-
Höga Kusten – Världsarvsbussen till Skulebergets nationalpark
Pandemins påverkan på besöksnäringen har under våren inneburit bråda förberedelser för många aktörer. Det offentliga har tillsammans med näringen förberett destinationens besöksmål inför att kunna ta emot besökare på ett säkert sätt. Världsarvsbussen är ett hållbart alternativ att ta sig till Höga Kustens nationalpark.
I och med att reserestriktionerna förändrades den 13 juni slog Höga Kusten upp dörrarna för besökare från hela Sverige. Turismnytt skrev tidigare i juni om Världsarvsbussen, det kan ni läsa om här.
”Mest troligt har vi aldrig haft fler besökare i Höga Kusten.” Berättar Per Nylén, ordförande för Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Sommarens siffror kommer fram på höstkanten, men turistservice och entreprenörerna i destinationen vittnar om samma sak. Rekordmånga besökare, ökad omsättning jämfört med vårens akuta läge och därtill många förstagångsbesökare. För att under rådande omständigheter möta denna stora efterfrågan har vi beslutat att skjuta till extra resurser till förbättrad infrastruktur kring nationalparken i form av Världsarvsbussen.”
Ett unikt samarbete
Det intensiva arbetet under våren och försommaren har resulterat i rekordmånga besökare, och därmed har det på vissa platser uppkommit utmaningar för både besökare och boende när det kommer till trafik.
Nu erbjuder Höga Kusten Destinationsutveckling och Höga Kusten Turism tillsammans med Länsstyrelsen Västernorrland ett hållbart alternativ för att ge besökare en chans att uppleva världsarvet. Dessutom hjälper det att avlasta situationen.
”Så klart vill vi ge våra besökare chansen att uppleva de unika naturvärden som Nationalparken erbjuder och i och med denna gemensamma satsning möter vi nu den uppkomna situationen.” Berättar Torbjörn Engberg, chef för enheten för skyddad natur på Länsstyrelsen Västernorrland.
Vandra från entré till entré
Från och med tisdagen den 21 juli kommer Världsarvsbussen att åka från Naturum vid Skulebergets fot, mot både entré väst och syd. Extra parkering samt personal finns på plats för att hänvisa besökare till bussen.
Även om bussen kommer vara kostnadsfri uppskattas ett frivilligt bidrag som går till den lokala föreningen som bemannar parkeringen. Samtidigt förstärks kommunikationen kring att lyfta fram upplevelser som destinationen har att erbjuda.
”När vi inom Höga Kusten Turism pratar med våra medlemmar, vittnar alla om otroligt många besökare.” Säger ordförande Torbjörn Ullsten. ”Mitt företag har exempelvis i år öppnat en delikatessbutik på Mjälloms Tunnbröd, och det varit dubbelt så hög omsättning som vi ens vågade drömma om. Vi är enormt glada för det positiva gensvaret från både besökare och lokalbefolkning efter vårens tuffa utmaning.”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Lola Akinmade Akerstrom
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning de kommande åren enligt en rapport från UHC.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – prisvärd skidåkning och investeringar
SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser och inleder vintersäsongen med infrastruktursatsningar och nya resmålspass.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det världspremiär för stjärnkoreografen Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together, baserad på ...
-
Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats med över 300 000 besök årligen och värd för runt 12...
-
-
Gästbloggare
-