fredag 13 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
    • Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hotel Market Seminars 2019
    2019-01-13 13:56

    Hotel Market Seminars 2019 – Med gästen i fokus

    I veckan samlade årets upplaga av Hotel Market Seminars nästan 300 deltagare på Clarion Hotel Stockholm och temat var – Gästfokus.

    Hur man får gästen att älska ens anläggning

    Först ut bland talarna var den erfarna tidigare hotell- och resort-chefen från Nederländerna, Angelique Klar under rubriken ”Hur får man kunden att förälska sig i ens företag?”.

    Angelique listade ett antal viktiga punkter för att lyckas med detta.

    • Man måste överträffa förväntningarna tillsammans.
    • Man måste skapa innehåll, fortlöpande, regelbundet och gärna jobba med storytelling. Hon nämnde att företag som bloggar får fem gånger mer relevant trafik. Det gäller också att bygga upp en lojal skara kunder och följare. En fan-base. Dessa blir betydligt mindre benägna att jämföra din produkt med dina konkurrenter.
    • Fråga efter feedback och lyssna på synpunkterna gästerna kommer med. De är bra redskap för att förändra och förbättra verksamheten och produkten. Dessutom kan det vända dem till positiva ambassadörer när man tar deras feedback på allvar. Kom ihåg att kunden kommer ihåg servicen mycket längre än priset!
    • Underpromise – overdeliver! Överträffa förväntningarna
    • Var konsekvent – Bestäm vad som är viktigt och fokusera på det. Våga misslyckas.
    • Var tillgänglig. Idag måste man i princip vara tillgänglig 24/7, behandla gästen som sitt största fan, lösa problem snabbt och hålla gästen informerad om vad man gör för att lösa det. Annars är risken stor att man förlorar kunden. För alltid.
    • Belöna lojala gäster
    • Bry er om och ta hand om personalen.

    Den absolut största anledningen till att man förlorar en kund är att de inte känner att man bryr sig om dem.

    Paneldiskussion om nyttan med lojalitetsprogram

    I den paneldiskussion som var nästa punkt på programmet tog man upp lojalitetsprogram. Paneldeltagare var Marcus Östlundh från HKC Hotels, Patrik Tuomisto från Bank Hotel och Christian Riebne, Ericsson.
    Till att börja med konstaterade man att lojalitetsprogram inte är utdöende som en talare hade förutspått på Hotel Market Seminars förra året.

    Hotellrepresentanterna ville gärna lyfta fram fördelarna som att man får tillgång till kunderna för direktkommunikation och att man den vägen får affärer som man annars inte hade fått. Det ger också möjligheter att addera värden och få merförsäljning. Det kan också bli ett redskap för att gå förbi mellanhänder, bokningssajter och OTAer och istället få bokningarna direkt i sina egna system.

    För gästen är det viktigt för man blir uppmärksammad på ett annat sätt och får förmåner vilket betyder mycket för många gäster. Många yngre kunder (millennials) tycks dock värdesätta helt andra faktorer och ser snarare lojalitetsprogram som ett problem och en säkerhetsrisk mot bakgrund av de läckage av kontouppgifter med mera som förekommit på senare tid.

    Finns det betalningslösningar som tillfredsställer alla kunder?

    Den senare delen av förmiddagen fick deltagarna möjlighet att välja mellan ett tiotal workshops. Undertecknad valde att medverka på ett om betalningslösningar, lett av Camilla Sandström från Sweetpay. Där fick vi bland annat en inblick i hur stor spridningen kan vara mellan önskemålen om betalningslösningar hos olika kunder/gäster hos en boendeanläggning eller annat besöksnäringsföretag. Schweizare vill betala kontant, tyskar vill inte betala med kort och de yngsta betalar via Snapchat. För den senare gruppen (och även många andra) är det bara smartphone som gäller. Plånbok använder man över huvud taget inte längre.
    Man skall vara medveten om hur viktiga betalningslösningar är när det gäller kundomhändertagande och kundnöjdhet. Just tillgången på olika betalningsalternativ är mycket viktigt, liksom säkerheten.

    Hur ökar man lönsamheten och ger överlägsen service?

    Första talaren efter lunch var Heather Hart från IdeaS som fokuserade på MICE-segmentet. Hon ställde frågan – Hur ökar man lönsamheten och ger överlägsen service?
    Här handlar mycket om att balansera bokarens önskemål med deltagarens krav. Båda måste uppfyllas men kan se väldigt olika ut och ibland till och med vara oförenliga. För att få lönsamhet måste man dessutom matcha detta med förutsättningarna hos den egna anläggningen. I konkurrensen om att få bokningen måste man också veta vad man jämförs med i kundens pitch för att kunna ge rätt ”value for money”.
    En annan svår avvägning är hur länge man skall vänta på att ”rätt kund” skall komma och boka och hur många bokningar man kan ”hålla på halster” i väntan på det med risk att förlora ”det man har”.

    Innovativa hotellkoncept – Hur lyckas man?

    Eftermiddagens paneldiskussion handlade om hur innovativa hotellkoncept lyckas. I panelen den här gången såg vi Kai Philip Chang från ESS Hotels, Gül Heper från HiQ och Johan Öström från Nobis Hotels.

    Till att börja med konstaterade man att många nya hotellkoncept har startats av ”icke hotellfolk”, på gott och ont kan tyckas. Fördelen är att det kommer in nya idéer i branschen och också mycket mod. Många etablerade hotelierer tycker att det är för stor risk i att satsa på nya innovativa projekt.
    När det gäller tekniklösningar har hotellbranschen legat väldigt långt efter, i vissa avseenden 50 år efter! Nu kommer en ny generation gäster som ställer helt andra krav, inte minst när det gäller teknik. Därför kräver det stora ”infrastrukturella investeringar” på hotellen för att tillfredsställa dessa gäster som dessutom är väldigt ”illojala”.
    Panelen ställde också frågan ”Hur ofta tittar du på din anläggnings verksamhet ur ett gästperspektiv?”

    Hållbarhetsjämförelser och Factfulness avslutade dagen

    När det var dags för eftermiddagens ”crash courses” valde vi att ta del av Benchmarking Alliances presentation av sin hållbarhetsjämförelse som kan ge ett företag eller en destination en insikt i hur man ”håller” hållbarhetsmässigt (med fokus på miljö- och klimataspekter) jämfört med kollegorna. Man har också tagit fram metoder för att göra olika miljömärkningar mer jämförbara.

    Dagen avslutades med en lektion i factfulness i Hans Roslings anda av Fernanda Drummond från Gapminder som var mycket tankeväckande och gav många insikter om tillståndet i världen och att vi kanske i många avseenden är på väg åt rätt håll ändå.

    Under dagen fick man också lyssna till några av seminariets sponsorer samt möjlighet att träffa dem i pauserna.

     

    Under kvällens mingel delades också SSQ Awards ut. Mer om det i en separat artikel.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-05 18:21

      Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs

      Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet