-
Höga Kusten vinner första pris för den Personliga Semesterplaneraren
Visita och Rådet för besöksservice uppmanade under sommaren besökare att nominera den Turistinformation eller InfoPoint som gör de där lilla extra för sina besökare. Syftet var att uppmärksamma auktoriserade Turistinformationer och InfoPoints som visar stolthet över sin destination och ligger i framkant vad gäller innovation.
Under Visitas digitala konferens Besöksservice – nu och i framtiden stod det klart att Höga Kusten Turistservice vinner priset för Bästa värdskap inom Besöksservice 2020.
”Otroligt roligt och ärofyllt att Höga Kusten Turistservice med den Personliga Semesterplaneraren vinner första pris. Vi var nominerade bland många starka kandidater. Vetskapen att det är besökare som har röstat på oss, värmer lite extra.” Säger Maria Lundkvist, Verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
Personlig och skräddarsydd reseguide
Konceptet med den Personliga Semesterplaneraren lanserades förra året och är ett nytt koncept inom ramen för Höga Kusten Turistservice. Tanken är att underlätta för besökaren att planera sin semester och få ut så mycket som möjligt av sin vistelse i Höga Kusten.
”Besökaren fyller i ett digitalt formulär på hogakusten.com om vad de vill uppleva under sitt besök. Det finns flera följdfrågor så vi förstår deras drivkraft för att resa till oss. Sedan skickar vi tillbaka en personligt skräddarsydd digital reseguide till besökaren.” Berättar Maria.
Under rådande pandemi har många besökare efterfrågat digital besöksservice inför sin ”Svemester” eller ”Hemester”. För Höga Kusten Turistservice har det varit mycket framgångsrikt och uppskattat av besökarna att kunna erbjuda en digital reseguide.
”Vår målsättning är alltid att få digital information att kännas personlig och vi har fått mycket fin återkoppling från våra besökare. Alla vi som jobbar på Höga Kusten Turistservice brinner för ett gott värdskap och för den destinationen vi bor i. Jag tror att det märks i vårt möte med besökare, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte.” Avslutar Maria Lundkvist.
Vill lyfta värdskap och auktorisation
Från Rådet för besöksservice vill man med priset lyfta värdskap och vikten av att Turistinformationer och InfoPoints är auktoriserade.
”Vi hoppas att priset ska bidra till ett ökat nationellt engagemang för våra Turistinformationer och InfoPoints, uppmuntra till besök samt uppmärksamma vikten av ett gott värdskap.” Säger Anne Adsten, ordförande i Visitas Rådet för besöksservice.
Höga Kustens Personliga Semesterplanerare vinner med följande nominering:
De har lyckats kombinera det digitala med det personliga på ett smart och innovativt sätt. Som gäst får du ett snabbt ett personligt svar var du än befinner dig. Du får dessutom några extra tips som genomsyras av en stolthet för destinationen samt en omtanke om dig som besökare.
Det gör Höga Kusten Turistservice med sin Personliga Semesterplanerare till 2020 års vinnare av ”Visitas Bästa värdskap inom Besöksservice!”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten Turistservice
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik från Tillväxtverket/SCB visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan när det gälle...
-
-
Gästbloggare
-