-
Här är Sveriges gaseller inom besöksnäringen
Tidningen Dagens Industri utser varje år Sveriges bästa gasell.
I år finns det flera företag som är verksamma inom besöksnäringen.
Aktivitetsbolag
- Orresta golf, Västerås
Antal anställda: 11 personer
Omsättning 2014: 10,7 mkr
Tillväx 2011-2014: 123%
Handel
- Greatdays
Greatdays bildades 2008 och är en leverantör av upplevelsepresenter i Sverige.
10 anställda
Omsättning 2014: 28,3 mkr
Tillväxt i %: 273
Hotell
- Brommavik hotel, Bromma
Ett fyrstjärnigt affärshotell.
Antal anställda 2014: 14 personer
Omsättnings 2014: 18,6 mkr
Tillväxt i % 2011-2014: 193
Resebyrå
- Rolfs Buss
Rolfs Flyg & Buss är uttagen till tävlingen för andra året i rad.Rolfs Flyg & Buss är en av Sveriges största gruppresearrangörer med resor såväl inom Europa som långväga resmål som Amerika och Asien. På några få år har företaget ökat från en årlig omsättning på runt 40 MSEK till närmare 250 MSEK 2015.
”- Vi har haft en fantastisk utveckling de senaste åren. På några få år har vi gått från att vara en lokal bussresearrangör till att bli en av Sveriges tio största researrangörer. Det är naturligtvis jätteroligt att få den här utmärkelsen andra året i rad och vi ser ljust på framtiden. 2015 reste strax över 50 000 resenärer med oss och vi satsar på fortsatt tillväxt under 2016”, säger Emanuel Karlsson, VD Rolfs Flyg & Buss
Turkietresor i Sverige, Stockholm
- Antal anställda: 11 personer
- Omsättning 2014: 201,5 mkr
- Tillväxt i % 2011-2014: 181
Restauranger
- Restaurang Hatu, Hisings Backa
Restaurangen har 30 anställda, en omsättning på 24,8 miljoner kronor 2014 och har haft en tillväxt på 153% under åren 2011-2014. - Skärgårdskrogen i Fiskebäckskil
Krogen har 32 anställda, omsättning 27,6 mkr, 126% tillväxt under åren 2011-2014. - Restaurangbiografen Park, Strömstad
Restaurang som inriktar sig på kötträtter.
Omsättningen 2014: 24,3 mkr,22 anställda, 115% tillväxt under åren 2011-2014 - Mattias Catering & Golfrestaurang, Skövde
Restaurangens omsättning 2014 var 12,1 miljoner kronor, 13 anställda och 105% i tillväxt under åren 2011-2014. - Bockholmen Gruppen, Stockholm
Antal anställda: 105 personer
Omsättning 2014: 123,5 mkr
Tillväxt i % 2011-2014: 211
Eventbyrå
- Xtended Event, Göteborg
Eventbyrån hade en omsättning 2014 på 44,3 mkr, 25 anställda och en tillväxt på 101% under åren 2011-2014
Årets Gasellkriterier är sju
För att kvalificera sig till gasell så måste verksamheten uppnå:
- Omsättning på mer än 10 Mkr
- Minst 10 anställda
- Minst fördubblat sin omsättning sedan 2011
- Tillväxt varje år
- Ett positivt samlat rörelseresultat
- Vuxit organiskt
- Ha sunda finanser
Källa: Dagens Industri
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dagens Industri
- Orresta golf, Västerås
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-