-
Hur gick det för svensk besöksnäring – Summering av turismåret 2017
På fredagen presenterade Tillväxtverket statistiken för turismåret 2017 på Gröna Lund i närvaro av näringsminister Mikael Damberg.
Damberg, som är mycket intresserad av, och engagerad i, branschens utveckling, var mycket nöjd över de fina siffrorna. Han framhävde att turismen är och har blivit en basnäring och en viktig del av svensk export, större än bil- och stålindustrin tillsammans. Inte minst viktig är branschen för sysselsättning och integration eftersom den erbjuder många jobb av den typ som ofta är inkörsporten till arbetsmarknaden. Här fick Magnus Widell, VD, och Kristofer Sandström, Operativ chef HR, från Gröna Lund tillfälle att berätta om hur de i flera år framgångsrikt rekryterat personal med funktionsvariationer och nyanlända. Detta kommer vi att återkomma till på Turismnytt.se framöver.
Starkt år för turismen i Sverige
Det är ingen tvekan om att turismåret 2017 blev ett starkt år i Sverige. Att turismutgifterna ökade med 7,4% talar sitt tydliga språk. Det är den kraftigaste ökningen sedan 2006. Mest ökade de utländska turisternas konsumtion (11%). I genomsnitt har turismkonsumtionen ökat med 4,5% per år sedan år 2000. Sett i relation till Sveriges BNP utgör turismens andel nästan 3% vilket är högre än i Danmark och Finland, men mindre än Norge och Island.
Det största utgiftsområdet är shopping och inköp av livsmedel som står för 30% av turismutgifterna och ökar också mest. Tvåa kommer resor och transporter och som nummer tre på listan boende. Intressant att notera är också att konsumtionen av kultur och övriga tjänster, som är den minsta sektorn, ökar med 7%. Detta är inte minst viktigt då kultur och natur i förädlad form bidrar till den attraktionskraft som lockar besökare till och inom Sverige.
Den inhemska turismen
Svenskarnas turismkonsumtion på hemmaplan steg med 4,6%, vilket är den största ökningen sedan 2012. Sedan 2000 har svenska fritidsresenärers konsumtion ökat med nästan 90% (i löpande priser), den ökar också snabbare än den totala konsumtionen. Tillväxtverket noterar också att den svenska befolkningens ökande resande utomlands sannolikt, åtminstone delvis, håller tillbaka turismresorna i Sverige. Här kan man tycka att det borde finnas stor potential att få svenskarna att styra om sin konsumtion. Frågan är om inte ganska små resurser satsade på detta skulle kunna få stora positiva effekter. Inte minst när det gäller att förlänga säsongen. Detta kommer vi på Turismnytt att titta vidare på framöver.
Turismens exportvärde ökar snabbare än Sveriges totala export
Den totala exporten av varor och tjänster har mellan 2000 och 2017 ökat med 98 procent i löpande priser. Under motsvarande period har turismens exportvärde ökat med totalt 229 procent! Andelen turism i procent av den totala exporten har ökat från 4,7% 2012 till 6,4% 2017. Det innebär att det är en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige.
Bakomliggande faktorer
Den internationella reseboomen är en viktig faktor som gynnar även Sverige. Det finns en global trend med ökat resande och de internationella flerdagsbesöken ökade med 4% under 2017 enligt UNWTO. I Europa är ökningen störst här i norr där Island är den stora vinnaren med 36 procent. Norge ligger tvåa med 12 procent följt av Sverige på åtta procent.
En viktig faktor är också den starka gränshandeln som bidrar med 15,5 MDR till den totala turismkonsumtionen.Hur påverkas sysselsättningen
Näringsministern nämnde särskilt besöksnäringens viktiga roll när det gäller sysselsättningen. Här växer sysselsättningen dubbelt så snabbt jämfört med den totala arbetsmarknaden. Den är också mycket viktig som integrationsmotor. En tredjedel av de anställda i branschen har utländsk bakgrund. Här finns många ”förstajobb” vilket innebär att den är en inkörsport för både nyanlända och ungdomar.
Totalt sysselsatte turismsektorn i Sverige 175 800 personer under 2017 vilket är en ökning med 6,4 procent. Det är en betydligt högre tillväxttakt än vad den totala sysselsättningen i Sverige uppvisar.Läs hela rapporten här
Läs mer om Tillväxtverkets verksamhet och rapporter här
- Text: Jakob Norrby
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
Ett svar till “Hur gick det för svensk besöksnäring – Summering av turismåret 2017”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-
Fantastiskt att det går så bra för svensk turism alla siffror pekar uppåt och de på så kallande ”betydelsefulla poster” slår sig för bröstet när sysselsättningen ökar och skattekronorna rullar in i statskassan men har de överhuvudtaget varit ute en sommardag i Stockholm där det ibland kan ligga inne sju kryssningsfartyg plus alla andra turister som redan befinner sig i staden.
Stockholms guider och busschaufförer har ett ständigt återkommande och växande problem som är väldigt enkelt stt åtgärda men som totalt ignoreras av Stockholms Stad … parkeringsplatser för bussarna och toaletter.
År efter år tas frågan upp men de styrande ignorerar problemet totalt och tycker bara att bussbranschen och guiderna är tjatiga och sura. Men har de själva gått runt en längre tid i en främmande stad utan att ha möjlighet att gå på toaletten och hur miljövänligt är det att låta bussarna desperat köra runt i staden i jakt på en plats att kunna stänga av motorn en timme eller två.
Så ingen kan vara gladare än jag åt stigande siffror i besöksnäringen men det är tråkigt att infrastrukturen för näringen inte håller jämna steg.