-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Från den rymliga campingstugan med havsutsikt, till det lilla tältet i en träddunge. Svenskarna campar som aldrig förr på sin semester, och det ser nu ut att gå mot ett nytt rekordår. Ett boende som lockar är den klassiska stugan. Efterfrågan på campingstugor är 17 % högre i år jämfört med förra året. Dessutom verkar allt fler gäster utanför Skandinavien boka sin sommar på svenska campingar.
Skandinaviens största campingkoncern, First Camp, listar fem tips till den semestersugne som vill campa inflationsvänligt i sommar. Allt från att hyra tält – till att maxa allemansrätten.
En semesterform går mot den nuvarande trenden
Resebranschen har stött på många utmaningar de senaste åren. Pandemirestriktioner, flygskam och nu – hög inflation, höga elpriser och en svag svensk krona. När många i besöksnäringen har haft det kämpigt finns det dock en form av semester som går mot trenden. Efterfrågan på camping var rekordstor under 2022, och inför 2023 ser det lika ljust ut. Det vittnar Skandinaviens största och ledande koncern inom camping, First Camp, om.
”När priserna går upp påverkar det hela samhället. Studier har visat att flygpriserna skenat i år och charterresor är väldigt kostsamma. Därför blickar allt fler mot Sverige när de planerar sin sommar, och vi märker redan nu av ett ökat intresse jämfört med rekordåret 2022. Fler och fler upptäcker det ljuva campinglivet, oavsett om det gäller stugboende, husvagn, husbil eller tält.” Säger Johan Söör, VD för First Camp.
Inför sommaren har fler fått upp ögonen för camping
2022 gjorde First Camp sitt bästa år någonsin. Omsättningen mer än fördubblades och nådde över en miljard kronor och den organiska tillväxten var 18 % jämfört med året innan. Den uppåtgående trenden håller i sig även 2023. Inför sommaren har allt fler fått upp ögonen för camping som den mest prisvärda formen av semester. Det som går allra bäst är relativt enkla campingstugor på First Camps destinationer. Bokningsläget för den boendeformen är 17 % upp jämfört med samma tid förra året.
Ytterligare en trend som märks tydligt hos First Camp just nu är en stark efterfrågan på svensk campingsommar från gäster utanför Skandinavien. Framför allt Tyskland. Mycket tyder på att camping är den inflationsvänliga semestern, och nu hittar allt fler dit.
”Många som är vana att resa utomlands upptäcker nu fördelarna med camping. Här finns ju allt från barnklubb och träningspass, till fantastiska boenden i vackra miljöer, rolig vattenlek och allt annat som hör sommaren till. För den som vill ha en semester med många upplevelser och till ett lågt pris är camping oslagbart.” Säger Johan Söör.

Fem tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar:
1. Hemestra nära
En upplevelse blir inte större för att bilresan är längre, och det finns fantastiska resmål över hela landet. Under pandemin var det många som upptäckte campingpärlor i närheten av hemmet. Den trenden lär inte avta i år. Tvärtom. Near-cations är det nya, om man ska tro trendspanare världen över.Så fram med kartan – vilka vackra campingar har du i ditt närområde? Du sparar in på tid, reskassa och bensin om du hakar på trenden.
2. Satsa på stuga
För nybörjaren som är nyfiken på camping är stugan ett perfekt alternativ. Du behöver inte köpa massor av utrustning, eller lära dig backa med släp för den delen. Här får du ett helt eget boende – med parkering rakt utanför dörren. Du får möjligheter att laga mat och fri tillgång till el och vatten. Dessutom med naturen runt knuten, ofta med sjö- eller havsutsikt. Kan det bli lyxigare?3. Låt allemansrätten rädda dagen
Har du spring i benen och upptäckarlust? Planera din resa till ett område som bjuder på naturupplevelser! Att bada på en badstrand, ha picknick, cykla, vandra och gå på utflykt kostar faktiskt ingenting. Tack vare allemansrätten får vi dessutom upptäcka allt vad naturen har att erbjuda, utan att betala en krona. Fyll resedagboken med kostnadsfria minnen.Personalen på de svenska campingarna har ofta bra koll på utflyktsmål i närheten. Passa på att fråga dem om tips!
4. Hyr istället för att shoppa
Allt fler är nyfikna på camping, och det märks inte minst på utbudet av aktörer och privatpersoner som hyr ut sin campingutrustning. Allt från tält och friluftskök till husbilar och husvagnar finns idag för uthyrning. Att utrusta sig med allt som behövs för att bo i tältet eller husvagnen är nämligen rätt kostsamt. Om du ändå är sugen på att äga dina prylar, spana in begagnatmarknaden!5. Välj campingar med extra allt
Campingbranschen blomstrar, och det märks ute på destinationerna. Idag erbjuder många campingar allt från barnklubbar och träningspass till quizkvällar och lekplatser. Eller varför inte lite egentid på relaxavdelningen? Dessutom bjuder campingarna ofta in till vattenlek med poolområden, vattenrutschbanor och simbassänger.Det är helt enkelt värt att göra hemläxan, och utforska campingarnas utbud innan man bokar. Allt för att maxa din semester i sommar!
Läs mer om First Camp på Turismnytt här.
- Text: First Camp
- Foto: First Camp
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-