lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Högbo Brukshotell, huvudbyggnaden i vinterskrud.
    2024-01-10 17:55

    Högbo Brukshotell – Del 1 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Läs del ett i serien ”Goda hållbara exempel” som fokuserar på att lyfta fram aktörer inom svensk besöksnäring, duktiga inom hållbarhetsområdet och viktiga förebilder med potential att inspirera andra till hållbar affärs- och produktutveckling. Ta del av olika verksamheters hållbarhetsresor, användbara ”learnings” och möt de fantastiska människorna bakom.

    Högbo Brukshotell stärker den hållbara upplevelsedestinationen

    På Högbo Brukshotell råder full aktivitet i början av 2024. Kombinationen av friluftsaktiviteter, kulturupplevelser, sköna hotellrum och lokal gourmetmat lockar uppenbarligen ”aktiva livsnjutare” från framförallt Sverige. I år kommer fortsatt mycket att hända. Ett spa, en ny restaurang och en bar med fokus på svenska produkter.

    Ny tagline ”Hållbart och underbart”

    I slutet av 2023 lämnades den äldre taglinen ”Den nya bruksmentaliteten” till förmån för den mer passande ”Hållbart och underbart”.

    Stefan Johansson, Hållbarhetsgeneral på Högbo Brukshotell, berättar vidare:

    ”Vi på Högbo Brukshotell erbjuder en hållbar och underbar destination genom att främja hållbar livsmedelsproduktion, cirkularitet och klimatsmart resande. Vår nya tagline ska stå för vårt löfte och våra samveten står för vår leverans. Med bland annat utmärkelser som Nordens mest hållbara hotellrestaurang av 360°EAT GUIDE och certifieringar via miljömärkningen Svanen har vi nu självförtroendet att gå ut med just ’Hållbart och underbart’. Det har varit en resa inom hållbarhetsområdet som startade 2010 med inköp av lokala lamm och som fortfarande pågår dagligen inom alla verksamhetens områden.”

    Högbo Brukshotell - Del 1 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Stefan Johansson, Hållbarhetsgeneral

    Lokala smakupplevelser och ett cirkulärt kretslopp

    En av de sista pusselbitarna som saknas för Stefan är den svenska drycken. Därför tycker han att det ska bli så kul att satsa på den nya baren och fokusera fullt ut på just svenskproducerad dryck.

    ”Jag tror på att när man sätter gränser för vad man får göra så ökar kreativiteten. Just nu försöker vi bara hitta rätt person som ska utveckla konceptet, en person som känner lust till just svensk lokalproducerad dryck och som inte bara stirrar sig blind på alkoholhaltiga drycker.” Fortsätter Stefan.

    Eget bryggeri och passionerade medarbetare

    En passionerad medarbetare i personalstyrkan som även kommer att fokusera på lokal dryck är Jonas Olovsson. Han får möjlighet att utveckla ett lokalt småskaligt bryggeri i källaren på Nya herrgården. Det är en uppmuntran som är typisk för mentaliteten på Högbo Brukshotell.

    ”Precis så har vi utvecklat mejeriet, charkuteriet och odlingarna i växthusen. Passionerade medarbetare som känner lust för olika områden uppmuntras och ges en chans. Många av våra medarbetare har jobbat hos oss länge eller varit borta några år för att sedan komma tillbaka, det ser vi som ett tecken på att vi gör något rätt.” Säger Stefan.

    Michael Westelius, köksmästare på Högbo Brukshotell, bekräftar att ”många duktiga kockar är just de som visar på passion och som gillar att prata mat, även på fritiden”.

    Högbo Brukshotell - Del 1 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Michael Westelius, köksmästare

    En resa i hållbarhetens tecken

    Både Stefan och Michael är stolta över resan som tagit maten på Högbo Brukshotell till den nivå den håller idag. Michael berättar att ”närproducerat för oss det är i princip 100 meter utanför dörren.”

    ”Satsningen på just lokala råvaror och produkter möjliggjordes tillsammans med Högbo Närproduktion. Restaurangen serverar idag Made in Högbo-märkta produkter så långt som det är möjligt och många produkter finns dessutom för försäljning i Gårdsbutiken.” Berättar Michael.

    Högbo Brukshotell - Del 1 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Made in Högbo

    Projektet Made in Högbo startade 2012 genom ett samarbete mellan Högbo Brukshotell och Högbo Bruk. Märkningen står för närproducerade kvalitetsprodukter med fokus på ekologiska och socialt ansvarsfulla val.

    Av allt som serveras i restaurangen är cirka 25% producerat på Högbo Bruk och ytterligare 10% från närområdet, ca 28% är ekologiskt. På plats finns tre växthus, ett friland, frigående grisar, lamm på sommarbete och ett vaktelhus för äggproduktion. Det finns även ett eget ysteri, två bagerier, en chokladverkstad (som erbjuder chokladkurser) och ett charkuteri med produktion av lufttorkade produkter. Ostarna görs på fjällkomjölk från en lokal ekobonde i Järbo.

    Många av produkterna har vunnit fina priser i Eldrimners mathantverkstävling Saerimner.

    2015 skapades det även ett bageri som först höll till i en gammal bagarstuga på andra sidan Högbovägen men som sedan fick nya lokaler i Gårdsbutiken som stod klar 2022 med platsbyggd vedugn och stekhällar för hårt och mjukt tunnbröd, båda bakade på kvarnmalet mjöl från lokala Teve Kvarn.

    Vågar pröva och ompröva idéer på gästerna

    Stefan berättar vidare om ”learnings” under åren:

    ”När det gäller mat har vi lärt oss att lokala smaker är det viktigaste. Känslan det ger oss att servera gästerna smaken av en plats, lokal mat och dryck, är oslagbar och den driver oss. Att kunna erbjuda lokala produkter på frukosten som eventuellt har högre råvarukostnad är helt klart värt det. ALLA gäster ser och äter frukosten och alla får en unik och minnesvärd upplevelse med sig hem. Och vi får dessutom mer att prata om i vår Storytelling.”

    ”Vi har lärt oss att våga pröva och ompröva våra idéer på gästerna. Vi vågar nu förändra mer än vad många tror att gästerna klarar av. Vår upplevelse är att gästerna uppskattar att vi gör medvetna val åt dem. En sådan sak är till exempel att vi tog bort julbuffén och dessertbordet. Och att hitta de passionerade medarbetarna, eldsjälarna, det är helt avgörande.”

    Samarbete en nyckel till framgång

    Anläggningen har växt organiskt sedan 2003. Stefan betonar att samarbete, har varit och är, verkligen A och O för att kunna skapa den helhetsupplevelse som gästerna får uppleva på Högbo Brukshotell idag.

    ”Till exempel har kommun, landsting och ägare varit aktiva och engagerade i att satsa på hållbarhet både ekologiskt och socialt. Och arbetsmarknads- och integrationsenheten har försett oss med väldigt duktiga människor från framförallt från Burma. Högbo Bruks fd VD Arne Anderstedt som egentligen skulle gå i pension är nu deltidsanställd på Högbo Närproduktion. Det säger en del om engagemang och entreprenörsanda.” Avslutar Stefan.

    Högbo Brukshotell - Del 1 i serien ”Goda hållbara exempel”

    Nyheter 2024 på Högbo Brukshotell

    Den 1 juni 2024 öppnar ännu en saknad pusselbit för helhetsupplevelsen samt efterfrågat av gästerna. 12 nya rum gör hotellet större Ett 1100 kvm spa med lounger, orangeri, öppen spis, utomhus och inomhus pooler, samt flera olika bastukoncept, monsundusch medmera. Det nya spaet kommer att ha solpaneler på taket och man har räknat på minimal värmeförbrukning.

    Här kommer även en ny bistrorestaurang samt den nya svenska baren att öppnas. Andra satsningar i pipen är lokal ölproduktion, svampodling (ostronskivling och igelkottssvamp) samt ett vilthägn.

    Här kan du läsa mer om Bianca och hennes tidigare inlägg

    • Text: Bianca Brandon-Cox
    • Foto: Bianca Brandon-Cox
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet