-
Halv miljard i förlust när Liseberg summerar 2020
Näringsförbudet som drabbade de svenska nöjesparkerna 2020 blev ett våldsamt slag mot Lisebergs ekonomi. När året summeras är det med en omsättningsförlust på 1,26 miljarder kronor och ett negativt resultat på över en halv miljard.
Det mörkaste året i Lisebergs historia
2020 blev det mörkaste året i Lisebergs 97-åriga historia. Nöjesparken gavs aldrig tillstånd att öppna och hotellverksamheten stängdes ner i början juli. Premiären av Mamma Mia the Party på Rondo blev uppskjuten på obestämd tid – och den enda av Lisebergs verksamheter som höll öppet hela 2020 var campinganläggningen Lisebergsbyn.
De stängda anläggningarna resulterade i en omsättningsförlust på 1,26 miljard och ett resultat före skatt på -552 mkr, inklusive extraordinära avskrivningar på 93 mkr (kopplat till genomförandet av Lisebergs Jubileumsprojekt samt byggnationen av Volvos besökscenter söder om parken).
Koncernens egna kapital sjunker från 1283 mkr till 843 mkr och soliditeten minskar från 60 procent till 34 procent.
“2020 har varit ett extremt mörkt år. De svenska nöjesparkerna var först i Europa med att ta fram en pandemiplan för en säker öppning och vi stod redo att öppna Liseberg med anpassningar till den rådande situationen, men fick inget gehör från myndighetshåll.” Säger Andreas Andersen, VD på Liseberg.
Åtgärderna har inte varit tillräckligt
Under året har Liseberg tvingats vidta drastiska åtgärder för att hantera pandemins konsekvenser. Flera omfattande sparpaket har rullats ut över organisationen och ca 120 av parkens fasta personalstyrka har varslats om uppsägning. Men även om åtgärderna till viss del lindrat fallet så har det inte varit tillräckligt.
“Det är inte möjligt att parera en omsättningsförlust på närmare 97 procent.” Fortsätter Andreas.
Den ekonomiska kompensation som nöjesparkerna erbjudits i form av stödpaket från regeringen har heller inte förslagit. Bolaget har fått 17 mkr i omställningsstöd samt 29 mkr i permitteringsstöd, vilket utgör 8 procent av förlusten. Istället är det nu bolagets egna finanser som får parera rekordförlusten.
“Liseberg kommer ta sig genom krisen. Bolaget har en i grunden stark finansiell ställning, men det är olyckligt att en trubbig lagstiftning och icke-fungerande stödåtgärder får så stora konsekvenser, inte bara för Liseberg, utan för en hel bransch.” Säger Christer Holmgren, ordförande i Lisebergs styrelse.
Osäker situation för nöjesparkerna
Inför 2021 är situationen ännu osäker för nöjesparkerna. Men en ny pandemilagstiftning och nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten har tänt hoppet om en öppning.
“De nya regleringarna kommer sannolikt att möjliggöra en ansvarsfull öppning av Liseberg senare i år. Men när det gäller 2020 är det ”too-little-too-late”.” Avslutar Andreas Andersen.
- Text: Liseberg AB
- Foto: Liseberg AB
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-