-
Hur Hotel At Six utnyttjade digital merförsäljning för att öka marginalintäkter och gästnöjdhet under pandemin
Hotel At Six i Stockholm är känt för sin förstklassiga service. När pandemin slog till stod hotellets team inför branschens universella utmaningar som att erbjuda en personlig upplevelse, driva marginalintäkter och behöva minska den fysiska kontakten med gästerna.
När teamet letade efter ett kreativt sätt att ta itu med dessa problem bestämde de sig för att implementera Oakys automatiserade merförsäljningsplattform som skapade möjligheter att ta itu med alla dessa tre områden. Så snart verktyget var live började teamet se fördelar.
Ökad effektivitet och räckvidd
Innan man började använda Oaky lyfte receptionsteamet på At Six fram sidotjänster eller erbjöd betalda uppgraderingar vid ankomsten. Eftersom det inte finns så mycket tid och möjlighet att marknadsföra tillägg under incheckningen blev resultaten begränsade.
Till det kom också utmaningen att ge rätt erbjudande till rätt gäst. Oaky tar nu itu med allt detta genom att automatisera meddelanden före ankomst, utöka räckvidden till att omfatta OTA-gäster och segmentera resenärer för att kunna skicka dem mer personliga utbudsval.
”Den största utmaningen vi hade innan Oaky var att erbjuda tilläggstjänster till gästerna på ett sätt som skulle vara lätt för dem att boka. Det var svårt att anpassa gästupplevelsen och anpassa en gästs vistelse beroende på deras önskemål. Dessutom hade vi inte möjlighet att sälja sidotjänster till OTA-gäster.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Förutom att förbättra receptionspersonalens arbetsflöde och nå fler gäster, tillåter Oaky också resenärer att välja tillägg när det passar dem. Detta tar bort ytterligare ett hinder för gäster som bokar tillägg eftersom de inte längre behöver söka hjälp från en anställd.
Ett brett utbud av erbjudanden för en personlig vistelse
Sedan Hotel At Six började använda Oaky har man börjat presentera ett brett utbud av erbjudanden och extra tjänster. Detta inkluderar att sälja uppgraderingar till rum med vacker utsikt, erbjuda mat- och dryckeserbjudanden eller wellnesspaket.
”Oaky har haft en positiv inverkan på vår övergripande gästupplevelse. Gästerna kan anpassa sin vistelse och se till att de får vad de personligen förväntar sig av ett lyxhotell. Plattformen visar vad vi erbjuder och låter gästerna välja efter sina egna önskemål. Genom att titta igenom alla våra tjänster kan de välja att lägga till saker de inte ens visste att de ville ha.” säger Diana Zambrano
Naturligtvis har den ökade räckvidden och det breda utbudet av tillgängliga erbjudanden också haft en kraftfull inverkan på Hotel At Sixs bruttointäkt. På bara några månader kunde man öka sin TRevPAR med 5,50.
Med denna fantastiska start på deras merförsäljningsresa inspireras teamet att ytterligare optimera sitt tillvägagångssätt genom att fördjupa sig i segmentering och testa nya avtalsidéer.
”Vårt mål är att fortsätta lägga till unika erbjudanden och tilläggsupplevelser och verkligen få ut det mesta av vad Oaky kan göra.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Läs vidare om lärdomarna från At Six Hotel i rapporten.
Om Hotel At Six:
At Six Hotel ligger i vad som en gång var en gammal bank, förvandlad till ett elegant hotell med över 2000 kvadratmeter bestående av barer, restauranger, lounger och naturligtvis rum och sviter. Rummen på översta våningen har panoramautsikt och är extremt populära bland gästerna – vilket man kan läsa i en senare del av ärenderapporten.
At Six är ett femstjärnigt hotell som drivs av Nordic Hotels & Resorts i allians med Amerikalinjen, The Thief, Sankt Petri och Kämp Hotel och är ansluten till Preferred Hotels &Resorts.
Om Oaky:
Oaky är en hyperanpassad och automatiserad merförsäljningsmotor som hjälper hotell att driva ytterligare vinst från sina befintliga kunder genom att leverera en överlägsen gästupplevelse. Genom att skanna bästsäljande erbjudanden kan hotellägare lägga till personaliserade gästerbjudanden med några få klick och marknadsföra dem genom perfekt tajmad gästkommunikation. Oaky är betrodda av innovativa hotell, hotellgrupper och kedjor över hela världen, inklusive Amaris hospitality, Onyx Hospitality & Radisson Hotel Group.
- Text: Oaky
- Foto: Hotel At Six
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspir...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
-
Gästbloggare
-