-
Hotelldestinationen som bygger ut innan man öppnat – JIMMY’Z
Göteborgs nya city-destination med sin karakteristiska fasad och JIMMY’Z Hotel & Resort växer ur byggnaden redan innan öppning. Den unika byggnaden Kineum beskrivs redan idag som ett nytt landmärke för staden och är ett samarbete mellan NCC som byggherre, Platzer som fastighetsägare och ESS Group som hotelloperatör.
Nu startar de ett gemensamt projekt för att bygga ut destinationen – bygget av en meeting & event konsertsal på över 500m2. Pricken över i:et blir en takterrass och pool på taket av tillbyggnaden.
”Vi på ESS Group brinner för destinationsutveckling och vår målsättning är alltid att förbättra gästupplevelsen. Vi lägger mycket tid och kraft på att analysera den feedback vi får från våra gäster, den ligger till grund för hur vi väljer att utveckla alla våra destinationer. Genom åren har vi gjort otaliga renoveringar och tillbyggnader på våra befintliga destinationer. Med det sagt har vi aldrig tidigare börjat bygga ut en destination redan innan öppning… det är att ta det till en ny nivå även för oss. Och nya nivåer är vägen fram för JIMMY’Z.” Berättar Jonas Stenberg, VD ESS Group
Ett högt fokus på upplevelseutbudet i huset
JIMMY’Z Hotel & Resort skapas inte bara för hotellresenärer, utan blir också ett vardagsrum för alla de kontorshyresgäster som flyttar in i huset. Ett spännande möte där man hoppas på många synergier kring service och nätverkande.
JIMMY’Z bjuder på 233 rum fördelat på två hotellkoncept, en pool club på skrapans två översta våningar, en skybar och restaurang 100 m upp i luften, ytterligare två restaurangkoncept i lobbyplan och så en uppsjö av aktiviteter såsom biljardbord, pingpong och golfsimulatorer.
”Vi har redan från start haft en uttalad ambition om att skapa en destination där våra gäster kan stanna i 48H och lämna oss med samma känsla man kan få när man reser ifrån en storstad, att man inte hunnit se allt och måste tillbaka. Därför har vi hela tiden haft ett högt fokus på upplevelseutbudet i huset och med den stora meeting & eventsalen känns destinationen komplett. Nu kan vi även erbjuda en unik upplevelse även för stora mötesgrupper. På helgerna får vi en härlig musikteaterscen och möjligheten att göra vår variant på den ultimata bioupplevelsen. Dessutom ger vi våra gäster och alla göteborgare ytterligare en fantastisk takterrass mitt i stadskärnan.” Berättar Jimmy Olsson, VD för JIMMY’Z.
Utbyggnaden ger möjlighet att ta emot större grupper
Destinationen är redan sen tidigare utrustat med en stor mötesanläggning som sträcker sig över två våningsplan. Här finns flera mötes- och styrelserum som skall verka för att attrahera övernattande konferenser. Men också som en viktig del i utbudet för Platzers kontorsgäster som erbjuds mötesrum i samma hus.
Största salen i skrapan tar 160 personer. Men detta räcker inte när man nu börjar förstå intresset för den här nya destinationen. Den nya utbyggnaden skall komplettera utbudet. Samt ge destinationen möjlighet att ta emot större grupper.
”Ambitionen var initialt att bygga en flexibel multisal med kapacitet för över 500 personer, men formen på byggnaden gjorde att vi tidigt såg att lokalen inte skulle bli bäst i sin genre. Och ambitionen med JIMMY’Z är att vi vill förändra sättet att bygga hotelldestinationer och skapa upplevelser. Därför tog vi beslutet att göra något som blir unikt! Vi lägger fokus på att skapa regionens bästa sal för föreläsningar för 250p, vi terrasserar för att nå ultimata siktlinjer mot scen och lyfter in fåtöljer och fotpallar för maximal komfort. Salen skall även nyttjas som biosalong samt för konsert och showverksamhet.” Avslutar Jimmy Olsson.
JIMMY’Z Hotel & Resort har redan nu öppnat upp för mötes- och eventbokningar. I november 2022 välkomnar de sina första gäster.
- Text: ESS Group & Isa Mörk
- Foto: Markus Esselmark
-
Skeppet Vasa ska stöttas med svenskt stål från Alleima
Vasamuseet väljer stålföretaget Alleima som partner i projektet Stötta Vasa. De sponsrar museet med allt stål som behövs till skeppet.
-
Kommuner stärker Roslagens attraktionskraft med nytt varumärke
Genom en gemensam satsning vill kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker stärka Roslagens attraktionskraft.
-
Stockholm Arlanda Airport bäst på punktlighet i Europa
Stockholm Arlanda Airport har utsetts till Europas punktligaste flygplats av Eurocontrol. Swedavia är glada över utmärkelsen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
Mest under Museer/Utställningar och Utmärkelser, men även Destination och Boende
-
Göta kanal är utsedd till Europas bästa cykelled
Göta kanals cykelled har utsetts till Europas bästa cykelled vid Fiets en Wandelbeurs-mässan i Utrecht, Nederländerna.
-
”Vikings before vikings” ny utställning på Vrak – Museum of Wrecks
I april kommer utställningen av Saaremaa Museum i Estland att resa över Östersjön för att visas på Vrak – Museum of Wrecks i Stockholm.
-
Cabonline ingår partnerskap med Möten & Event 2025
Cabonline är stolta över att vara en del av branschmässan Möten & Event 2025 den 19–20 februari på Kistamässan i Stockholm.
-
Hernö Gin Hotell, Sveriges nya upplevelsehotell i Höga Kusten, har öppnat
Nu står prisbelönta Hernö Gins första egna hotell redo att välkomna gäster till en förstklassig upplevelse i magisk natur
-
Egyptiska mumier och evigt liv – Ny utställning på Kalmar Slott i vår
Internationell utställning öppnar på Kalmar Slott i vår med föremål från Florens arkeologiska museum
-
Naturens kraft blir temat för Sofieroåret 2025
Naturen i konsten - den konstiga naturen, det är temat för Sofieroåret 2025, både i utställningar och i parken
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Den 13 februari 2025 arrangerades Grand Travel Award för 33 gången. Här nedan listar vi vinnarna av dels Ekoturis...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Transport/Infrast...
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
Intäktsrekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 När bokslutet skrivs för 2024 kan Kulturhuset Stadsteatern blicka...
-
-
Gästbloggare
-