-
Halmstad står värd för Sveriges Museers Vårmöte 2022
Vårmötet är branschens viktigaste och tyngsta mötesplats som samlar deltagare från hela Sverige. Under tre dagar hålls föreläsningar och panelsamtal. Programpunkterna samlas in från hela Museisverige. Vårmötet turnerar i landet, och den här gången föll valet på Halmstad.
“Det är verkligen roligt att Vårmötet 2022 blir i Halmstad. Det kommer – förhoppningsvis – att vara det första fysiska mötet efter ett inställt Vårmöte 2020 och ett digitalt 2021 med anledning av pandemin. Det gör det extra angeläget att träffas för att utbyta värdefull kunskap i museibranschen. Vårmötet är museibranschens viktigaste möte och Halmstad kommer att visa att branschen står stark och enad även efter en oerhört tuff tid för museerna.” Säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare Sveriges Museer.
Entusiasmen för Hallands kultur är stort
Entusiasmen kring att få visa upp Halmstads och Hallands kulturella utbud är stor. Här finns många besöksmål som är intressanta ur ett branschintresse.
“Vi är mycket glada över att Sveriges Museers Vårmöte landar här. Halmstad bär på en lång tradition inom konsten och har ett starkt fäste inom det museala området med Hallands konstmuseum och Mjellby konstmuseum i spetsen. Museisektorn står inför stora utmaningar, men också fantastiska möjligheter. Vi behöver mer än någonsin slå våra kloka i huvuden ihop hur vi ska navigera mot en hållbar framtid.” Säger Karolina Peterson, enhetschef för konst på kulturförvaltningen vid Halmstads kommun.
”Vi är dessutom stolta över att få visa hur fint vårt konstmuseum blev efter flera års om- och tillbyggnad. Efter invigningen senhösten 2019 hann vi bara ha öppet några månader innan pandemin slog till. Så det blir som ett nytt avstamp för verksamheten.” Säger Magnus Jensner, Museichef på Hallands konstmuseum.
Halmstad Convention Bureau arbetar framåt
I hela processen med att värva mötet har Halmstad Convention Bureau på Destination Halmstad lett arbetet i samverkan med de lokala värdarna.
“Att vara värdstad för ett möte av den här digniteten är värdefullt för Halmstads varumärke. Kompetensutbytet som sker bidrar till viktig utveckling, och dessutom stöttas besöksnäringen.” Berättar Linda Hellring, projektledare på Halmstad Convention Bureau.
Vad många inte vet är att det kan ta flera år, från start till mål, att värva stora möten och evenemang till Halmstad. Så trots en komplicerad pandemitid med framflyttade, och digitala, möten arbetar Halmstad Convention Bureau framåt.
I april nästa år är Halmstad stolt värdstad för Sveriges Museers vårmöte. Lokala värdar är Halmstads kommun och Stiftelsen Hallands länsmuseer i samarbete med Region Halland.
- Text: Destination Halmstad
- Foto: Per Nilsson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-