslutande spaning såg hon en potential i den längtan som finns efter det autentiska, äkta upplevelser, att smaka, se, uppleva, bli servad. Det gäller att utnyttja och sälja vår unikitet – och ta bra betalt! SJs spaning var att vi kommer att se ett ökat semestrande hemma (i Sverige). En annan spaning från panelen var att ”avplastifieringen” av sättet vi äter och dricker kan bli något att lyfta fram och där Sverige kan vara ett föregångsland. På samma sätt måste vi använda smarta lösningar bland annat inom delningsekonomin och lyfta fram dem som konkurrensfördelar.
Ett hållbart Vinter-OS/Paralympics i Stockholm 2026
I nästa pass fick vi en bra bild av satsningen på ett vinter-OS i Stockholm 2026 från Rickard Brisius, VD för Sveriges Olympiska Kommitté. Det intressanta här var att Internationella Olympiska Kommittén sedan några år har tagit fram en ”ny norm” som bygger på hållbarhet, förbrödring och gemenskap, bland annat, och inte bara sport. Man har också helt reviderat ansökningsmodellen för de platser som ska arrangera mästerskapen. Nu bygger ansökan på ett dialogupplägg där man som sökande stad/ort/land tillsammans med IOK utvärderar och skapar förutsättningar för ett bra arrangemang med fokus på hållbarhet och lönsamhet.
Numera bygger man heller inte stora arenor som det sedan inte finns användning för. Istället utgår man från befintlig infrastruktur. Finansieringen skall vara privat istället för offentlig och vinsterna ska gå till ungdomsidrotten. Även IOK bidrar numera med stora summor. I Stockholms förslag kommer en del av grenarna att förläggas till Åre, Falun och även Sigulda i Lettland, allt för att utnyttja befintliga anläggningar och inte behöva bygga nytt. Man trycker också mycket på hållbarhetsaspekterna i sin ansökan och lyfter fram det som en konkurrensfördel i jämförelsen med de övriga kandidaterna Milano och Calgary (som dock föll bort efter en folkomröstning nu i veckan). Icke att förglömma kommer med ett OS också Paralympics där ännu fler hållbarhetsaspekter kommer in och Sverige och Stockholm är och kan bli föregångare.Mångfaldsaspekten av hållbarhet
Det är viktigt att visa att hållbarhet handlar om så mycket mer än miljö och klimat. En sådan aspekt är mångfald vilket Ann Mårder från Nordic Choice tog upp och berättade hur de har gjort stora insatser för att ta in nyanlända, även innan de kommit in i de offentliga systemen. Man har helt enkelt inte tid att vänta på en process hos Migrationsverket och Arbetsförmedlingen som kan ta upp till två år. När det kommer personer till Sverige som är väldigt ivriga att få börja jobba och har förutsättningar och/eller kompetenser som kan fylla de stora behov som finns hos ett företag som Nordic Choice då kan man inte vänta på byråkratins kvarnar. Hotellkedjan som har 190 hotell och 16 000 anställda idag kommer att anställa ytterligare 25 000 de närmsta fem åren. Idag har 41% av de anställda icke-skandinavisk bakgrund vilket visar vilka möjligheter till integration den här branschen bjuder på.
I den efterföljande panelen med Jonas Siljhammar Visita, Tsehainesh Tekleab Arbetsförmedlingen och Ann Mårder påpekade också Jonas Siljhammar att branschen ÄR väldigt bra på integration men man måste få bättre förutsättningar för att kunna fortsätta göra det och göra det ännu bättre. Tsehainesh Tekleab tryckte på att det är viktigt att personer får komma in på rätt plats i företagen så att man utnyttjar deras kompetens. Man var också eniga om att det är viktigt att visa på karriärvägarna i besöksnäringen och möjligheten att bli vad som helst här, för att få in fler i branschen.
Att definiera platsens unika värde är ett framgångsrecept
Under eftermiddagen berättade Anna Hegethorn från Smålands Turism mer i detalj om hur de jobbar. Smålands Turism har som ambition att vara bäst på hållbarhet och kvalitet. Därför samarbetar man bland annat med Swedish Welcome och är noga med att bara släppa fram de som uppfyller kraven. Man har ett nära samarbete med sina turismföretagare och sätter upp relevanta målbilder och lyfter fram förebilder. Man vill kunna leverera extraordinära upplevelser, helhetsupplevelser. När man bygger en destination är framgångsreceptet att definiera vad som är platsens unika värde och utgå ifrån det. Ett sådant kan vara de ”skyddade beteckningar” som producenter av livsmedel kan få, vilket både blir en kvalitetsgaranti och en möjlighet att ta mer betalt. Exempel på sådana är parmesanost och Kalixlöjrom. Småländska motsvarigheter lär vara på väg…
Örnen och människan blev örnen mot människan – destinationsutveckling med förhinder
I nästa dragning fick vi exempel på möjligheter som kan bli problem och hur vissa hållbarhetsaspekter kan slå mot andra. I Härjedalen håller en storsatsning på det nya skidområdet Örndalen på att inte bli av på grund av stelbent hantering av Naturvårdsverket som Mats Svensson från projekt Örndalen kunde berätta. Alla instanser, både lokala och regionala har sagt ja men Naturvårdverket säger nej på grund av det örnpar som finns i området. Detta trots att projektet har gjort flera och utökade anpassningar för att säkerställa örnarnas existens och välbefinnande. Här skulle man önska liknande samverkansmodeller som IOK numera jobbar efter för att nå bästa möjliga lösning för alla parter. Nu riskerar alltså projektet att läggas ned och en ett stort antal arbetstillfällen i en avfolkningsbygd kan gå om intet. Som kuriosa nämnde Mats Svensson att alla däggdjursarter som finns i Härjedalen ökar i antal, utom människan! Han tycker att besöksnäringen borde få status som riksintresse och att Naturvårdsverket bör få nya regleringsbrev (de direktiv som styr hur statliga myndigheter skall verka och agera).
Läs här om Örndalens senaste bakslagStena satsar på mer hållbara bränslen
Tyvärr fanns inte möjlighet att bevaka alla intressanta föredrag då några gick i parallella pass men vi kan nämna att Stena Line berättade om sitt arbete med att gå över till bränslen och teknik som är avsevärt bättre för miljön. För att nå dit jobbar man med att bygga om befintliga fartyg för både gasdrift och hybriddrift (med batteri för drift i hamn/början av resan och traditionella bränslen på de långa sträckorna). Samtidigt har man projekt som skall ge nytillverkade fartyg som är helt eldrivna. Dessa kommer till att börja med att gå på de kortare rutterna.
Emil Selse från Visit Östergötland berättade om hur de jobbar för att skapa en hållbar destination. De har valt en certifiering som heter Green Detinations Top 100 (liksom Sigtuna, Åre och Malmö).
Johan Castwall, avgående VD för Stockholms Hamnar berättade om hur de jobbar med hållbarhet och hur de bidrar till besöksnäringen. Av de årliga 12 miljoner passagerarna som passerar deras hamnar är en miljon kryssningspassagerare och fyra miljoner passagerare i skärgårdstrafiken.Öar som forskningsobjekt
Ulrika Persson Fischier, antropolog och turismforskare från Gotland berättade om sin och kollegornas forskning där man bland annat använder öar som forskningsobjekt då de är tydligt avgränsade i de flesta avseenden och därför lätta att mäta och utvärdera. Man har också genomfört ett ”gps-projekt” där man har hängt på turister gps-er för att studera hur de rör sig på destinationen. Hon ställde frågan ”hur kan man älska öarna på ett mer hållbart sätt?” och menade att vårt liv är målet och besöksnäringen är medlet. Likaså får inte hållbarhet bli ett mål utan en väg som anpassas efter lokala förutsättningar. Hon tyckte följaktligen också att ”Hållbar destinationsutveckling” är ett bättre uttryck än ”Hållbar besöksnäring”. En intressant slutkläm på en konferens som heter just det sistnämnda.
Dagen avslutades med prisutdelning av diverse hållbarhetspriser:
- Hedersomnämnande hållbart event gick till Louise Lindén och festivalen Live Green Festival
- Hållbart event 2018 gick till Engångsfritt kulturkalas Göteborg
- Hållbar destination gick till ”Alla kommuner och föreningar som skapar vandringsleder”
- Årets hållbarhetsinsats inom svensk besöksnäring 2018 gick till Fotografiskas restaurang med Paul Svensson i spetsen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Aktuell hållbarhet
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-