-
Helsingborgs stad i final till European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborgs stad är en av sex städer som är i final till utmärkelsen European Capital of Smart Tourism. Priset ges till den stad som visar på ett djupt engagemang för att forma framtiden för hållbar och innovativ turism.
Sätter Helsingborg i ett europeiskt och globalt sammanhang
EU-initiativet belönar städer för deras innovativa tillvägagångssätt inom områden som tillgänglighet, digitalisering, hållbarhet, kulturarv och kreativitet.
Helsingborg gick vidare från en grupp med 30 kandidatstäder från olika 17 länder. Övriga nominerade städer är Bremerhaven (Tyskland), Cork (Irland), Dublin (Irland), Genua (Italien) och San Sebastián (Spanien).
”Finalplatsen är ett tydligt kvitto på att Helsingborgs innovationsarbete mot en hållbar destination är på rätt väg framåt. Det sätter oss också i ett europeiskt och globalt sammanhang som är bra för staden och för hela näringslivet.” Säger Carina Leffler, stadsdirektör i Helsingborgs stad.
Finalisterna bjuds in till Bryssel för att presentera sina förslag
Tävlingen välkomnar deltagare från städer inom Europeiska unionen och länder utanför EU som är berättigade till programmet för den inre marknaden. En opartisk panel av experter gör en grundlig utvärdering av ansökningarna och de sökande som uppnådde det högsta betyget i alla kategorier går vidare till final.
I nästa steg kommer finalisterna att bjudas in till Bryssel för att presentera sina förslag för en europeisk jury. Resultatet blir offentligt senast den 28:e november 2023.
”Nomineringen visar att vårt långsiktiga samarbete med näringslivet för att skapa en hållbar destination ger resultat. Vi är resultatinriktade och fokuserade, vilket lett till att vi ser ett stadigt ökat antal besökare till staden.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör.
Vinnande städer ges en plattform att visa upp sina metoder
Sedan 2018 har European Capital of Smart Tourism tillhandahållit en plattform för att lyfta fram exceptionella metoder och prestationer. Vinnande städer ges en plattform för att visa upp sina metoder för övriga världen och för att kunna dela framgångsrika exempel inom området. Det sker bland annat genom en rapport för smart turism som genomförs av städerna som tävlar.
Vinnarna från tidigare år är bland andra Sevilla och Pafos (2023), Valencia och Bordeaux (2022), Málaga och Göteborg (2020) samt Helsingfors och Lyon (2019).
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Helsingborg kommun
- Foto: Dennis Camitz
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-