-
Ibrahim Baylan – Näringsministern svarar på frågor
Besöksnäringen är en bransch som står för en allt större del av exportintäkterna och växer mer än andra branscher. Gör det att regeringen kommer att ha mer fokus på den här branschen eftersom den har extra stor potential?
Besöksnäringen är en växande sektor som spänner över flera olika branscher. Turism sker i alla delar av landet vilket bland annat inkvarteringssiffrorna för 2018 visar. Det innebär att besöksnäringen också är viktig för tillväxt och sysselsättning regionalt och en näring som vi kommer fortsätta arbeta med att utveckla.
Om man fick färre att flyga till långväga resmål och istället fick dem att stanna i Sverige för att semestra, skulle det ju få stor positiv klimateffekt. Vad tänker ni göra för att stimulera svenskarnas semestrande i Sverige?
Vi vill stärka svenska destinationers och svenska turistiska produkters kvalitet och attraktivitet så att fler besöker eller ser andra delar av vårt vackra land. Det riktas till både svenska och utländska besökare, inte minst de som finns i vårt närområde något som bidragit till att såväl inhemska som utländska besökare ökade 2018.
Besöksnäringen har ju redan konstaterats vara en basnäring, större än flera av Sveriges klassiska stora basnäringar. Vad kommer ni att göra för att besöksnäringen skall få samma stöd och förutsättningar?
Besöksnäringen är en näring med varierande behov och där olika former av stöd är tillgängliga bland annat genom livsmedelsstrategin och särskilda satsningar inom landsbygdsprogrammet. Det är många små företag inom besöksnäringen där det finns stöd via bl.a. Almi och Tillväxtverket, men jag vill samtidigt föra samtal med näringen för att kunna fortsätta utveckla näringen och se närmare på de förslag som presenterades i utredningen för en sammanhållen politik för en växande besöksnäring och hållbar turism.
Besöksnäringen har en avgörande roll som jobb- och integrationsmotor med en dubbelt så stor ökning av antalet sysselsatta 2017 som arbetsmarknaden totalt (sannolikt med liknande siffror för 2018). Även när det gäller nyanlända och personer med funktionsvariationer anställer branschen fler. Hur ser regeringen på möjligheterna här?
Det är många som skaffar sig sitt första jobb i besöksnäringen, oavsett ålder och bakgrund och det finns kompetenser inom näringen som är viktiga för hela yrkeslivet såsom service och värdskap. Det är en styrka för besöksnäringen, för de personer som får ett jobb och något som andra näringar kanske kan lära av.
Kommer du att fortsätta träffa branschen i det dialogforum som Mikael Damberg skapade?
Vad jag förstår har Dialogforum varit mycket uppskattat, både av tidigare näringsministern och av näringen. För mig är möjligheten till en nära dialog viktig och jag ser fram emot att föra den med branschen.
Vad kommer du och den här regeringen göra för att stärka kompetensförsörjningen specifikt i besöksnäringen?
Kompetensförsörjning är en viktig fråga för alla företag och något som är prioriterat för regeringen bland annat genom ökade möjligheter till utbildning.
Läs tidigare intervjuer med profiler inom besöksnäringen här.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-