-
Intresset för arktiska resor ökar
Intresset för arktiska resor har ökat. Detta visar inte minst intresset från researrangörer runt om i Europa. Förra veckan var sju researrangörer och testade en reseprodukt över gränserna Sverige/Norge/Finland. Resan var en del av projektet Visit Arctic Europe*, som marknadsför norra Finland, Sverige och Norge som turistmål.Genom projektet har man kontaktat fler än 200 researrangörer för att nå marknaderna i Benelux-länderna, det tyskspråkiga Europa och Storbritannien. Av dem är det sextio som nu har gjort förfrågningar på olika resepaket.Fler visningsresor på gång
Tolv ”visningsresor” kommer att arrangeras under 2016/2017.”- Under vintermånaderna är vi värd för 87 researrangörer. De två första resorna gick av stapeln i slutet av januari och omfattade norra Sverige och Norge. Den tredje resan, som gick av stapeln förra veckan, var den första som korsade gränserna och omfattade Enare i finska Lappland och Nordkap och Alta i norra Norge”, berättar Rauno Posio från turistrådet i finska Lappland.
Nästa omgång resor med syfte att bekanta sig med dessa resmål för europeiska researrangörer kommer att arrangeras under våren och hösten 2017.
Researrangörerna ser stor potential
Researrangörerna, däribland Esther Baas från Norge Reiser, Nederländerna, besökte Enare och Nordkap för första gången. Hon ser en stor potential i turism över gränserna.”- Detta är en mycket tilltalande produkt för våra kunder. De är intresserade av såväl norrsken som den samiska kulturen. Den enda utmaningen under vintersäsongen är förflyttningen mellan destinationerna. Priset måste fortsatt vara överkomligt”, säger Baas.Kina och USA nästa marknad
Visit Arctic Europe är under våren och hösten medarrangör i flera resor med syfte att bekanta sig med arrangörer från Kina och USA. Dessa resor arrangeras i samarbete med nationella organisationer för turistmarknadsföring.*VAE har som syfte att marknadsföra de norra delarna av Finland, Sverige och Norge i samarbete med nationella och regionala organisationer för marknadsföring av destinationer. Samarbetspartnerna omfattar Northern Norway Tourist Board (norra Norges turistråd), Swedish Lapland Visitor Board (svenska Lapplands turistråd) och Finnish Lapland Tourist Board ry (finska Lapplands turistråd), som även är ledande partner i projektet. VAE finansieras av EU/Interreg Nord-program, den offentliga sektorn och 90 företag i tre länder. Projektet pågår i 2,5 år och har en budget på 6,4 miljoner euro.
Källa: Visit Arctic Europe
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Arctic Europe
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-