-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige är stolta att meddela att de som första biluthyrningsföretag i Sverige har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning. Det är en ökning från tidigare rekordåret med 4,5 % (2023).
“Det här är en fantastisk prestation som visar på styrkan i vår verksamhet och vårt team. De senaste åren har varit utmanande, men vår förmåga att anpassa oss, förstå våra kunders behov och erbjuda flexibla lösningar har varit avgörande för vår framgång. Att nå 1,5 miljarder i omsättning är ett bevis på att vi har hittat rätt väg framåt, även i en osäker ekonomisk miljö.” Säger Mattias Wäne, VD för Hertz Sverige.
Har lyckats navigera marknaden med framgång och innovation
Detta markerar en viktig milstolpe i bolagets resa mot att stärka sin position som marknadsledare inom biluthyrning och mobilitetstjänster.
Trots flera utmanande år präglade av post-pandemiska effekter, minskat inrikesflyg, stigande inflation, högre räntor, slopandet av bonus malus och en allmän sämre köpkraft bland svenska hushåll, har Hertz Sverige lyckats navigera marknaden med framgång och innovation.
Hertz Sverige har under det senaste året fortsatt att utveckla sitt utbud av hållbara och flexibla mobilitetstjänster. Vilket har bidragit till att locka både företagskunder och privatpersoner. Med innovativa lösningar som långtidshyra och satsningar på el- och hybridbilar har bolaget mött förändrade konsumentbeteenden och förstärkt sin marknadsposition.
En påminnelse om den avgörande roll mobilitet spelar i samhället
Denna milstolpe är inte bara en framgång för Hertz Sverige. Utan även en påminnelse om den avgörande roll mobilitet spelar i samhället. Särskilt i tider av ekonomiska förändringar.“Vi är försiktigt positiva till framtiden även om förbättringarna sker i en långsam takt. Vi hoppas att 2025 blir en vändpunkt och marknaden och efterfrågan stabiliseras nu. Jag vill samtidigt passa på att tacka alla kunder, samarbetspartners och medarbetare för deras bidrag till denna historiska framgång.” Avslutar Mattias Wäne.
Den finansiella redovisningen väntas bli klar och godkänd under senvår/sommar.
Läs mer om Hertz på Turismnytt här.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-