lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Le Mat - hotell i Jonsered
    2019-05-17 12:22

    Vi fick ett mail – som blev en härlig artikel om social hållbarhet. Läs den!

    Vi fick ett mail till redaktionen. Ett spontant mail från Lisa som läser utbildningen Affärsutvecklare inom besöksnäring på Yrkesakademin. Det var så välskrivet och engagerande att vi bad henne skriva en artikel om sin praktikplats, hotellet Le Mat utanför Göteborg. Ni kan läsa Lisas mail efter artikeln.

    Le Mat – Hotellet som jobbar med social hållbarhet

    Hållbarhet. Det de flesta tänker på när de hör ordet är klimat och miljö. Hållbarhet ur miljöperspektiv är en viktig aspekt att ha i åtanke för den som jobbar med affärsutveckling och utveckling överlag.

    Men hållbarhet handlar även om ekonomi och socialt arbete. Att ekonomin måste fungera är en självklarhet för många, men den sociala biten, är den lika självklar? Och hur långt är det möjligt att utveckla arbetet med social hållbarhet?

    Hotell Le Mat i Jonsereds fabriker är ett litet frukosthotell, ett stenkast från Jonsereds trädgårdar och badplatsen Humlebadet i Partille kommun. Med 2 minuter till pendelstationen och 12 minuter med pendeln från Göteborg Central, är läget perfekt.

    Le Mat är mer än ett hotell. Det är ett socialt företag som gör enorm skillnad i människors liv. En stor del av personalen på hotellet är människor som av olika anledningar hamnat långt utanför arbetsmarknaden. På hotell Le Mat får de arbetsträning för att öka chanserna till anställning, men även ett socialt sammanhang som ger deras liv ett nytt ljus, och för somliga kan detta bokstavligen vara en livlina. Le Mat är en franchisekedja för socialt företagande. Det första hotellet startade i Italien 1985. Idag finns franchisetagare till Le Mat i form av hotell, hostel och B&B i flera länder i Europa. Le Mat i Jonsereds fabriker är Sveriges enda Le Mat hotell och det enda hotellet i Partille kommun. I Sverige finns även två Le Mat bed and breakfast, ett i Stockholm, och ett i Göteborg.

    Samarbete med kommunen

    Hotellet i Jonsered har ett IOP-samarbete (Idéburet offentligt partnerskap) med Partille kommun, och där bland annat med Arbetsmarknadsenheten (AME)/Socialförvaltningen. Det finns även ett samarbete med Försäkringskassan och privata HVB-hem med flera.

    I nuläget har Le Mat Jonsereds Fabriker åtta personer som via AME går på arbetsträning. Alla har olika bakgrund och arbetstränar av olika anledningar. Orsakerna kan till exempel vara att lära sig svenska eller att få vänja sig vid sociala situationer.

    Arbetsträning, hjälp på vägen till ett nytt liv

    En av dem som arbetstränar och har fått hjälp på vägen till ett nytt liv är Stina.

    Stina var 18 år när hon började missbruka tunga droger och blev hemlös. I 14 år var livet fyllt av “missbruk och misär” som hon själv uttrycker det, och det var svårt för henne att få den hjälp hon behövde för att komma på fötter. Hon vill dock poängtera att hon inte “hamnade i fel sällskap” som vissa brukar uttrycka det, utan det kriminella sällskapet hon hade, var de människorna som faktiskt hjälpte henne att ibland få ett tak över huvudet. I korta perioder bodde Stina i Jonsered. Hon, som katolik, gick ibland på midnattsmässa och kom på så sätt i kontakt med Franciskanermunkarna på Franciskusgården. De lät henne flytta in på klostret och få bo där gratis. Vid den tiden var Stina undernärd och mådde väldigt dåligt. Ett halvår spenderade hon med att städa klostret och plocka svamp i skogen, som en form av egenterapi, innan hon till slut ansökte om socialbidrag. Hon fick kontakt med AME, Partille kommun, som placerade henne på arbetsträning på hotell Le Mat. Detta var februari 2018. Nu, den 15maj, börjar Stina en OSA-anställning (skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare), vilket är hennes första anställning på 10 år. Det största steget till ett drogfritt liv tog Stina på egen hand, men AME och Le Mat som arbetsplats har varit, och är, ett fantastiskt stöd på den krokiga vägen, och idag mår Stina bra.

    Vi fick ett mail - som blev en härlig artikel om social hållbarhet. Läs den!

    Medlemmar i STF

    Socialt arbete behöver dock inte utesluta de andra hållbarhetsaspekterna, ekonomi och miljö. Miljötänk har alltid varit en del av Le Mats grundkoncept. I slutet av 2018 blev Le Mat franchisetagare till STF, Svenska Turistföreningen. I och med detta fick hotellet avlägga ett hållbarhetslöfte som till stor del handlar om miljö. Två personer ur personalen var ansvariga för detta och det var en stolt dag för alla inblandade den dagen då hållbarhetslöftet godkändes av STF.

    Nu jobbar hotellet vidare med att sprida STFs värdegrund och budskap för att öka beläggningen och på så sätt kunna hjälpa fler att komma ut i arbetslivet.

    Svaret på frågan om hur långt det är möjligt att utveckla arbetet med social hållbarhet är – LÅNGT. Så långt att det kan innebära ett nytt liv för dem som behöver det mest. Så nästa gång du besöker Göteborg, sov med gott samvete på Hotell Le Mat i Jonsered.

    *Stina heter egentligen något annat och hon har godkänt att artikeln publiceras

    Här kan ni läsa mer om Le Mat

    Lisas mail till redaktionen

    Hej!
    Lisa Rydenlund heter jag och jag läser utbildningen Affärsutvecklare inom besöksnäring på Yrkesakademins Yrkeshögskola. En jättespännande utbildning som jag snart är halvvägs igenom. Människor och turism fascinerar mig, både eget resande men även andras och jag tycker om att träffa människor från olika platser och med olika bakgrund. Just nu gör jag min LiA-praktik och jag praktiserar på ett litet hotell i samhället Jonsered som tillhör Partille kommun och ligger 12 minuter med pendeln från Göteborg Central. Hotell Le Mat gick nyligen med i STF och min uppgift än så länge har varit att implementera STF i verksamheten. Hållbarhet och CSR är stora intressen för mig och Le Mat är mycket mer än bara ett hotell. Det är ett socialt företag som gör enorm skillnad i människors liv. Detta är varför jag valde att göra min praktik just här. Personalen på hotellet består nämligen till stor del av människor som av olika anledningar hamnat långt från arbetsmarknaden. På hotell Le Mat får de arbetsträning och får även bli en del av ett sammanhang som ger deras liv ett nytt ljus. Att man kan kombinera en hotellverksamhet på detta sätt -och få det att funka- är en bedrift. Men det funkar. Och det är så häftigt.
    Jag undrar nu om ni skulle vara intresserade av att skriva något om denna plats som under 10 veckor är min arbetsplats? Kanske fler skulle vilja haka på den sociala hållbarhetsbiten, inte ”bara” hållbarhet ur miljöperspektiv som ju också är väldigt viktigt.
    Jag ser fram emot att höra av er framöver.
    Med vänliga hälsningar
    Lisa Rydenlund

    • Text: Lisa Rydenlund
    • Foto: Le Mat
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet