-
Helsingborg bjuder på en hyllning till kökskonst och dryckesglädje
I en gemensam satsning som fått namnet “Kryddad september” bjuder besöksnäringen i Helsingborg med omnejd in besökare till ett program med allt från vinprovningar till cykelrundor med olika provsmakningar samt skördefesten Mikaeli marknad. Aktiviteterna pågår mellan 14 september och 1 oktober.
En aktivitet som sticker ut lite extra är “Winemakers Dinner med klassisk konsert”. Det är ett unikt samarbete mellan Helsingborgs Konserthus, vingården Lottenlund Estate och restaurangen K-Gränd. Kvällen inleds med en välkomstdrink tillsammans med Tina Berthelsen som driver Lottenlund Estate.
”Under vår winemakers dinner erbjuds en gastronomisk upplevelse med våra viner i kombination med K-Gränds utsökta mat. Kvällen är ett samarbete där alla tre aktörerna har ett gemensamt fokus: att överträffa gästens förväntningar. Ett unikt samarbete med upplevelsen i fokus”. Säger Tina Berthelsen.
Klassisk konsert av Helsingborgs Symfoniorkester
Välkomstdrinken följs av en klassisk konsert av Helsingborgs Symfoniorkester för att sedan avslutas med en specialkomponerad middag på K-Gränd, som passar till Lottenlunds viner. Kvällen har döpts till “Sinnenas afton”.
”Vi har höga förväntningar på denna kväll där vi vill erbjuda en säsongsbetonad meny med härlig hemma-hos-känsla. Vi ser fram emot att vara en del av ett event där våra gäster får uppleva både kultur och gastronomi av högsta klass. Förhoppningsvis får vi även visa upp oss för en ny publik”. Säger Victor Magnusson som äger K-Gränd.
Smak av Lakrits återkommer
En annan större aktivitet i september är arrangemanget “Smak av Lakrits” som går av stapeln för fjärde året i rad. Bland annat anordnas en smakrunda, tillsammans med sju restauranger, där mat och lakrits bjuder på oväntade smaker. Besökare kan även starta kallbadssäsongen med bastuchill med lakritsskrubb.
Besöksnäringen i Helsingborgsområdet kraftsamlar
Besöksnäringen samarbetar mer än någonsin och satsar stort för att visa invånare och besökare vilket brett utbud som finns i Helsingborg med omnejd. Kryddad september bygger på den gemensamma bokningsplattformen GoToHUB som lanserades i våras. Där kan man enkelt boka olika boenden och aktiviteter, i nordvästra Skåne, på ett och samma ställe.
”Det är fantastiskt att se hur många aktörer som valt att gå med i plattformen. I och med det, får verksamheterna en helt annan synlighet för sina erbjudanden. Destinationen som helhet vinner på att visa ett brett utbud. Vad som gläder oss mest är att se hur olika aktörer går samman och skapar nya produkter tillsammans”. Berättar Evelina Johnsson som arbetar med marknadsföring och destinationsutveckling på Helsingborgs Stad.
Det finns flera aktiviteter som går att boka
På programmet står bland annat skördefesten Mikaeli Marknad på Fredriksdal Museer och Trädgårdar, cykelrundor med smakstopp med Travelshop, premium gin och lakritsprovning med trerätters middag på Brasseriet med Helsing Destillery och Lakritsfabriken, vinprovningar på Lottenlund Estate, Quiz, Krig och Kafferep på Dunkers Kulturhus samt lyxig lakrits och champagneprovning med Lakritsfabriken på Clarion hotel Sea U.
För mer information besök Visit Helsingborg
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här
- Text: Visit Helsingborg
- Foto: Anna Bank
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
-
Gästbloggare
-