-
Innovation löser trängseln vid Skånes mest populära naturdestinationer
Stora mängder besökare på populära naturdestinationer är ett växande problem och en utmaning som kräver lösningar. Visit Skåne börjar nu testa sin tjänst Uncrowded, ett innovationsprojekt som kan reglera och balansera besöksflöden hållbart. Samtidigt som besökare ges smart service.
Med projektet tar Visit Skåne AB ett stort steg mot en mer hållbar framtid för naturturismen i Skåne.
Viktigt att vårda vår allemansrätt och hitta innovativa lösningar
Den ostörda naturupplevelsen är mest eftertraktad bland de som söker sig ut i naturen. Med Visit Skåne AB:s innovationsprojekt Uncrowded kombineras naturens unika förutsättningar med modern teknik. Och besökarna ges möjligheten att välja bort platser och tiderpunkter med hög belastning. Besöksflöden sprids ut över tid och rum på naturdestinationer.
Uncrowded är en gratistjänst under utveckling som underlättar planering av bilresor till naturområden genom att ge en överblick över parkeringstrycket. Både i realtid och under flera månader framåt.
”Det är viktigt att vårda vår allemansrätt och hitta innovativa lösningar för att hantera de utmaningar som överbelastning av populära naturplatser innebär också för naturen.” Säger Josefine Carlsson, projektansvarig för Smart natur på Visit Skåne AB.
Finns en potential att påverka besöksbeteenden
Under de närmaste veckorna börjar Visit Skåne AB testa de tekniska lösningarna på parkeringsplatser vid två av Skånes mest populära besöksmål, Stenshuvud nationalpark och Ales stenar. Tack vare samarbete med Ystads kommun, Simrishamns kommun och Länsstyrelsen Skåne som förvaltar Stenshuvud nationalpark. Batteridrivna fordonsmätare grävs ner i marken och data samlas in och analyseras.
Fordonsmätarna har använts länge men med tjänsten Uncrowded vill projektet testa att använda dem för att ge realtidsinformation.
”Inledande studier har gett positiva signaler. Det finns en potential att påverka besöksbeteenden. Utmaningen är att vänja människor vid att använda tjänsten och verkligen checka läget innan de ger sig av mot de mest populära utflyktsmålen. Därför kommer vi i höst också att testa olika kommunikationslösningar.” Säger Josefine Carlsson.
Hur fungerar tekniken bakom fordonsmätningarna?
Fordonsräknare installeras i vägbanan vid in- och utfart till besöksmålens parkeringar. Den batteridrivna fordonsräknaren eller Magnetometern känner av om det passerar ett fordon, hur tungt det är, hastighet samt färdriktning. Testerna utförs på flera olika parkeringar, tex har Ales stenar två parkeringar. Data visualiseras och skickas ut till en hemsida som ligger öppen för alla. Innehållet uppdateras med fem minuters mellanrum. Magnetometern installeras av Trafikia .
Läs mer om projektet Smart natur här.
- Text: Visit Skåne AB
- Foto: Frits Meyst på WideOyster
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-