-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präglats av stora problem. Bristande dialog med näringslivet, dålig politisk förankring och en undermålig utredning. Detta ledde till att stadens beslut hamnade i två olika rättsprocesser. Sveriges Bussföretag har varit en aktiv part i frågan, och framförallt lyft problemen för våra medlemmar som kör turist- och beställningstrafik där fordon som uppfyller zonens krav i princip saknas.
Utredningen är klar – utan kontakt med företagen
För närvarande är stadens beslut om att införa en miljözon inhiberat, det vill säga pausat, av Länsstyrelsen i avvaktan på att sakfrågan avgörs. Samtidigt som den första planerade zonen fastnat i rätten, har Trafikkontoret på politikernas uppdrag arbetat vidare med en utvidgning av den första miljözonen som alltså ännu inte trätt ikraft.
Med tanke på problemen med införandet av den första zonen, skulle man kunna tänka sig att politikerna i Stadshuset lärt sig en läxa. Att de har tydligt instruerat Trafikkontoret om att en utredning om en utvidgning ska ske i tät dialog med näringslivet. Det skulle i varje fall kunnat leda till att man undviker fler rättsprocesser.
Med detta som bakgrund är det därför förvånande när vi nu har fått besked om att utredningen om utvidgningen om miljözon klass 3 i Stockholm är slutförd. Detta utan att vi, eller flera andra branschorganisationer, haft en enda kontakt med Trafikkontoret.
Trafikkontoret har tydligen ingen information att ge
Det har skett samtidigt som staden har anställt en intressentkoordinator. Som enligt staden själv ska ta hand om möten och löpande dialog med berörda inom miljözon klass 3 i City respektive stadsmiljözonen i Gamla stan. Vad denna intressentkoordinator egentligen har ägnat sig åt är oklart, då vi i varje fall inte har blivit kontaktade.
Vi har inte fått veta något om var zonen planeras att utvidgas. Inte heller vilken tidpunkten är för dess ikraftträdande eller när ett beslut kan tänkas fattas. I verksamhetsberättelsen för Trafikkontoret för 2024 anges att beslut ska tas under första halvåret 2025. Nu har snart första kvartalet passerat, och inget information har presenterats. När man kontaktar Trafikkontoret för att få ut information får man veta att ”det pågår en intern diskussion i frågan”. Samt att det inte finns några allmänna handlingar att lämna ut.
Det är extremt tondövt att inte söka dialog i frågan
Det är anmärkningsvärt att politikerna i Stockholms Stad hanterar denna fråga på detta nonchalanta sätt gentemot stadens företagare. Med den tidigare processen som bakgrund är det extremt tondövt att inte söka dialog i frågan.
Sveriges Bussföretag kommer fortsätta att aktivt bevaka våra medlemmars intressen i denna process. Oavsett när och var stadens planer blir offentliggjorda.
Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.
- Text: Anna Grönlund, Branschchef och vVD Sveriges Bussföretag.
- Foto: Transportföretagen
-
SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.
-
Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.
-
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.
-
Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.
-
En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året
Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.
-
Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026
Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...
-
-
Gästbloggare
-