-
Höga Kusten vinner första pris för den Personliga Semesterplaneraren
Visita och Rådet för besöksservice uppmanade under sommaren besökare att nominera den Turistinformation eller InfoPoint som gör de där lilla extra för sina besökare. Syftet var att uppmärksamma auktoriserade Turistinformationer och InfoPoints som visar stolthet över sin destination och ligger i framkant vad gäller innovation.
Under Visitas digitala konferens Besöksservice – nu och i framtiden stod det klart att Höga Kusten Turistservice vinner priset för Bästa värdskap inom Besöksservice 2020.
”Otroligt roligt och ärofyllt att Höga Kusten Turistservice med den Personliga Semesterplaneraren vinner första pris. Vi var nominerade bland många starka kandidater. Vetskapen att det är besökare som har röstat på oss, värmer lite extra.” Säger Maria Lundkvist, Verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice.
Personlig och skräddarsydd reseguide
Konceptet med den Personliga Semesterplaneraren lanserades förra året och är ett nytt koncept inom ramen för Höga Kusten Turistservice. Tanken är att underlätta för besökaren att planera sin semester och få ut så mycket som möjligt av sin vistelse i Höga Kusten.
”Besökaren fyller i ett digitalt formulär på hogakusten.com om vad de vill uppleva under sitt besök. Det finns flera följdfrågor så vi förstår deras drivkraft för att resa till oss. Sedan skickar vi tillbaka en personligt skräddarsydd digital reseguide till besökaren.” Berättar Maria.
Under rådande pandemi har många besökare efterfrågat digital besöksservice inför sin ”Svemester” eller ”Hemester”. För Höga Kusten Turistservice har det varit mycket framgångsrikt och uppskattat av besökarna att kunna erbjuda en digital reseguide.
”Vår målsättning är alltid att få digital information att kännas personlig och vi har fått mycket fin återkoppling från våra besökare. Alla vi som jobbar på Höga Kusten Turistservice brinner för ett gott värdskap och för den destinationen vi bor i. Jag tror att det märks i vårt möte med besökare, oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte.” Avslutar Maria Lundkvist.
Vill lyfta värdskap och auktorisation
Från Rådet för besöksservice vill man med priset lyfta värdskap och vikten av att Turistinformationer och InfoPoints är auktoriserade.
”Vi hoppas att priset ska bidra till ett ökat nationellt engagemang för våra Turistinformationer och InfoPoints, uppmuntra till besök samt uppmärksamma vikten av ett gott värdskap.” Säger Anne Adsten, ordförande i Visitas Rådet för besöksservice.
Höga Kustens Personliga Semesterplanerare vinner med följande nominering:
De har lyckats kombinera det digitala med det personliga på ett smart och innovativt sätt. Som gäst får du ett snabbt ett personligt svar var du än befinner dig. Du får dessutom några extra tips som genomsyras av en stolthet för destinationen samt en omtanke om dig som besökare.
Det gör Höga Kusten Turistservice med sin Personliga Semesterplanerare till 2020 års vinnare av ”Visitas Bästa värdskap inom Besöksservice!”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten Turistservice
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter
-
Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.
-
Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism
-
Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.
-
Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama
Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.
-
VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll
Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.
-
Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över
En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.
-
Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.
-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...
-
2020 var ett starkt år för Air Leap trots pandemin
Vi har precis lämnat år 2020 bakom oss, ett katastrofalt år för flygindustrin där resandet globalt minskat med me...
-
Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
Tillväxtverket har beviljat medel till projektet Framtidens evenemangsturism I slutet av januari inleds en ny sto...
-
-
Gästbloggare
-