-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland. Uppdraget omfattar produktion och spridning av innehåll, samarbete med kommuner och näringsliv samt strategisk utveckling av varumärket.
Få regioner har en så rik tillgång på platser
Syftet är att få fler personer att upptäcka och besöka regionen. Arbetet kommer främst ske genom kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler men innefattar även pressresor och kampanjer. Huvudsakligen kommer platser besöksmål och upplevelser inom natur, kultur, mat och smak att lyftas. Dessa är utpekade områden med stor attraktionskraft i det regionala besöksprogrammet. Som exempel lyfts gårdsbutiker, slott och Sörmlandsleden.
”Vi ser fram emot att ta kraftfulla kliv med Visit Sörmland både avseende varumärket och genomslagskraften. Få regioner har en så rik tillgång på platser och upplevelser – från spetsiga kulturinslag som Gnesta Art Lab, ekoparadis som Ändebols Gård och Lindeborgs Eco Retreat till brett populära och tillgängliga Sörmlandsleden.” Säger Jakob Jansson VD för näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm.
Arbetet påbörjas efter årskiftet
Uppdraget motsvarar en halvtidstjänst och sker på uppdrag av Region Sörmland. Arbetet påbörjas efter årskiftet och löper under nästkommande år. Detta ersätter även delar av uppdraget som tidigare innehafts av Stua i samband med deras avveckling.
Kommuner, näringsliv och andra viktiga intressenter kommer bjudas in till att forma och bidra i arbetet.
”Uppdraget är ett sätt för oss att fortsätta stötta besöksnäringen – en regionalt viktig sektor där många får sin första anställning. Fler besökare, gästnätter och bokade upplevelser bidrar till både fler arbetstillfällen, ökad attraktionskraft för Sörmland såväl som den lokala och regionala ekonomin.” Säger Marcus Forss Strateg på Region Sörmland.
Här kan ni läsa mer om Katrineholm på Turismnytt.
- Text: +Katrineholm
- Foto: +Katrineholm
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-