-
Heja Lund! – nybildad kraftsamling för att lyfta staden
I nystartade nätverket Heja Lund! samverkar näringsliv, universitet och kommun för att på olika sätt lyfta Lund. Målet är ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
”Att det händer saker i kommunen är en angelägenhet för så många fler än oss som verkar i den kommunala organisationen. Med Heja Lund! har vi startat ett nätverk där vi i samspel mellan olika aktörer ser till att göra Lunds kommun ännu roligare och mer attraktivt för de som bor, arbetar och av andra anledningar söker sig till Lunds kommun.” Säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande och tillika ordförande i Heja Lund!
Ska fungera som en katalysator för att lyfta staden
Nätverket Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne och Wihlborgs. Nätverkets hospitality partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun med kommundirektör Christoffer Nilsson i spetsen. Totalt siktar nätverket på att ta in max tjugo medlemmar.
”Wihlborgs har ett långvarigt engagemang i Lund och kommer så att ha även framgent. Ett aktivt stadsliv med evenemang och upplevelser i olika former är viktigt för stadens dragningskraft och för att företag ska vilja etablera sig och växa här. Vi ser fram emot att vara med och bidra till ett ännu mer blomstrande Lund.” Säger Maria Ivarsson, regionchef, Wihlborgs.
Genom ett nära samarbete mellan kommun, universitet och näringsliv kommer Heja Lund! att kunna fungera som en katalysator för att på olika sätt lyfta staden.
Nätverket är ett mycket spännande initiativ
Nätverket kommer att ge ekonomiskt stöd till arrangemang som på olika sätt bidrar till att göra Lund attraktivt. De styr själv tilldelning av medel till sökande och kommer att ses fyra gånger om året för detta ändamål. Inom kort väntas en första utlysning som administreras av Visit Lund.
”Axis grundades i Lund för snart 40 år sedan och idag har vi fler än 2500 medarbetare här på vårt huvudkontor. Vi vill gärna vara med och bidra ännu mer till Lunds fortsatta utveckling, och Heja Lund! är ett mycket spännande initiativ som vi ser fram emot att vara en aktiv del i.” Säger Björn Hallerborn, kommunikationsansvarig, Axis Communications.
- Text: Visit Lund
- Foto: Visit Lund
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-